Forutsetningen er at du ikke har noe imot at fremmede flytter inn i godstolen og sengen din for en periode.

- Det er en terskel å komme over for de fleste, særlig første gang man bytter bolig. En bolig er jo verdt store summer, og denne ordningen er basert på gjensidig tillit. Men når folk erfarer at det går bra, føles det lettere for hver gang man bytter, mener Arne Haukeland, daglig leder i Norsk Boligbytte og selv en aktiv husbytter. Firmaet er tilknyttet den internasjonale foreningen Home Link, og gir mulighet til å byttelåne feriebolig med familier i 60 medlemsland over hele verden.

- De økonomiske fordelene er åpenbare. Tenk deg en fire ukers ferie i Frankrike i høysesong, der det eneste du betaler er flybillettene, frister Haukeland. Nettopp Frankrike er et av landene som står høyest på nordmenns bytteliste, sammen med Spania, Italia, Portugal, Danmark, Storbritannia og USA.

Ved å melde seg inn i en bytteklubb får man tilgang til en database med tusenvis av boliger. Når man har funnet noe som frister, er det bare å ta kontakt med den aktuelle familien.

Kulturutveksling

- Mange lurer på om boligen deres og beliggenheten er bra nok til at noen vil bytte med dem, men sånn er det ingen grunn til å tenke. For utlendinger kan et hus på den norske landsbygda virke like eksotisk som Provence gjør for oss, forsikrer Nina Solli i Intervac, den andre store aktøren på det norske boligbyttermarkedet.

Hun understreker at man slett ikke trenger å eie et helt hus for å være med.

- Du kan godt melde deg inn selv om du bare har en liten leilighet. Da kan du gjerne bytte med andre som har en leilighet av samme størrelse, eller du kan prøve å bytte til deg noe større. Det er ikke alle som bytter likt mot likt, sier Solli.

Både Intervac og Norsk Boligbytte melder at medlemstallene har økt jevnt og trutt de siste årene. Medlemmene er spredt over hele landet og er i alle aldre, men barnefamilier, enslige og pensjonister er spesielt ivrige boligbyttere.

Selv om det er penger å spare på å byttelåne bolig, synes bytte-ekspertene at andre fordeler er enda viktigere.

- Det aller beste er at man slipper turistfellene og sklir inn i lokalmiljøet på en helt annen måte. Man blir raskt kjent med feriestedet fordi de fleste boligeierne legger fram en liste med tips, for eksempel over lokale bakerier, fine sykkelstier eller private badesteder, mener Arne Haukeland.

- Det blir en kulturutveksling i tillegg til en vanlig ferie, og dessuten er det praktisk. Du bor på en måte "hjemme" mens du er på ferie. Den andre familien tar vare på din bolig, vanner plantene dine, klipper plenen og ellers hva som må gjøres der hjemme, framhever Nina Solli.

- I tillegg er det mange som holder kontakten i etterkant av boligbyttingen, og utvikler varige vennskap, sier hun.

Viktig med kontrakt

Begge firmaene tilbyr medlemmene egne kontrakter som bør fylles ut i forkant av ferieoppholdet. Et eksemplar sendes bytteorganisasjonene i de respektive hjemlandene, som en ekstra sikkerhet i tilfelle det skulle oppstå konflikter i ettertid.

I tillegg kan det være aktuelt for familiene å gjøre egne avtaler med forsikringsselskapene sine, særlig hvis det også er snakk om å låne hverandres bil.

- Ellers har jo de fleste forsikringer som dekker brann, vannlekkasjer og andre uforutsette ting som kan skje. Men skulle noe bli borte, vil ikke innboforsikringen dekke det, siden man har lånt ut nøkkelen til andre. Dette går på tillit, men jeg har aldri hørt om at noe har blitt stjålet, sier Haukeland.

Nina Solli i Intervac har heller aldri opplevd klager på tyverier.

- En gang var det riktignok en sparegris som hadde blitt borte, men det viste seg at barna hadde lekt med den, og huseieren fant den igjen i et skap. Med andre ord skyldtes det en misforståelse. Men har man ting man er spesielt redd for, kan man jo låse disse inn på et eget rom, anbefaler Solli, som i likhet med Haukeland hevder at antallet klager er svært lavt.

- Dette tror vi skyldes at begge parter har gjensidig interesse av å behandle boligen forsiktig. Dessuten har bytterne snakket mye sammen før oppholdet, og blitt godt kjent med hverandre. Vi får kanskje én klage annet hvert år, og da går det mest på småting, som for eksempel plenklipping og renhold, eller at vinduer har blitt stående åpne. Jeg har aldri fått klager på at boligene ikke var som forespeilet, forteller hun.

Solli understreker at god kommunikasjon mellom byttepartnerne kan spare en for mange problemer.

- En gang fikk vi en klage på noen som hadde fylt bensin på en dieselbil. Det viser hvor viktig det er å gi god informasjon i forkant.

Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!