Du trenger ikke å spise frokost før du setter i gang med treningen på morgenkvisten.

Fyll opp etterpå

Inge Lindseth er ernæringsfysiolog, og forteller at det viktigste er å fylle opp energilagrene i etterkant av aktiviteten.

- Har du ikke spist før trening på morgenen, bør du spise noe som inneholder proteiner og nok energi rett etter. Er du vant til å spise mye karbohydrater bør du også inkludere denne næringskilden i måltidet. En smoothie passer bra. Her får du i deg god næring og væske, samtidig som det er raskt å få i seg.

Lindseth nevner også at det er viktig å ha proteinrike og fettrike matvarer tilgjengelig i hjemmet. Produkter som kesam, proteinpulver, egg, avocado og nøtter er gode eksempler på dette. Siden frukt inneholder en del sukker, er det best å holde seg til bær i stedet.

Les også: Hekta på mat?

Les også: Slik blir kostholdsvanene gode

Les også: Ekspertenes kosthold



Styr unna

Når du trener bruker du mye energi og kroppen trenger derfor påfyll med riktig næring etter en treningsøkt.

- Du bør unngå å spise måltider som inneholder lite energi, som for eksempel salat uten dressing. Karbohydrater som gir høy blodsukkerstigning i timene før trening, bør du heller ikke spise mye av. Brus, banan og brød er alle eksempler på slike produkter. Disse matvarene kan nemlig gi like raskt fall i blodsukkeret igjen, og dermed gjøre at du ikke får tilgang til energilagrene dine, sier hun.

Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!