bedre tid, bedre jobb, hektisk, jobb stress

CECILIE THUNEM-SAANUM: - Jeg ønsker å hjelpe folk med å øke arbeidstrivselen. © FOTO: Anne Elisabeth Næss

- Jeg møter mange som er så travle at de ikke opplever seg som hyggelige lenger, fordi de er så stressa, sier Cecilie Thunem-Saanum til Kvinneguiden.

Thunem-Saanum lever av å holde kurs i tidsbruk og kommunikasjon, og ga nylig ut boken Tid til alt - gjør mer av det du tror på.

Forskning publisert i The Journal of Neuroscience viser at stress endrer hjernens funksjon og rammer særlig de delene av hjernen som styrer koordinering av bevegelser og som bidrar til læring og det å huske. En annen studie, publisert i Journal of Epidemiology and Community Health, viste at folk som slet med selv bare mild stress, var opp mot 70 prosent mer sannsynlig for å motta uføretrygd.

Frustrerte av stress

Stress er definitivt ikke bra for oss, verken fysisk eller psykisk. Men hvordan skal vi unngå det - særlig på jobb?

- Evnen til å fokusere på én ting av gangen er undervurdert og utrolig stressmestrende, sier psykologspesialist Karen Kollien Nygaard til Kvinneguiden.

Hun er spesialist i organisasjon og ledelse, i tillegg til å være utdannet bedriftsøkonom fra Norges Handelshøyskole.

- Folk flest ønsker å være servicepersoner, men blir frustrerte og stressede, nettopp fordi de sier ja til alt og dermed ikke klarer å holde tidsfrister, sier Thunem-Saanum og forklarer hvorfor det er så viktig å få bedre tid, spesielt på jobben.

bedre tid, bedre jobb, hektisk, jobb stress

TYDELIGGJØR JOBBEN: - Mange tar på seg oppgaver som er langt utenfor stillingsbeskrivelsen, sier psykolog Karen Kollien Nygaard. © FOTO: Karen Kollien Nygaard.

- Befinner du deg i en jobb du kanskje egentlig ikke liker, og i tillegg føler deg stresset og uten kontroll mesteparten av tiden, er det viktig å spørre deg selv - "Vil jeg se tilbake på denne tiden og være fornøyd når jeg blir gammel?".

Multitasking er ikke positivt

Kollien Nygaard påpeker at en bedre strukturert arbeidsdag er viktig for å unngå stress.

- Alle arbeidsoppgaver du ikke rakk i løpet av dagen, blir enten utsatt eller bare ikke gjort - og det fører til stress. Evnen til å fokusere på én ting av gangen er undervurdert og utrolig stressmestrende. Når du multitasker får du ikke helt oversikt. I tillegg burde du prøve å ikke utsette ting, og holde deg til det kjente prinsippet som sier at alt som tar fem minutter eller mindre, burde du utføre med en gang.

Jobb med noe du liker

Mange kan nok oppleve at de har "for lite tid", rett og slett fordi jobben deres i seg selv ikke tilfører en positiv travelhet. Kun stress og fokus på arbeidsoppgaver som kræsjer med egne visjoner og ønsker for arbeidslivet.

- Før du setter i gang og utfører rådene som gir bedre tid i hverdagen, kan det være lurt å først analysere om du er i en jobb som gir deg mer positivitet enn negativitet. I tillegg burde flere bli flinkere til å gi seg selv tidsbuffere, råder Thunem-Saanum.

- Ikke takk ja til alt, bare fordi kalenderen er åpen akkurat den dagen eller timen. Du må ikke være med på alt. Og når det kommer til jobben er det viktig å ikke booke møter eller eventer rett etter hverandre. Du trenger et pusterom på minst 15-30 minutter mellom møter.

Vil du lese flere slike saker?  Meld deg på vårt nyhetsbrev og følg Kvinneguiden på Facebook!

 

Les hele saken

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!