Rosablogging er big business

- Livet som toppblogger har gjort meg mer reflektert og ansvarsbevisst

Sophie Elise har store pupper, konkurranseinstinkt og nærmere 40.000 lesere hver dag.

ROSABLOGG: Sophie Elise Isachsen driver en av landets mest leste blogger. Rosablogging er et skandinavisk fenomen.
ROSABLOGG: Sophie Elise Isachsen driver en av landets mest leste blogger. Rosablogging er et skandinavisk fenomen. Foto: FOTO: Privat, fra bloggen
Sist oppdatert

Toppbloggernes ukompliserte hverdag, ispedd en dæsj silikon og noen sponsede produkter, betyr høye lesertall. Blogging kan være big business om du treffer en nerve blant tenåringer som ser etter sitt neste store forbilde.

Strike a pose! Med et tastetrykk er dagens antrekk tilgjengelig for en hel hærskare av lesere, fans, haters, gamle og unge. Og de er mange. Norges toppbloggere har lesertall som er en oppegående bedriftsleders klissvåte drøm.

Hva er unge jenters motivasjon for å dele livet sitt med ukjente mennesker over hele landet? Til å legge ut bilder med trutemunn og poste bilder av antrekk, sminke, sponsede produkter og dagens middagsrett? Dette er den enkle og ukompliserte hverdagen på mang en rosablogg. Der gjennomsnittsbloggeren i USA er en mann i femtiårene, dominerer betroelser fra rosa pikerom bloggtronen i Skandinavia. Mange ler hånlig og gir dem de ekleste tilbakemeldinger, men den som ler sist, ler best.

- Unge norske og svenske jenter har knekt en kode, i motsetning til mange bedriftsledere som desperat skulle ønske seg ungjentenes lesertall på nettsider og bedriftsblogger. Mange ler når de ser bildne fra et ungpikeliv, men latteren bli sittende fast i halsen når de skjønner hvor mye makt rosabloggerne har og hvilken ypperlig markedføringskanal dette er, sier Thomas Moen, mannen bak uttrykket rosablogging, forfatter av boken 123 Blogg og byråleder i produksjonsselskapet Good-Morning.

Tjener fett

BEKYMRET: Psykologspesialist Kristina S. Moberg er bekymret for inntrykket mange bloggere skaper av seg selv og hetsen de utsettes for.
BEKYMRET: Psykologspesialist Kristina S. Moberg er bekymret for inntrykket mange bloggere skaper av seg selv og hetsen de utsettes for. Foto: FOTO: Kristina S. Moberg

Bekymret for hetsen

Psykologspesialist Kristina S. Moberg er bekymret for all hetsen mange blir utsatt for. Såkalte haters sprer edder og galle utover de mest leste bloggerne. Lesningen kan være både vond og ubehagelig.

-Driver du en blogg er den tigjengelig for alle, og de vil en nødvendigvis ikke godt. Jeg syntes det er godt gjort at rosabloggerne klarer å heve seg over stygge og ekle kommentarer, selvom de på mange måter inviterer til det selv ved å spille på faktorer som mange regner som veldig overfladiske. Likevel er det ingen, absolutt ingen som fortjener å bli hetset. Voksene eller andre som syntes det er OK å sjikanere andre har ofte svært store problemer selv, sier hun.

Takket være store leserskarer kan toppbloggerne hente ut månedslønninger mange av oss andre bare kan drømme om. Det er ikke uvanlig med lønninger i 50-100.000 kroners klassen. Disse pengene stammer fra samarbeid med ulike sponsorer, betalte innlegg og anbefalinger, samt lønn og utbetalinger fra feks plattformer som Blogg.no for å ligge øverst på topplisten (de fra 1-20. plass får betalt ulike beløp).

I bloggingens spede begynnelse var det slett ingen selvfølge med reguleringer på området, helt til det ble kjent hvor lukurativt det kan være å blogge. Skatteetaten ble oppmerksomme på mengden av goodies og stæsj som fant veien ned i rosabloggernes postkasser. Da ble det fart på sakene.

Kommersialisering på nett er big business og bruken av bloggerne som brand ambassadors har bare økt. Innlegg som er skrevet på bestilling fra sponsorer må merkes, og det skal skattes av inntekter og goodies.

Festen er over, men det er definitivt kake igjen. Til tross for noen brudd på marledsføringsloven og litt kjeft for innlegg som ikke er merket; toppbloggerne tjener fortsatt penger som gress, samtidig som de har fått klare retningslinjer å følge.

- Tidligere var det mange brudd på markedsføringsloven, men vi ser at det har endret seg. Skatteetaten følger også nøyere med, samtidig som de er flinke til å ta kontakt og informere bloggerne som i mange tilfeller er unge og uerfarne, sier Moen.

