Vi har alle en eller flere livretter og det skader ikke å kose seg en gang i blant. Men visste du at du kan gjøre den usunne livretten din vesentlig sunnere med noen få og enkle grep?

Sunne ingredienser


Kvinneguidens kostholdsekspert ved Somebody.no, Camilla Andersen, og Klinisk ernæringsfysiolog fra Ernæringsspesialisten, Camilla Nybø, forklarer deg hvordan du kan bytte ut ingredienser!

- I utgangspunktet er ikke noe sunt eller usunt, det handler om hvor ofte og hvor mye du spiser av det. Så mitt råd er å ikke ha disse rettene til middag for ofte i tillegg til at du følger tipsene under, da blir det sunt, råder Camilla Andersen.

Sunn lasagne

- Bruk karbonadedeig istedet for kjøttdeig og fullkornspasta i stedet for vanlig pasta. Bruk en mager ost i sausen, ha grønn salat, grovt brød og plantemargarin som tilbehør, sier Andersen.

- Bruk biffdeig stekt i olje, tomatbasert saus, lettere ost på toppen og grønnsaker som fyll, sier Nybø.

Sunn pizza

- Bruk grovt mel i bunnen, vær forsiktig med osten, og bruk grønnsaker og så rent kjøtt som mulig. Ha salat til så trenger du ikke bare spise deg mett på pizzaen, sier Andersen.

- Bak en grovere bunn, magert kjøtt og grønnsaker som fyll og lettere ost, sier Nybø.

Sunn hamburger

- Grove hamburgerbrød, burger av rent kjøtt, masse grønnsaker og litt dressing. Ha gjerne salat til så får du enda mer grønnsaker, sier Andersen.

- Burgeren lages av en mager biffdeig eller en mager kyllingkjøttdeig. Bruk mager dressing for eksempel sweet chili saus. Mer salat til, sier Nybø.

Sunn taco

- Bruk karbonadedeig istedet for kjøttdeig, finn gjerne fullkorntaco, eventuelt wrap/tortilla. Ha masse grønnsaker og vær forsiktig med osten. Eventuelt ha en lettere ostetype, tipser Andersen.

- Lefser er best, bruk magert kjøtt eller for eksempel tunfisk. Rømmekolle istedenfor rømme og mer salat til gjør også retten sunnere, tipser Nybø

Sunn kebab

- Ikke la den svømme over av Thousand Island dressing! Bruk mye salat, sier Andersen.

- Magert kjøtt stekt i olje, mer grønnsaker og mager saus, tipser Nybø.

Sunn pølse

- Det har kommet mange spennende nye pølsevarianter på markedet. Kylling og kalkun, og andre med sunnere og mindre fett. Les på pakningen og prøv en pølse som har et bedre næringsinnhold enn den "vanlige". Men det er viktig at det smaker - ikke velg en pølse du ikke liker. Da kan du heller spise vanlig pølse sjeldnere! Spis grovt pølsebrød og rå løk istedet for sprøstekt. Ha noe tilbehør som gjør at du ikke bare spiser pølse, for eksempel salat, forteller Andersen.

- Bruk pølser med 9 % fett eller kylling og kalkun pølser som har bedre fettkvalitet. Ketchup kan du godt bruke. Strø på litt oppkuttete grønnsaker isteden for stekt løk, råder Nybø.
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!