Får ikke vite om bilenes feil

Har bilen din alvorlige feil som produsenten vet om? Du kan ikke alltid være trygg på at den blir innkalt til sjekk, tror folk i Vegdirektoratet.

Sist oppdatert
Bilprodusentene blir i noen tilfeller tvunget til å tilbakekalle biler for å rette alvorlige feil.

Når slike tilbakekallinger inntreffer - og de har vært omfattende i USA den siste tiden - går det alltid på bilens understellsnummer: Via nummeret oppspores kunden av importør, som får beskjed om å møte på verksted til sjekk av kjøretøyet.

Men hvert år skifter noen hundre biler identitet på vei fra originalprodusent til kunde. I hovedsak gjelder dette amerikanske biler som tilpasses det norske avgiftsregelverket hos ombyggere i Canada.

Ikke nødvendigvis noe galt med det, men da skifter samtidig bilen identitet fra eksempelvis Dodge til Truckmaster og får den "nye" produsentens navn og understellsnummer. Det er dette nummeret som følger bilen og er sporbart i Vegdirektoratets database, ikke originalprodusentens nummer - selv om dette gjerne står som en fotnote i vognkortet.

Importør-ansvar

- Her er vi inne i en gråsone, og det påhviler importører av slike biler et stort ansvar, sier Erik Olling, fagleder for registrering ved kjøretøyseksjonen i Vegdirektoratet. Olling tror problemer også kan oppstå ved privatimport, selv om bilen bærer originalt navn og understellsnummer.

Ole Halkinrud, importør av Truckmaster til Norge, ser ikke problemet og sier at kundene ivaretas.

- Når vår produsent i Canada får beskjed om tilbakekallinger, får vi umiddelbart vite hvilke biler dette omfatter. De innehar alle understellsdata om bilene vi har solgt. Dernest kontakter vi kundene, sier Halkinrud.

Han legger til at Norge tross alt er et lite land og det ikke dreier seg om så mange biler hvert år.

Klart ansvar

Ute på Kolbotn sitter administrerende direktør i Ford, Thormod Skofsrud og sukker.

- Vi tror ikke vi har tatt hjem noen av de bilene som nå omfattes av amerikansk Fords siste tilbakekalling. Men vi har mistanke om at slike biler befinner seg i Norge, og vi skal gjøre en innsats for å spore dem opp. Det er biler som har vært via Canada som er problemet, hevder Skofsrud.

Han er meget klar på hvor langt Fords ansvar strekker seg:

- Biler som bærer Fords emblem og Fords originale rammenummer er alltid vårt ansvar, slår Skofsrud fast. Vi vil at Fords eiere skal føle trygghet.

Forlengede armer

- De bilene vi har tatt til landet selv, har vi full kontroll på. Samtidig har vi god kontroll på biler kjøpt via GMs forhandlernett i andre land fordi disse bilene har det originale chassisnummeret intakt. Men biler som har vært via ombyggere og skiftet understellsnummer har vi ingen styring på, sier Erik Skagenes, teknisk sjef hos Bergheim Support i Drammen. Selskapet er GMs forlengede arm i Norge.

- Vi opptrer som forlengede armer av forhandlere i USA eller Canada, derfor er det ingen forskjell på om bilen bærer originalnavnet eller får ny identitet hos ombygger. I våre databaser ligger alle innkallinger inne, og kundene kontaktes så snart det er noe, presiserer Wagen-eier Trond Hetle. Wagen er en av de store frittstående aktørene på amerikanske biler i Norge.

Tilbake sitter Olling i Vegdirektoratet og ser mangler og svakheter når store mengder biler tilbakekalles, men vedgår samtidig at selv om det generelt er mange aksjoner på biler gjennom året, så er det svært få klager knyttet til dem.

Fakta:

* Fords omfattende tilbakekalling gjelder for bilene Ford F-150 (1994- 2002), Ford Expedition (1997-2002), Lincoln Navigator (1998-2002) og Ford Bronco med fabrikkmontert fartskontroll. Til sammen gjelder dette hundretusener av biler.

* Norske veimyndigheter skiller mellom service- og sikkerhetsaksjoner.

* Ved store sikkerhetsaksjoner er det vanlig at importørene oversender rammenummer på de aktuelle bilene til veimyndighetene som kjører disse mot sitt dataanlegg og sender komplette adresselister tilbake til importøren.

* Det finnes intet norsk sentralregister over tilbakekallinger på biler solgt i Norge.

__________________________________________________________________________

Foto: APB

Denne saken ble første gang publisert 29/09 2005, og sist oppdatert 30/04 2017.

Les også