Ifølge artikkelen "Viser alt på Facebook" ved nettstedet Forskning.no røper Facebook-brukere mer om seg selv enn de egentlig ville gjort i andre sammenhenger.

Les også: Her finner du kjæresten!

Les også: Tolk profilen hans

Les også: Kunsten å blogge


"Ønsker om å være populær får folk til å dele mer av privatlivet - fordi alle andre gjør det", skriver nettstedet.

Berit Skog, førsteamanuensis ved Institutt for sosiologi og statsvitenskap ved NTNU, forsker blant annet på bruken av sosiale medier, som sms og Facebook. Hun mener at en positiv konsekvens av den økte åpenheten på nett blant annet er at man får informert andre om hvem man er, viser hva man gjør og er interessert i.

- På den måten holder en Facebook-vennene oppdatert, og mange setter pris på slik informasjon om vennene sine, sier Skog.

Men det kan også finnes en rekke negative konsekvenser:

- En negativ side er om det legges ut for mye privat informasjon, at en er for impulsiv og deler opplyninger om seg selv, familie, venner uten å tenke gjennom konsekvenser dette kan ha. Dersom en ikke har lagt inn personverninnstillinger, kan alle som ønsker det, få aksess til informasjonen, og eksempelvis kopiere og videresende bilder som er lagt ut, eksemplifiserer Skog.

Behov for popularitet
Tall fra 2009 viste at mer enn 120 millioner aktive brukere logger seg på Facebook jevnlig for å laste opp nye innlegg og bilder, sjekke siste nytt og finne nye venner.

En canadisk undersøkelse av 343 Facebook-brukere mellom 17 og 24 år viste at behovet for å være populær fikk brukerne til å røpe mer om privatlivet sitt enn de ellers ville.

"Selv om 76 prosent av deltakerne i undersøkelsen ønsket å beskytte informasjon om seg selv, delte de likevel store mengder personlig informasjon på Facebook", skriver Forskning.no.

Dette er eksempelvis intime bilder, fødselsdato, kjæresteforhold, religiøst livssyn, politisk ståsted, hjemsted, e-postadresser, skoler og utdanning.

Online-oppførsel
- Folk oppfører seg annerledes online i forhold til andre. De avslører mer om seg selv enn de ville gjøre i andre sammenhenger, sier stipendiat Emily Christofides.

Hun utførte undersøkelsen sammen med stipendiat Amy Muise og psykologiprofessor Serge Desmarais ved University of Guelph.

Christofides forteller at folk med et stort behov for å være populære nok bryr seg om datasikkerhet, men er ikke nødvendigvis villige til å ofre popularitet ved å skjerme informasjonen.

Den canadiske undersøkelsen viser faktisk at jo større selvtillit man har, jo mer bruker man Facebook-filtrene for deling av personlig informasjon.
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!