Som mangeårig leder for NAFs veipatrulje, har Jan Ivar Engebretsen sett utallige eksempler på hvor galt det kan gå når bileiere ikke aner opp eller ned på en jekk, eller hvor reservehjulet befinner seg - hvis den nye bilen i det hele tatt er utstyrt med ekstrahjul.

Riktignok hører punkteringer med til sjeldenhetene. Og skjer det, kan man jo bare ringe NAF. Men skjer punkteringen midt på natta oppe på Hardangervidda eller andre øde veistrekninger, står neppe hjelpen klar rundt første sving.

- Det handler om å gidde, sier Engebretsen.

- Og så handler det om å lese bilens instruksjonsbok, dersom man er usikker.

For alt man behøver å vite om hjulskift, står i denne boken:


  • Hvor jekken og nødvendig verktøy er gjemt, hvordan det brukes og hvor produsenten har plassert bilens jekkpunkter. Dette er sjelden vanskelig å finne ut av.

  • Med at par arbeidshansker i bilen unngår du å bli møkkete på hendene. Husk dessuten refleksvest så blir du ikke påkjørt.

  • Husk å blokkere hjul som befinner seg på bakken så bilen ikke triller når den jekkes opp.

  • Og legg deg for all del ikke under en oppjekket bil.



I "gamle dager" skiftet nesten alle hjul på bilen selv. Nå har ikke folk tid eller orker ikke, og overlater jobben til bilverkstedet, dekkleverandøren eller bensinstasjonen. Men er ikke dette greit - og blir ikke jobben gjort skikkelig?

- Ikke alltid, sukker Engebretsen. Profesjonelle hjulomleggere bruker gjerne trykkluftverktøy, og om ikke verktøyet er utstyrt med momentstag, trekkes gjerne hjulboltene til med altfor stor kraft. Noen ganger er de så hardt tiltrukket at muskelkraft ikke er nok for å få dem opp igjen. Da er du nærmest sjanseløs om du plutselig må skifte hjul ute på veien.

- Men like alvorlig er strekkbelastningen hjulboltene utsettes for, påpeker Engebretsen. Vi har flere eksempler på hjul som har falt av på tungt ferielastede biler fordi hjulboltene rett og slett ikke har tålt belastningen.

- Hvor hardt skal hjulbolter/mutre trekkes til?

- Ikke hardt. Vanlig muskelkraft på verktøyet som følger med bilen holder. Eksakt hvor stor kraft avhenger av felgtype, men den ligger i området 10,5 til 11,5 kilo. Et riktig festet hjul skal normalt ikke ettertrekkes, men det skader jo ikke å sjekke om alle hjulskruene sitter som de skal, presiserer NAFs mann.

Bilens felgtype penser oss inn på problemet med rette bolter/mutre til felgene. Svært mange velger aluminiumsfelger til sommerhjulene, mens vinterdekkene sitter på stålfelger. Sjelden går bolter/mutre om hverandre på de ulike felgene, og det er særs viktig å bruke originale bolter/mutre til felgene, det vil si med rett koning. Hvis ikke skades gjerne felgen, bolter/mutre løsner og hjulet kan falle av.

Problemet konkretiseres ved punktering. Reservehjulet sitter som oftest på stålfelg, og hvor er da hjulskruene som passer til reserveløsningen?

Fakta:


  • Legg om til sommerhjul selv så blir du kjent med hvordan biljekken og verktøyet fungerer. Nyttig kunnskap om du skulle punktere.

  • 10 - 12 kilos kraft er nok for å trekke til hjulboltene. Skifter du hjul med elektrisk/trykkluftverktøy så husk å bruke momentstag. Etters trekkes boltene altfor hardt til.

  • Husk å sjekke lufttrykket i reservehjulet. Et flatt reservehjul er til liten hjelp den dagen du punkterer.



Husk riktig hastighet

De aller fleste vet hvilken dekkdimensjon bilen skal ha, og om så ikke er tilfelle står dimensjonen i bilens vognkort.

Men ikke alle er oppmerksomme på kravet om samsvar mellom bilens toppfart og fartsbegrensningen i dekkene. I vognkortet spesifiseres bilens hastighet med en bokstavkode som må sammenfalle med hastighetskodingen av dekkene.

Er det ikke samsvar mellom typegodkjenningsdataene nedtegnet i bilens vognkort og opplysningene som kan leses på dekksidene, vanker mangellapp og tur til dekkforhandleren for å bytte dekk.

Lovverket sier at bilens dekkutrustning minst skal klare bilens toppfart, hvilket innebærer trygg kjøring på frifartsveiene i Tyskland samt gjøre bilen sikker når mor har lånt bort den nye Golfen til familiens håpefulle på 18 år, som med nytt førerkort i baklomma ulovlig tester fartsferdighetene på øde veistrekninger.

Videre må dekkene ha tilstrekkelig bæreevne og tåle bilens maksimale vektbelastning. Bæreevnen kan leses på dekkets side.

Dette betyr hastighetskodene:

Q - 160 km/t

R - 170 km/t

S - 180 km/t

T - 190 km/t

U - 200 km/t

H - 210 km/t

V - 240 km/t

W - 270 km/t

Y - 300 km/t

I dag rotasjonsmerkes mange dekk. Det betyr at dekket er konstruert for å rulle i pilens retning og ikke motsatt vei. Slike dekk kan derfor ikke kryssbyttes. Folk som skifter hjul selv bør være spesielt oppmerksom på dette.

Fakta og råd om dekk


  • Piggdekksesongen varer i år til og med søndag 23. april. I de tre nordligste fylkene kan piggede dekk benyttes inntil 1. mai. Men regelverket er utformet slik at bilen uansett skal være sikret mot å gli, så om vinteren ikke har sluppet tak innen nevnte datoer, er det fortsatt lov å bruke piggdekk.

  • Det gjelder ingen spesielle krav for kjøring med piggfrie vinterdekk om sommeren.

  • Minste lovlige mønsterdybde på sommerdekk er 1,6 mm. Eksperter anbefaler minimum 3,0 mm for sikker kjøring.

  • Roter dekkene for å få mest mulig jevn dekkslitasje.

  • Legg alltid de minst slitte dekkene på bakhjulene. Dette gjelder uansett om bilen trekker på forhjulene, bakhjulene eller alle fire hjul. Man får tydeligere varsel gjennom forhjulene når bilen er i ferd med å miste veigrepet enn når bakhjulene vannplaner og brått slipper grepet.

  • Brede dekk vannplaner raskere enn smale dekk.

  • Pass på riktig lufttrykk. Temperatursvingninger påvirker dekktrykket. Riktig dekktrykk står i instruksjonsboken, i en av bilens dørkarmer eller på innsiden av tanklokket.

  • Vinterdekkene lagrer du liggende eller hengt opp i felgen, og helst mørkt og kjølig. Men aller viktigst er å ha nok luft i dekkene og at de ikke legges i olje-, bensin- eller kjemikaliesøl.

  • Sjekk vinterdekkene for rifter og andre skader. Det kan stå en spiker gjennom dekket uten at du har merket det.

  • Sjekk også felgene for skader og lakk over sår i aluminiumsfelgene før de korroderer.

  • Dekk regnes som ferskvare, men holder seg likevel myke i flere år. Fem år er helt greit.



__________________________________________________________________________

Foto: Øivind Skar

Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!