Ferien er slutt, høsten er såvidt begynt og livet føles mørkt, trist og tungt. Eller er det bare du som velger å ha en negativ innstilling?

Hver dag med et smil

Anne Kristin Palm driver med individuell coaching og jobber med å motivere mennesker i hverdagen. Hun mener at livet er det du velger selv; er du negativt innstilt, blir hverdagen grå, er du positiv, formes hverdagen deretter.

- Alle er forskjellige og må finne sin egen motivasjon, men for mange handler demotivasjon først og fremst om at livet føles kjedelig, sier Palm til Kvinneguiden.

Motivatoren mener at du slettes ikke behøver å være en solstråle til enhver tid, men at du absolutt kan snu enhver tanke til å være positiv;

- Pust dypt et par ganger og lukk øynene. Tenk på hva som får deg til å smile - du skal kjenne en "glede følelse" i kroppen. Finn en gjenstand, et bilde, en farge eller lignende som minner deg om smilet. Bruk det bevisst gjennom hele dagen og la det være det siste du ser på om kvelden og det første du ser om morgenen.

- Tenk over hvordan du har lyst å møte hver dag. Om du er trøtt, kan du for eksempel si til deg selv: "ja, jeg er trøtt og det er dårlig vær, og i dag gleder jeg meg til å gå på jobben", sier Palm.

Her er hennes motivasjonstips:

I hverdagen

  • Rydd opp i huset før du legger deg om kvelden, særlig på kjøkkenet. Det er tungt å våkne til masse rot og det er nok til å miste energien.
  • Tenk positive tanker om kvelden. Hva er du takknemlig for i dag? Hva har vært bra med denne dagen? Det handler om små og store ting - hyggelige kommentarer, en nattaklem, at du har tak over hodet og lignende.
  • Om du har dårlig samvittighet fordi du har brukt for mye penger, gled deg i stedet over det du har kjøpt eller opplevd - og hva det gir deg.
  • Fokusere på det positive hver dag. Hvilke intensjoner ønsker du for neste dag? Du velger hvilken innstilling du har i hverdagen, er du positiv vil hverdagen også bli positiv.
  • Glede deg over alt du kan glede deg over.

På jobben

  • Lag en liste over hva som er positivt med jobben din. Mestringsfølelse gir motivasjon og effektivitet.
  • Ta deg pauser i arbeidet, gå en liten tur i lunsjen uavhengig av været og få et avbrekk.
  • Bruk tid på å utveksle hyggelige kommentarer med kollegene dine.
  • Gjør noen små strekkøvelser for å lette på stress.




Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!