I tillegg har Forbrukerombudet kommet på banen og laget en egen veiledning på nett for bloggere.

En virtuell skolegård

Hva er en rosablogg, spør du kanskje. Det er altså bloggen til en ung, pen jente som skriver om sminke, klær og hverdagslivet sitt. Hvorfor dette er så spennende å lese om, kan man kanskje undre seg over, men en teori er at tenåringsjenter trenger forbilder. Gjerne noen de kan relatere seg til, som er nærmere dem selv enn Selena Gomez eller Tone Damli Aaberge.

SKREV BOK OM BLOGGING: Thomas Moen er byråleder i Good-Morning, mannen bak uttrykket ""rosablogging"" og forfatter av boken, 123 Blogg.
SKREV BOK OM BLOGGING: Thomas Moen er byråleder i Good-Morning, mannen bak uttrykket ""rosablogging"" og forfatter av boken, 123 Blogg. Foto: FOTO: Ida Bjørkås www.thomasmoen.com/thomas
Silikonen har hjulpet på oppmerksomheten, men jeg ville gjort det uansett. Jeg kan ikke la være å gjøre ting jeg ønsker, fordi om jeg har en blogg. Sophie Elise Isachsen

Toppbloggerne er i bunn og grunn vanlige norske jenter. Bloggtronen kan arte seg som en virtuell skolegård, hvor toppbloggerne er de mest populære jentene av dem alle og appellerer til leserne sine ved å kommunisere med dem via innlegg, bilder og videoer.

- Grunnen til høye lesertall er vel nettopp denne appellen. Toppbloggerne treffer en nerve. De skriver om temaer som unge jenter er opptatt av. Leserne ser opp til dem og ønsker å bli som dem. Dette er et velkjent fenomen innen merkevarebygging, og toppbloggerne anses derfor som trendsettere av de ulike leverandørene. De får derfor tilsendt en god del produkter og tilbys lukurative samarbeidsavtaler. Som Diesel gav bort bukser til de kuleste i skolegården på 90-tallet, sender produsentene bloggerne ting i dag, sier Moen.

Mer silikon og restylane

Som med feks realitysjangeren har bloggverdenen utviklet seg siden den spede begynnelsen til bloggplattformen, Blogg.no i 2005. Etter at det tok av i 2007 har flere store bloggere vært innom før de siden har utviklet egne domener. Fotballfrue og Emilie "Voe" Nereng hadde lenge sin blogg på plattformen før de gikk videre.

Der Voes blogg var forholdsvis "uskyldig" med antrekksbilder, venninnekvelder og tentamener, kan man kanskje si at det nå har "hardnet" litt til. Silikon, restylane og forsider i FHM er slett ikke uvanlig blant ungjentene på toppen lenger. Flere av landets mest leste rosabloggere som TCMN, Sophie Elise og Fotballfrue er åpne om enten kirurgiske inngrep eller bruk av restylane.

Foto: FOTO: Glenn Henriksen/ glennhenriksen.blogg.no

En maskulin utgave av rosabloggen

Spådommen er flere mannlige bloggere. Glenn Henriksen (22), blogger og deltager i årets utgave av Paradise Hotell driver en slags maskulin utgave av rosabloggen.

- Jeg blogger, fordi jeg ønsker å dele min lidenskap for mote og trening og vil gjerne inspirere andre. Bloggen opprettet jeg i 2009, i utgangspunktet fordi jeg ville stå frem med legningen min. Etter hvert som seertallene økte og responsen var positiv, ble jeg med komfortabel med eksponeringen det medførte. Jeg har fått høre at jeg er et forbilde for andre med en homofil legning, sier han.

Han sjekket også inn på Paradise Hotell i år, og det gir ham ikke akkurat mindre oppmerksomhet.

-Jeg vet at dette ikke nødvendigvis alltid er et pluss, men jeg ville virkelig være med, så den sjansen tok jeg. Jeg angrer ikke og mye kommer an på hvordan du blir fremstilt på TV. Tilbakemeldingene har vært veldig fine, og jeg gjorde ingenting jeg ikke står inne for, sier han.

- Uten å kritisere noen, ser jeg jeg en trend med mer kroppslig eksponering som jeg er skeptisk til. Når du har en stor leserskare er det viktig å være bevisst dette. Når det blir mye fokus på kropp, trening, plastiske operasjoner og restylane, gir det uheldige signaler uansett hva motivet er i utgangspunktet. Jeg var mer komfortabel da Voe tronet på toppen. Hun hadde mindre kroppsfokus og viste frem livet til en sunn norsk ungjente, sier Moen.

