Noen sliter med nattesøvnen av og til, mens det for andre er et mer permanent problem. Det er imidldertid ingen ting som er så frustrerende som å vri seg utålmodig mellom laknene mens klokka tikker nådeløs mot morgengry...

Søvnløshet, eller insomni som det også kalles, er blant de vanligste årsakene til legebesøk og legemiddelbruk i allemennpraksis. Så er du en av dem som sliter med nattesøvnen er du ikke alene. Omlag en tredjedel av befolkningen har søvnvansker fra tid til annen.

For noen kan problemet bestå i at man bruker veldig lang tid på å sovne, andre våkner midt på natta, mens noen våkner altfor tidlig på morgenen.

Det kan være mange årsaker til dårlig søvn:
  • Sykdommer som depresjon, angst eller annen psykisk lidelse.
  • Høyt eller lavt stoffskifte.
  • Hjerte- eller lungesykdom.
  • Narkolepsi, døgnrytmeforstyrrelse og søvnapné.
  • Flere årsaker:
    Plager som nattlig kløe, tett nese, hoste, smerter, vannlating eller sure oppstøt kan også forstyrre nattesøvnen, og enkelte legemidler kan faktisk gi søvnløshet. Koffeinholdige drikker som kaffe, te og cola etter kl. 17 kan gi problemer med innsovningen, og det samme kan stress, samlivsproblemer, støy, skiftarbeid og reiser mellom tidssoner (jet lag).

    Hvis du har langvarige søvnplager bør du oppsøke lege. Du kan også føre en såkalt søvndagbok som du tar med deg til legetimen. Det kan gjøre det lettere å finne ut hvor problemet ligger!

    Dette kan du selv gjøre for å minske søvnproblemene:
  • Sørg for å ha en stabil døgnrytme ved å stå opp til samme tid hver dag.
  • Reduser aktivitet på kvelden og natta.
  • Reduser forbruk av koffeinholdige drikker som for eksempel kaffe, te og cola. Ikke drikk disse etter klokken 18.00.
  • Sørg for fysisk aktivitet hver dag, men unngå kraftig mosjon eller emosjonelle opplevelser etter klokken 20.00.
  • Unngå alkohol. Alkohol gir dårligere søvnkvalitet.
  • Unngå å være sulten eller overmett etter klokken 20.00.
  • La soverom være soverom. Unngå å bruke soverommet som arbeidsværelse eller TV-rom.
  • La soverrommet være mørkt, stille og velluktende med moderat temperatur. Bruk ørepropper om nødvendig.
  • Ikke anstreng deg for å sove - konsentrer deg om å bli avslappet.
  • Stå opp hvis du ikke får sove og legg deg igjen en stund senere.
  • Etter å ha vridd seg i samme stilling over lengre tid kan det hjelpe å snu dyna og legge seg i motsatt ende av senga.
  • Gå bare til sengs når du er søvnig.
  • Ikke bruk sengen til annet enn søvn (joda, sex er tillatt...).
  • Ikke sov om dagen!
  • Kilder: www.apotek1.no, www.pasienthandboka.no, www.wikipedia.org, www.doktoronline.no
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!