De aller fleste plages av oppblåst mage fra tid til annen, men noen plages mer enn andre. Hva er det egentlig som forårsaker oppblåst mage, og hvordan blir du kvitt det?

- I noen tilfeller kan det være snakk om matvareallergier eller intoleranser. Mange er også sensitive overfor enkelte matvarer uten at det nødvendigvis er påvist noen allergi, forklarer ernæringsfysiolog Camilla Syvertsen ved Porselensklinikken.

- Oppblåst mage kan også forårsakes av at du spiser for fort og svelger mye luft. Å ta seg god tid når du spiser er viktig.

Mange årsaker til oppblåst mage

Fagdirektør web og farmasøyt Troy Hammer i Vitusapotek opplyser til Kvinneguiden at luftplager/oppblåsthet kan ha mange årsaker.

- For eksempel kan forstoppelse medføre ekstra luft i magen. Sunn mat med høyt innhold av fiber gir dessverre ofte luft i magen. Dette gjelder blant annet grønnsaker, svisker og juice. Kullsyreholdige drikkevarer og kaffe gir også ofte luft i magen.

- Ellers kan matintoleranse, som laktoseintoleranse og cøliaki (intoleranse for gluten), medføre luftplager. Sykdommer som irritabel tarm, ulcerøs kolitt eller Crohns sykdom gir ofte luftplager.

Videre supplerer farmasøyten at enkelte legemidler også kan gi luft i magen.

- Antibiotika forstyrrer den normale bakteriefloraen i magen. Dette kan gi økt luftdannelse.

Livsstilsendringer for mindre luft i magen:

  • Spis mindre måltider. Forsøk å spise flere små måltider i løpet av dagen i stedet for to eller tre større måltider.
  • Spis langsomt, tygg maten grundig. Noen av oss spiser alt for fort og gulper i oss store mengder luft samtidig. Hvis det er vanskelig for deg å spise langsommere, tving deg til å legge ned gaffelen mellom hver bit for på den måten å senke tempoet.
  • Ikke spis når du er nervøs, oppbrakt eller har det travelt. Prøv å gjøre måltidene til en avslappende stund og spis langsomt. Å spise når du er stresset, kan forstyrre fordøyelsen.
  • Unngå tyggegummi, harde gotterier og bruk av sugerør. Slike ting får deg til å svelge mer luft.
  • Sjekk eventuelt gebiss. Gebiss som passer dårlig, kan få deg til å svelge ekstra luft når du spiser og drikker.
  • Ikke røyk. Sigarettrøyking kan øke mengden luft du svelger.

Kilde: NHI.no

Matvarer som gir luft

Ifølge ernæringsfysiolog Syvertsen er det enkelte matvarer som øker sjansen for luftplager:

  • Enkelte grønnsaker som kål, rosenkål, gulrøtter, blomkål og løk
  • Belgfrukter som erter, linser og bønner
  • Søtningsmidler som fruktose, sorbitol og mannitol
  • Enkelte typer frukt som epler, pærer, aprikos og banan

- Men husk. Det er viktig å ikke kutte ut frukt og grønt helt. Du bør prøve deg frem og finne ut hva som gir plager og ikke, råder Syvertsen.

Videre råder hun deg til å spise saktere, samt forsøke tilskudd av melkesyrebakterier/spis yoghurt eller drikkeyoghurt tilsatt melkesyrebakterier.

- Fysisk aktivitet kan hjelpe- for eksempel bare å gå en tur. Stress ned, drikk mye ( helst vann og uten kullsyre). Spis variert og jevnlig i løpet av dagen.

Oppblåst mage kan bety cøliaki og laktoseintoleranse

Spesialist i indremedisin og gastroenterolog Peter Coll ved Volvat Medisinske Senter i Bergen forteller at det er rundt 15 prosent av menn og 20 prosent av kvinner i Norge som sliter med irritabel tarm.

- Men så viser samtidig undersøkelser at kvinner er flinkere å gå til legen enn menn, så det kan ha en sammenheng, har Coll tidigere uttalt til Kvinneguiden.

Han understreker at du bør sjekke tarmen din hos lege dersom du oppdager de litt mer alvorlige symptomene:

- Når du har blod i avføringen, slimete avføring, nattlig avføring eller lider av jernmangel uten å ha rikelig mensturasjon, bør du gå til legen. Om du er plaget med mye luft i magen bør du sjekke om du har cøliaki. Laktoseintoleranse er etter min mening ikke så mye vits i å sjekke; fasiten får du ved å prøve ut om du får luft og romling i magen hver gang du drikker mye melk.

Ifølge Coll er cøliaki en av de vanligste årsakene til plagsom luft i magen.

- Det er en sykdom som 1 av 100 har, men kun hver 5. har fått stilt diagnosen. En annen vanlig årsak til mye luft i magen er laktoseintoleranse.

- Dette er i grunnen sjelden hos nordmenn, men på verdensbasis er det 90 prosent av voksne som har dette, sier legen og understreker samtidig at laktoseintoleranse ikke er farlig, men ubehagelig.

Forebygge oppblåsthet

Troy Hammer ved Vitusapotek har følgende tips til deg som vil forebygge oppblåsthet:

  • Spis mindre av matvarer som gir deg luft i magen.
  • Spis rolig og uten å snakke samtidig - mange sluker luft når de spiser og snakker på samme tid.
  • Spis heller ofte og mindre, enn sjelden og mye.
  • Hold deg i bevegelse etter inntak av måltid - dette gir fordøyelsessystemet gode arbeidsbetingelser.
  • Etabler regelmessige toalettvaner.
  • Ikke røyk. Røyk kan øke mengden luft du svelger.

Mosjon mot luft i magen

Ifølge nettsidene til Norsk Helseinformatikk (NHI) er trening nyttig hvis du er plaget med mye luft i magen:

"Bare det å gå i rask gange i 20-30 minutter om dagen, kan bedre tarmfunksjonen. For de som sliter med irritabel tarm, kan peppermynte-te eller kapsler bedre tarmfunksjonen. Dersom du er stresset, deprimert eller sliter med angst, kan dette også forårsake mageproblemer. Det er dette som er årsaken til at det kan være viktig å vurdere både fysiske og psykiske årsaker til mageplage."

Les hele saken

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!