Bekkenløsning er sjelden et positivt ord i kvinneører. Du kan få bekkenløsning allerede før du føder, og slite med dette lenge etter fødselen.

 

Det er imidlertid mulig å dempe plagene til en viss grad. Vi har spurt treningsfaglig ansvarlig på SATS, Jill Jahrmann, om hvorfor man får bekkenløsning og hvordan man kan forebygge problemene som følger med.

 

Kroppen forbereder seg

 

- Alle gravide får en form for bekkenløsning. Det er kroppens forberedelse for fødsel å myke opp bindevev rundt bekkenet slik at dette blir mer bevegelig. Ansvarlig for oppmykningen er hormonet relaxin, som alle gravide får økt innhold av, forklarer Jahrmann.

 

Hun forteller at graden av smerte er veldig forskjellig fra person til person. Mens noen får moderate smerter, må andre igjen slite med store smerter gjennom store deler av graviditeten.

 

Så hvordan kan du egentlig forebygge dette?

 

- Ingen muskler

 

- Det er ingen treningsform som beskytter spesielt mot bekkenløsning siden dette er hormonelt og vi alle reagerer litt ulikt, men man mener å se at veltrente jenter får noe mindre plager. Det som kan sies om bekkenet generelt er at ingen muskler spesifikt holder det sammen slik tilfellet er i andre ledd, forklarer Jarhmann.

 

Hvis du allerede har fått smerter i forbindelse med bekkenløsningen, bør du unngå trening som gir deg mer smerter. Store utfallsbevegelser og øvelser som krever støtdemping er typiske eksempler på slike øvelser.

 

Har du ingen smerter, kan du trene akkurat slik som før, så lenge du tilpasser den økte vekten din etter hvert.

 

Vær forsiktig etter fødsel

 

Jahnrmann har også noen tips til deg som har smerter etter fødselen:

 

- Etter graviditeten er bekkenet ustabilt i opptil et halvt år, så det lønner seg å fortsatt være forsiktig om man hart hatt plager. Noen merker faktisk ikke plagene før etter graviditeten, og det kan komme av at de begynner å trene med for belastende bevegelser raskt etter fødsel, sier hun.

Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!