Vi vet alle hva en unnskyldning er; et uttrykk for anger eller skyldfølelse når du har tabbet deg ut. Det er også en måte å be om tilgivelse på.

Men å be om unnskyldning er ikke alltid like lett, for det betyr at man må svelge stoltheten sin, og ikke minst innrømme egne feil.
  • Takle hans sjalusi
  • Få oppmerksomheten hans
  • Hvordan leve lykkelig alle sine dager?
  • Du har kanskje selv vært i en situasjon hvor et enkelt "unnskyld" ville gjort underverker, men vært for sta eller stolt til å gjøre noe med det? Da bør du lese videre!

    Slik sier du unnskyld:

    1. Finn ut hva som gikk galt
    Sa du noe ufølsomt? Eller lot du være å innfri et løfte, holde en avtale eller bevare en hemmelighet? Skjedde det nå nylig, eller hendte det for en stund siden?

    Du kan ikke beklage hvis du ikke er klar over hva du faktisk ber om unnskyldning for. Hvis du selv ikke synes du har gjort noe galt, kan du heller uttrykke hvor leit du synes det er at vedkommende føler seg ille på grunn av noe du har sagt eller gjort.

    Såfremt konsekvensene for dine handlinger var utilsiktet, ligger nøkkelen i unnskyldningen at du ikke forutså følgene, og at du ønsker å gjøre opp for deg.

    2. Ta ansvar for situasjonen
    Vær voksen og ta ansvar for situasjonen dersom det er din feil. Ikke forsøk å legge skylden over på noen andre, eller bagatellisere den forulempedes følelser. Innrøm at du har gjort en feil med en gang du innser det, og ikke nøl, for da virker det ikke like oppriktig.

    3. Innse at det ikke finnes noen bortforklaringer
    Ikke prøv å komme på en legitim bortforklaring. En slik unnskyldning er ikke en ekte unnskyldning. Ta ansvar for det du har gjort. Om vedkommende ikke aksepterer ditt forsøk på å gjøre opp for deg, er dette hans eller hennes valg. Du skal imidlertid ikke trekke tilbake unnskyldningen.

    4. Finn rett tidspunkt
Noen ganger passer det best å be om unnskyldning der og da, like etter at feilen er begått. Andre ganger er det hensiktsmessig å vente til ting har roet seg ned, og den fornærmede er villig til å høre på hva du har å si. Uansett; jo kjappere du sier unnskyld, jo mer tydelig er det at hendelsen eller utsagnet ikke var med overlegg.

5. Skriv det ned
Skriv et brev til den personen du vil unnskylde til, og les det høyt som om du sier det ansikt til ansikt. Bruk alternativt en båndopptaker om du foretrekker det. En slik øvelse er nyttig både for å forberede deg på samtalen, og for å se alle sider av saken tydelig. Glem imidlertid aldri at en direkte og ektefølt unnskyldning er det beste. Og helst ansikt til ansikt.

6. Vær spesifikk
Ikke gå rundt grøten. Fortell hva du er lei for, og unngå å si "jeg er lei meg, men du gjorde jo sånn og slik¿". Et men indikerer at du egentlig ikke tar på deg det fulle ansvar for situasjonen.

7. Gjør opp for deg
Tenk over hva som fikk deg til å gjøre eller si det du gjorde. Er det fordi du ikke er så nøye med avtaler eller tidspunkt, eller er du rett og slett bare glemsk? Glefset du til kollegaen din fordi du hadde en dårlig dag, eller fordi du er misfornøyd med livet ditt?

Hvis du vet at du har tråkket i salaten, bør du innrømme det, og ikke minst fortelle hvorfor. Innrøm at du har det tøft på jobben for tiden, eller at du ikke har det særlig bra.

8. Vis at du setter pris på vedkommende
Fortell hva du føler for han eller henne, og hvor stor pris du setter på vedkommendes selskap. Fortell hvorfor deres relasjon er viktig for deg.

9. Spør om en ny sjanse
Fortell at du gjerne ønsker å vise at du har lært av dine feil, og at du vil gjøre opp for deg hvis du får sjansen.

10. Vær tålmodig
Hvis unnskyldningen ikke blir godtatt, skal du takke for at vedkommende tok seg tid til å høre på deg, og si at du er tilgjengelig hvis han eller hun endrer mening. Noen ganger ønsker folk å tilgi deg, men de trenger bare litt mer tid for å slikke sine sår.

11. Hold det du sier eller lover
Har du først sagt "unnskyld", og blitt tilgitt er det for sent å ta det tilbake. Hvis du drar frem nye momenter i konflikten og anklager vedkommende for noe like etterpå, vil unnskyldningene dine virke falske og du vil miste mye tillit.

Kilde: Wikihow.com
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!