Èn ting er å være utrolig dårlig og fyllesyk, en annen sak er å virkelig ha angst etter en hard fest!

Ubalanse i hjernen

Fylleangst kan sette ut den mest hardbarka partyløven. Mens fyllesyke skaper hodepine og kvalme, gjør fylleangsten deg nervøs og skjelven, nærtagende, folkesky og tynget av dårlig samvittighet.

Men hvorfor blir man egentlig nervøs, skjelven, lyssky og skvetten når alkoholen er på vei ut av kroppen igjen?

Forsker Pål Johan Karlsen har skrevet i A-magasinet at etanol påvirker nervesystemet enten ved at det endrer den kjemiske balansen, eller ved at det etteraper hjernens naturlige signalstoffer.

Det er uklart hvorfor etanolen virker slik den gjør. Væsken har blant annet samme effekt som det dempende signalstoffet GABA. I tillegg til å berolige og bedøve, stimulerer etanolen hjernens belønningssystem. Det gir en flyktig lykkefølelse - og potensiell avhengighet.

Det tar gjerne et halvt døgn før balansen vender tilbake etter at du har sluttet å drikke. I mellomtiden befinner nervesystemet seg i revers. Under abstinensen opplever du de omvendte symptomene som under rusen. Ro, lykkefølelse og manglende hemninger erstattes av grubling, usikkerhet og skyldfølelse.

Side2 har tidligere snakket med Divisjonsdirektør for rettstoksologi og rusforskning ved Folkehelseinstituttet, Jørg Møland om hva som skjer;

- Alkohol i seg selv har en angstdempende effekt og kroppen vil automatisk komme med en motreaksjon til alkoholen når du drikker alkoholholdig drikke. Derfor reagerer hjernen med å øke sitt angstnivå når du drikker. Denne motreaksjonen henger i mye lenger enn det alkoholen gjør dagen derpå. Derfor vil man oppleve en angst dagen etter at man har drukket alkohol, sier han til Side2.

Unngå angsten

Nervøsitet, paranoia og dårlig samvittighet er med andre ord en senvirkning av alkoholen, men heldigvis er den forbigående.

Det finnes selvsagt flere råd til hvordan du kan unngå å oppleve fylleangst, og det første rådet er og blir det enkleste; drikk mindre alkohol! Men om skaden er skjedd, kan det hende at følgende kvikner deg opp;
  • Prøv å unngå smertestillende, det gjør magen urolig.
  • Ta deg en kjølig dusj, men pass på så du ikke fryser!
  • Frisk luft hjelper. Kle på deg og ta deg en avslappende gåtur.
  • Husk å spise jevnt og godt selv om du føler deg litt uggen i magen.
  • Ta deg en telefon til bestevenninna di, det hjelper å mimre litt om kvelden før.
  • Fremfor alt; slapp av og gjør det du liker aller best - enten det er å høre på musikk, se film, lese bok, ligge på sofaen eller surfe på nettet.


  • Kilder: Side2, A-magasinet, About.com
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!