Altfor få mennesker vet egentlig hvor lite som skal til for å bedre både helsen og trivselen i kroppen. Det kan gjøres med et lite innpust!

Stress ned

Det forteller yogainstruktør Jannicke Wiel til Kvinneguiden.

- Pusten påvirker mengden av oksygen og karbondioksid i blodet som er av betydning for alle kroppens vitale deler fra cellenivå til organnivå. Pusten sørger for at kroppen fungerer normalt, sier Wiel.

Yoga handler om å stresse ned og få et mer rolig, avslappet og harmonisk liv, her er pusten det mest essensielle.

- Mange personer puster dårlig fordi de lever et stresset liv eller har vært utsatt for utfordrende opplevelser som har "satt seg i kroppen". Er man i en vanskelig periode får man ofte flere muskelspenninger i kroppen. Dette kan påvirke både lungekapasiteten og blodsirkulasjonen, og dermed oksygenopptaket i kroppen.

- Dersom man lærer seg å puste saktere og regulere pusten, vil kroppen naturlig falle inn i en god pusterytme som igjen forbedrer de vitale funksjonene i kroppen, forteller yogainstruktøren.

Når man blir oppmerksom på pusten, vil kroppen etter hvert naturlig falle inn i en god pusterytme som igjen forbedrer de vitale funksjonene i kroppen.

- Ved å fokusere så ofte som mulig på pusten blir du mer oppmerksom, og du gir pusten rom til å forandre seg. Du vil bli oppmerksom på om du puster overfladisk eller dypt, raskt eller sakte og om du holder pusten. Ved å gjenkjenne når pusten ikke er så god, begynner du naturlig og spontant å finne frem til bedre, roligere og dypere pust. Riktig pust påvirker sinnet, sinnstemningen og hele nervesystemet, sier Wiel.

Tips

Det er derfor lurt å være bevisst på pauser i arbeidstiden. Sett deg i et rom alene, eller ta en pause fra PC'en. Pust godt inn og ut i ti minutter og kjenn hvordan åndedragene roer ned kroppen. Her er flere av Wiels tips:

- Pust inn gjennom nesen fordi det naturlige filteret sitter i nesen. Luften blir renset for urenheter og bakterier mens den passerer flimmerhårene og slimhinnene i nesen. Puster du inn gjennom munnen, får du ikke filtrert luften på samme måte. Når du puster ut gjennom nesen, blir utpusten roligere fordi nesen har en trangere passasje enn munnen.

- Fokusere på lengden på innpust og utpust, legg merke til pausene mellom, hvor lang tid går det?

- La pusten slippe dypt ned i magen før du puster sakte og lenge ut igjen. Lang og rolig utpust stimulerer fred og ro-nervesystemet.

Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!