En annen skeptiker er psykologspesialist Kristina S. Moberg som selv driver en psykologblogg. Hun er bekymret over bildet jentene tegner av seg selv for resten av verden.

- Unge og uerfarne jenter er gjerne usikre. Og jeg tror oppmerksomhet er mye av drivkraften bak bloggingen, selvsagt sett sammen med godene som følger med. De ser ikke alltid rekkevidden av denne oppmerksomheten og i slike situasjoner er det lett å trå over egne grenser. Det kan være vanskelig å holde igjen. De bør spørre seg hva slags type oppmerksomhet de ønsker seg, og hvordan de vil bli oppfattetet av omverdenen. Etter at et innlegg er publisert, har de ingen kontroll lenger, sier hun.

Bør gi gode råd

Hun undrer seg over at foreldrene til jentene ikke griper inn og kommer med velmenende råd når døtrene i så stor grad eksponerer seg på nett. Til tross for at jentene er myndige, er de enda unge.

- For noen er dette helt greit, enten fordi de ikke forstår mulige konsekvenser av lettkledd- bilder i sosiale medier eller fordi det er en aksept for denne type ting i hjemmemiljøet. Hvordan vil arte seg når jentene går lei av bloggingen og vil kvitte seg med imaget de hadde som 18-åringer? På mange måter blottlegger disse jentene sin sårbarhet. Det er ihvertfall det jeg som voksen tenker når jeg ser mange av rosabloggernes bilder og innlegg, uten at det gjelder alle. De bør også tenke på at bildene kan misbrukes, noe vi har sett eksempler på tidligere, sier hun.

Helt greit å bli kalt rosablogger

Blogger Sophie Elise Isachsen (18) er jenta bak bloggen sophieelise.blogg.no og har nærmere 40.000 lesere om dagen. Sophie Elise er bevisst på hva hun gjør og er fullstendig klar over at hun må tåle kritikk og slengkommentarer når hun stikker nesen sin frem. Hun har heller ingen motforstillinger mot at bloggen hennes katagoriseres som en rosablogg.

- For meg er det helt greit. Det minsker forventningene til innholdet. Jeg har større handlefrihet og kan skrive om ting jeg selv vil. Jeg har ikke noe behov for å skjule den jeg er, men jeg er heller aldri privat på bloggen. Leserne ser aldri hele meg, uansett hva de måtte tro om den saken, sier hun.

- Mye av det jeg legger ut er selvronisk ment, selvom dette kan være vanskelig å oppfatte i og med at kommunikasjonen foregår på nett og ikke face to face. Bloggen og innholdet er mitt valg, og jeg er forberedt på både kritikk og haters*. Heldigvis er de fleste lerserne mine hyggelige, forteller hun.

ROSABLOGGER: Sophie Elise har skapt et nettsted som leses av svimlende 40.000 mennesker hver dag.
ROSABLOGGER: Sophie Elise har skapt et nettsted som leses av svimlende 40.000 mennesker hver dag. Foto: FOTO: Sophie Elise Isachsen/ sophieelise.blogg.no

*(Haters er en betegnelse folk som utelukkende legger igjen sjikanøse og nedlatende kommentarer. red. anm.)

- Fordelene med et liv som toppblogger er mulighetene det har gitt meg. Ikke bare i forhold til spennende samarbeid og menneskene jeg har fått møte, men jeg har blitt mye mer reflektert og ansvarsbevisst. I tillegg vet jeg hva jeg må gjøre for å komme dit jeg vil. Jeg har skapt en slags nyhetskanal på nett innenfor min sjanger, som mange mennesker velger å klikke seg inn på hver eneste dag, sier hun.

Hun begynte å blogge, fordi hun ville kuppe byens bloggtrone fra en annen Harstad-blogger.

- Jeg begynte å blogge, fordi jeg ville slå lesertallene til en annen jente i Harstad her jeg bor. Hun hadde begynt å få en del lesere, og jeg tenkte at jeg kunne gjøre det bedre, sier hun.

Hvem er fremtidens toppbloggere?

Byråleder i Good-Morning og bloggbok- forfatter Thomas tror bloggfremtiden ser annerledes ut.

- Jeg tror helt klart at kjønn og aldersfordeling vil jevne seg ut og har stor tro på blogging fremover, men mer temablogging og ikke hverdagsblogger i toppsjiktet slik vi ser nå, avslutter han.

Les mer

Tøff på Facebook, sjenert på fest

Fikk drømmejobben på Twitter

Path er det intime alternativet til Facebook

Denne saken ble første gang publisert 26/05 2013, og sist oppdatert 30/04 2017.

Les også