I Kvinneguidens selvhjelp-serie vil coach Annika Richardsen, den første sertifiserte veilederen i Mia Törnblom sin metode her i Norge, veilede deg mot en bedre og lykkeligere hverdag.

Denne uken er temaet prestasjonskrav på jobben.

For høye krav til deg selv

Å gjøre det bra på jobben er viktig for de aller fleste av oss, men det kan bli komplisert når kravene vi setter til våre prestasjoner er for høye. Det kan fungere så lenge vi klarer alt og er "perfekte", men når vi gjør en feil og har lav selvfølelse, så kan vi oppleve at vi ikke bare gjort en feil, vi har blitt en feil.

- Hvem er perfekte hele tiden? "Flink pike-syndromet" kan gjøre at vi føler oss utilstrekkelige selv når vi presterer bra, og vi klarer ikke å nyte av suksessen vi faktisk har. Det henger ofte sammen med når vi blander våre prestasjoner med vår egenverd. En av varsellampene på lav selvfølelse er når vi går rundt og kjenner oss som en bløff og er redd for å bli avslørt. Det kan igjen gjøre at man setter høyere og høyere krav til seg selv etter hvert som man faktisk presterer mer og mer. Om du tror at du hele tiden må levere over det som er forventet, og kun er fornøyd om du hele tiden har fremgang, har du for høye krav til deg selv! Det er en del av oppskriften på å møte veggen, forklarer Annika.

Bekreftelsesfellen

Når selvfølelsen er i ubalanse kan det være vanskelig å våge å stole på at vi gjør en god nok jobb hvis vi ikke hele tiden får bekreftelse fra de rundt oss.

- Om du kontinuerlig trenger bekreftelse fra sjefen eller kollegene dine på at du gjør en god jobb, er også dette en varsellampe på lav selvfølelse. Det er selvfølgelig både viktig og bra med bekreftelse fra andre, men selvinnsikt og indre trygghet gjør det lettere for deg å motivere deg selv uten å være avhengig av feedback fra andre, forteller coachen.

Hun sier at sterk selvfølelse gjør at du beholder din tro på deg selv og det du gjør selv når det oppstår konflikter eller endringer på jobben.

Personlig lederskap

Uavhengig av om du er en leder eller ikke, så er det viktig å ta ansvar for å lede seg selv! Det er særlig to ting vi må skaffe oss kunnskap om får å lede oss selv til et bra arbeidsliv.

- Det første er hvem vi er og hva vi vil, for hvis vi ikke vet det, er det vanskelig å sette mål for vårt personlige lederskap. Det andre er hva vi kan og hva vi ikke kan. Med andre ord er både selvinnsikt, selvtillit og selvfølelse viktige ingredienser i personlig lederskap, sier coachen og råder deg; - Sett deg et overordnet mål for jobben og karrieren, og ta med hva du drømmer om, hva du kan og hvordan du kan komme dit uten å slite deg helt ut, forklarer hun.

Slik skriver du BRA-på-jobben-bok:


Om du setter for høye krav til deg selv, er en bra motgift å øve på å se hvor mye og hva du faktisk gjør.

For å synliggjøre for deg selv din egen innsats og bekrefte deg selv, kan du skrive en "Bra-på-jobben-bok". På den måten vil det bli tydeligere for deg hvor mye du faktisk gjør, og at du styrker selvfølelsen din i henhold til jobben, sier Annika.

BRA:

Hva har du gjort i dag på jobben som var bra med deg - skriv minst 3 positive egenskaper og handlinger om deg selv til deg selv.

TAKK:

Skriv ned det du er takknemlig for på jobben! Er du takknemlig får du et perspektiv på det gode du faktisk har, og det gjør det lettere å jobbe videre med å utvikle deg selv.

HJELP:

Få ned alt du ønsker hjelp til på jobben, om det er å være mer tydelig, fokusert, sette klarere grenser og så videre. Når du har mye å gjøre og i tillegg setter for høye krav til deg selv og dine prestasjoner, er det bra å få ned alt på papiret. På den måten kan du sove bedre om natten for du slipper å la det kverne rundt i hodet - fordi det bor jo i boken. Det er også en fin måte å få oversikt over dagen på, noe som kan hjelpe deg til å prioritere.

Få tips fra Bra-boken!

Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!