Hvis du misliker deg selv er det veldig vanskelig å leve et godt liv. For hvordan kan andre like deg, hvis du ikke liker deg selv?

Det viktigste er å begynne med deg selv og følgende øvelser kan kanskje hjelpe deg litt på veien.

Spør om venner kan lage en liste over ting de liker med deg.

Av og til er det bare vanskelig å finne ting vi liker med oss selv, derfor skal du spørre venner og familie om de kan skrive ned alle tingene de liker med deg, og hvorfor de liker nettopp disse tingene.

Du trenger kanskje å høre positive ting om deg selv fra andre for å i det hele tatt å tro på det.

Ta vare på disse listene, hver gang du hører kritiske stemmer i hodet ditt, ta listene frem og kikk over alt som vennene dine har skrevet ned om deg.

Lag en liste over ting du liker ved deg selv.

Vær så ærlig du kan med deg selv, ikke vær sjenert, da ingen andre enn deg skal lese listen - og legg bort alle kritiske tanker om deg selv. Om du har problemer med å finne positive punkter om deg selv, tenk over alle de gode kvalitetene du liker hos dine venner og se deretter om du finner noen av de samme kvalitetene i deg selv.

Gjør det for vane å finne noe positivt om deg selv hver dag du står opp.

Du er ikke egosentrisk selv om du bruker litt alenetid hver dag for å finne positive ting ved deg selv som person. Stå foran speilet og tenk over alt som er bra med deg selv, både på utsiden og innsiden.

Elsk deg selv som en venn.

Lukk øynene dine og tenk på en person du virkelig elsker og stoler på, som kjenner deg, enten det er en venn eller en kjæreste. Tenk på alt du elsker og setter pris på med denne personen. Kjenn på hvordan du føler det inni deg, hvor godt det er å ha det så bra.

Snu deretter disse tankene mot deg selv, vær din egen venn og kjenn den dype kjærligheten mot deg selv. Stol på at de du elsker føler dette for deg, forsøk å se deg selv gjennom deres øyne. Kjenn på varmen fra de du elsker!

Noter komplimenter.

Ha en hemmelig notatblokk eller en skjult blogg hvor du noterer ned hver gang noen gir deg et kompliment, det kan være hva som helst! Ta en titt på notatene dine ved jevne mellomrom.

Ha medfølelse med deg selv.

Om du føler deg skyldig for noe du har gjort, prøv å forstå hvor denne dårlige samvittigheten kommer fra. Er du redd for noe? Eller føler du deg usikker på deg selv? Tror du at du gjorde noe galt eller hører du dømmende stemmer i hodet ditt fra fortiden? Forsøk å finne ut om skyldfølelsen bunner ut i et reellt problem, eller om underbevisstheten din bare ødelegger for deg selv.

Tenk over selvkritikken din.

Det virker merkelig, men prøv å snakke tilbake til de selvkritiske stemmene i hodet ditt. Prøv å legge merke til neste gang en liten eller stor negativ stemme kritiserer deg i ditt eget hode. Hvorfor skjer det? Er det en del av deg som forsøker å beskytte deg selv?

Gjør gode ting for deg selv.

Tillat deg selv å gjøre gode ting for deg selv som pleier kroppen din og gir deg glede. Det er viktig at du føler deg bra og har det godt, kjenn at du fortjener å kose deg og gjøre morsomme ting i hverdagen.

Spør deg selv hva du trenger å gjøre.

Noen av øvelsene over vil virke for deg, noen vil ikke fungere like bra. Spør deg selv hva du kan gjøre for å hjelpe deg selv til å elske deg selv og få bedre selvtillit. Ikke tving frem noe svar, bare la svaret boble frem inni deg. Du vet best hva som funker for deg, prøv deg frem.

Kilde: Ehow.com, about.com
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!