Kjappe kalorier

Det er lettvint og praktisk å ta med seg en matbit i hånda når man er på farten. Men er du egentlig klar over næringsinnholdet i fastfoodproduktene? Vi har listen, og vi kan love deg overraskelser..

Enten du er hjemme i sommer eller på ferie, det er ikke mange meterne mellom fastfoodsjappene. McDonalds har 67 restauranter i Norge og over 30 000 i resten av verden . BurgerKing har 24 restauranter i Norge og over 11 000 på verdensbasis. I tillegg kommer alle 7-eleven, Narvesen og Deli de Luca. Selv om det i alle tilfeller vil være sunnere å spise et eple enn å kjøpe en pølse eller en burger er det store forskjeller blant de tradisjonelt sett usunne tingene.

Dagsbehovet for en kvinne ligger på rundt 2200 kalorier. Spiser du 500 kalorier mer enn du forbrenner hver dag vil du gå opp en halv kilo i uken. Det betyr 26 kilo i året..

Kalorilisten:
(Alle kaloritall gjelder for 1 stk vare)

Bakervarer:

Hvetebolle, 155 kalorier
Pistasjebolle med vaniljekrem, 340 kalorier
Berlinerbolle, 341 kalorier
Skolebrød, 314 kalorier

Fastfood:

Ostepølse med bacon i brød (Leiv Vidar), 480 kalorier
Calzone med oliven og fetaost (BIT), 757 kalorier
Bacon Whopper Cheese (Burgerking), 743 kalorier
Whopper Junior (Burgerking), 345 kalorier
Crispy Chicken (Burgerking), 411 kalorier
Trippel Whopper (Burgerking), 1047 kalorier
Quarter Pounder (McDonalds), 521 kalorier
McNuggets, 6 biter (McDonalds), 306 kalorier
Big Mac (McDonalds), 529 kalorier
Pommes frites, medium (McDonalds), 419 kalorier
Cæsar salat med grillet kylling uten dressing og krutonger(McDonalds), 201 kalorier
Big Tasty (McDonalds), 862 kalorier

«Desserter»:

4 high carrot cake (Deli de Luca), 958 kalorier
Chocolate spoon cake (Deli de Luca), 828 kalorier
Rockslide brownie (Deli de Luca), 580 kalorier
Sundae med karamell (McDonalds), 361 kalorier
Milkshake med sjokolade (McDonalds), 414 kalorier

Det går faktisk an å spise fastfood uten å få i seg vanvittige mengder kalorier, men som listen viser er det langt mellom de sunne alternativene. Spiser du McDonalds Cæsarsalat uten dressing og krutonger, drikker vann til, og tar en frukt til dessert, så har du fått i deg et fullgodt måltid, som også er sunt. Verstingmåltidet må sies å være en Trippel Whopper-meny, med pommes frites og milkshake til. Hvis du topper det hele med en gulrotkake fra Deli de Luca har du fått i deg ca 2800 kalorier, 600 kalorier mer enn et helt dagsbehov!

Foto: dreamstime.com

Kommentarer:

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar og hjelper oss å bli bedre!

På forsiden av Helse

=

Ikke løp på do med én gang du må tisse!

Så mange ganger i døgnet er det normalt å gå på do.

SKAPER LEKKASJE: Om kloakkrørene blir tettet igjen av alt annet enn toalettpapir og avføring, kan det bli en grusom lekkasje hjemme.

- Hele kjelleren var fylt av kloakk

En tabbe mange av oss gjør.

=

Nei, dette er ingen god idé

Kan gjøre deg enda reddere.

Mest leste saker på klikk.no

artikkel bilde

Forsker jubler over denne trenden

- Skjønnhetsidealet blant kvinner er definitivt i endring, mener trendforskeren.

artikkel bilde

Dette gjør jenter feil når de sminker seg

Det er mer enn én feil på dette bildet...

artikkel bilde

Nei, nei, hold albuene borte fra bordet

Du trodde du kunne bordskikk?

henter innhold

Tjenester fra klikk.no

  • Leder digitale medier:

    Tore A. Godager

  • Redaktør Kvinneguiden:

    Hilde Aasnæs

  • Redaktør Klikk.no:

    Jan Thoresen

  • Kontakt oss:

    Klikk her

Mest leste på Helse

Dette prøver kroppen å fortelle deg

Her er symptomene du ikke burde ignorere.

- Hele kjelleren var fylt av kloakk

En tabbe mange av oss gjør.

Ikke løp på do med én gang du må tisse!

Så mange ganger i døgnet er det normalt å gå på do.