I Kvinneguidens selvhjelp-serie vil coach Annika Richardsen, den første sertifiserte veilederen i Mia Törnbloms metode her i Norge, veilede deg mot en bedre og lykkeligere hverdag.

Ukens tema handler om sammenligningsspøkelset.

Noen av oss bruker mye tankekraft på å sammenligne oss med andre i mange situasjoner. Om du i tillegg oftest sammenligner deg selv og dine prestasjoner med de som er "bedre" oppnår du en konstant negativ bekreftelse av deg selv, som igjen tærer på selvfølelsen. Som resultat kan det hende at du ubevisst leter etter situasjoner og mennesker der du føler deg komfortabel med deres lavere prestasjonsnivå, og kan føle deg overlegen og bedre enn dem. Sammenligningsspøkelset er en selvsentrert tilstand som tar mye kraft og gjør at vi er lite tilstedeværende i vårt eget liv, og gjør oss til dårlige lyttere.

Taper i alle situasjoner?

Egenverd kan ikke settes i en rangordning, og når du da sammenligner deg selv med andre kan det fort bli slik at du hele tiden føler deg som en taper. Om du går på en fest og føler deg ganske fin, kommer dit og ser noen du synes er finere så blir du jo ikke "plutselig stygg"! Du kan ikke bli mindre dyktig innen et fagfelt for eksempel, bare fordi det er noen som er mer dyktig. Det finnes nok "dyktighet" for alle å dele!

Sammenligning og misunnelse

Les også: Bli venn med speilbildet ditt!

Les også: Føler du deg ikke god nok?

Les også: Nytt år - nye muligheter


Det kan være kort vei fra å sammenligne seg selv med andre til misunnelse og sjalusi. Liker du deg selv og behandler deg selv med respekt, har du sjelden behov for å hevde deg selv igjennom å se ned på andre. Klart vi kan ønske oss ting som andre har, men å tro at det ikke "er nok til oss" gjør jo at vi tenker at de andre har tatt vår andel. Ikke særlig utviklende tankegang, og igjen gjør det at vi rakker ned på oss selv og andre.

Utgå fra deg selv

Vi er opplært til å bli verdsatt av og verdsette prestasjoner og utseende. Det gjør at vi søker ting og tilstander som gir bekreftelse på dette utenfor oss selv. Det er ikke noe galt i å like bekreftelse, men om du ikke lærer deg å bekrefte deg selv vil du jakte på det i en evig konkurranse. Det gjør det vanskelig å ha selvinnsikt og ikke minst det gjør at den lave selvfølelsen i underbevisstheten din trekker i "trådene dine" og gjør livet utfordrende.

Råd på veien
  • Om du bekymrer deg for hva andre tenker om deg, husk på at de har nok med seg selv, og bekymrer seg kanskje til og med om hva du synes om dem. De fleste av oss har nok med våre egne liv.
  • Utgå fra deg selv! Selv om noen der ute er "bedre" eller "penere", betyr det ikke at du slutter å være det! Tren på å øke selvfølelsen - med god selvfølelse utgår du fra deg selv og ikke alle andre.
  • Lag deg en oversikt over situasjoner og mennesker der du sammenligner deg. Spør deg spørsmål som: Hva er opprinnelsen til det? Er det tema som går igjen? Det er bra å kartlegge hva som er roten til det, slik at du kan ta tak i det før det oppstår.
  • Øv deg på å bekrefte deg selv. Lag deg en Bra-bok.
  • Du har fantastiske egenskaper som du trenger å bli bevisst, og som gjør deg til den du er. Du er verdifull, og livet ditt vil føles bedre når du øver deg på å se og føle det selv - helt uavhengig av andre.
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!