I Kvinneguidens selvhjelp-serie vil coach Annika Richardsen, den første sertifiserte veilederen i Mia Törnbloms metode her i Norge, veilede deg mot en bedre og lykkeligere hverdag.

Denne uken er temaet selvsabotasje og mekanismene rundt!

Vi nærmer oss nyttår og mange begynner å tenke på forsetter og intensjoner for det nye året. Vi skal begynne et nytt og bedre liv, med trening, ny livsstil, slanking, bli mer økonomiske, slutte å røyke også videre. I tiden frem til jul er det i tillegg mange "fristelser" som kan utfordre disse og gjøre at vi tenker "etter jul skal jeg ta tak i det".

Hvor mange ganger har du forsøkt dette og ikke oppnådd resultatet? Hvorfor saboterer vi oss selv?

Utsettelsesspøkelset

Underbevisstheten har mer å si enn vi tror. Vi kan oppleve at vi har en klar bevissthet om å slutte med det ene og det andre, men når det kommer til stykket, hender det at vi foretar valg som går i mot vår egen avgjørelse og mål. Vi rettferdiggjør og kommer med nye tanker som tillater oss å utsette det i handling. Det funker der og da, men så kommer man tilbake til ønsket sitt om endring, og opplever da en skuffelse i henhold til sitt løftebrudd. Da tenker man ofte tanker som "jeg burde, skulle ha gjort, så dum jeg er" i negativ spiral.
  • Bli venn med speilbildet ditt!
  • Når han irriterer vettet av deg!
  • Tenk om du aldri får kjæreste...!
  • Er vi sammen nå eller?

  • Da slår vi ned på oss selv og straffer oss selv for å ikke ha klart det. Det er ikke akkurat utviklende og positivt, og kan gjøre at vi føler oss som mislykket, at vi ikke fortjener eller kan oppnå endring. Med andre ord virker det mot sin hensikt.

    Skal bare¿

    Å sette seg mål som betyr noe for deg er bra, men om du opplever å utsette det mye, er det viktig å ta en titt på hvilke taktikker du bruker for å utsette det. Ved å se på hvor mye tid som faktisk går bort i å utsette ting blir du mer bevisst og kan ta tak i det lettere. Noen blir eksempelvis liggende på sofaen og se på TV i stedet for å gjøre det de har bestemt seg for, og utsettelsen kan bli en vane! Eller at du tror at du motiverer deg selv ved å gi deg selv belønning underveis som for eksempel snacks når du ønsker å gå ned i vekt. Finn ut av hvilke tankebaner som slår inn og gjør at du saboterer ditt eget mål.

  • Stresset i førjulstiden?
  • Føler du deg ikke god nok?
  • Slik takler du misunnelse
  • Møt Kvinneguidens coach


  • Hva kan du gjøre for å oppnå varig endring?

    - Sett deg realistiske mål! Det er mye bedre for selvfølelsen at du deler opp målene dine i delmål som er oppnåelige og gjennomførbare.

    - Bli bevisst hvilke mekanismer i deg som du bruker for å rettferdiggjøre utsettelse og å faktisk gjøre noe med det. Da ser du hvilke ubevisste tankemønstre du har, og kan lettere ha en monitor på deg selv underveis.

    - Bestem deg, og skriv det ned. Definer målene dine, tiden det realistisk vil ta og hva du skal gjøre for å oppnå det. Hva kan du gjøre med en gang, i morgen, denne uken? Det gjør at det vil bli lettere å fokusere. Bruk planen din daglig, slik at du er den bevisst og oppnår noe hver dag.

    - Se på hvorfor det er viktig for deg! De positive konsekvensene vil gi deg motivasjon underveis om du bruker de aktivt.

    Husk på at du er menneske som er verdifullt her og nå. Det er flott å ha mål man jobber mot, men det er vel så viktig å ha det bra underveis dit! Om du setter en betingelse på din egen lykke i forhold til oppnåelsen av intensjonen din, skyver du gleden foran deg og det igjen gjør at målet blir vanskeligere å oppnå.
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!