- De finnes fortsatt, men de seneste årene har skiparken blitt utvidet med flere typer ski med forskjellige bruksområder, forteller Erlend Sande, ansvarlig redaktør i ski- og snowboardmagasinet Fri Flyt.

Bladet tester hvert år svært mange av skiene som kommer på det norske markedet og har god oversikt over hvilke trender som gjør seg gjeldende.

- Før var folk veldig opptatt av svingteknikk og gikk på skiskole for å lære det. Nå er det blitt mer fokus på lek. Twintip-skien kommer til å bli storselgeren i år, mener Sande.

Nye helter

Twintip-skien er en ski med tupp i begge ender. Det gir skien den evnen at den går like bra bakover som forover. I tillegg er den ofte forsterket for å tåle røff behandling.

- Twintip kommer til å bli den store greia i år. De unge har ledet an. Nå kommer gamlis-ungdommen. De vil også ha tupp i begge ender, sier Asgeir Larsen, daglig leder hos skispesialisten Oslo Sportslager.

For twintip-pionerene kjører ikke skiidolene fort nedover og heter Bode Miller og Herminator. De nye skiheltene kjører baklengs i halfpipen, hopper langt og skyhøyt, og heter Tanner Hall og Jon Olsson.

- Det kan være interessant å se på hvordan snowboard-markedet har utviklet seg. Over 90 prosent av dagens snowboardere kjører på en versjon av halfpipe-brettet. Carving-brettene er nesten er borte. Jeg tror vi vil se sammen utvikling på ski. For dagens tiåringer vil det meste dreie seg om twintip-ski, og jeg tror slike ski kommer til å bli malen for allround-alpinskien, mener Erlend Sande.

Egne jenteski

Grossistene bekrefter at interessen for ski med tupp i begge ender har økt kraftig.

- Vi ser at trenden med økt salg av twintip fortsetter. Vi mer enn doblet salget i denne kategorien i forrige sesong, hevder Torger Bjørnstad, daglig leder i Tendezer som blant annet har agenturet på Völkl-ski.

Produktsjef Martin Berge i K2 Norge har også opplevd en sterkt økende interesse for twintip, og tror kjøpelysten vil øke ytterligere i år på grunn av prisutviklingen.

- Prisene på twintip-ski er blitt så lave at de er tilgjengelige for de fleste. Det har også kommet egne twintip-ski for jenter som er litt mykere enn guttas, forteller Berg.

Ski beregnet for løssnøkjøring er generelt priset høyere enn parkskiene. Men forholdsvis høye priser ser ikke ut til å stagge kjøpelysten.

Ekstreme ski

- I løssnø-segmentet er den typiske kjøperen eldre enn i parkski-segmentet, opplyser Asgeir Larsen i Oslo Sportslager.

Og de litt eldre skikjørerne blar ifølge Larsen gjerne opp 9000 kroner for et par ekstreme løssnøski som Zag Freeride Gold eller Völkl Sumo. Völkl-skiene er hele 125 mm på midten, 145 mm foran og 140 mm bak. Toppen er belagt med lær.

Villigheten til å bruke mye penger ski på har også banet vei for mindre og mer eksklusive merker som Line Skis, Armada, Zag og det 4frnt.

- Mange av de nye skiene er så lettkjørte at de vil heve ferdighetene til en middels skikjører. Derfor kan man ikke konkludere med at det er bortkastet for en middels god skikjører å bruke mange tusen kroner på ekstreme løssnøski, mener Erlend Sande.

- Unntaket er for eksempel to meter lange storfjellski uten innsving. Slike ski krever stor ferdigheter.

Forrvirrende utvalg

For en stakkars skikjøper på jakt etter en allroundski kan forvirringen bli stor, konfrontert med betegnelser som jibbe-ski, backcountry jibbe-ski, big mountain-ski, freeride-ski, fatski og pudderski.

- Man må ikke se seg blind på alle kategoriene. Det er ofte kun snakk om nyanseforskjeller, og man trenger ikke flere par for å ha mye moro både i og utenfor løypa. Men du må være ærlig når du kjøper ski for å få riktig veiledning. Ikke skryt på deg at du kjører masse offpist, dersom du kjører 90 prosent i preparerte løyper, påpeker Asgeir Larsen, daglig leder hos skipspesialisten Oslo Sportslager.

- Å kjøpe allroundski handler om å gi og ta. Du kan ikke få en ski som har ekstremt gode kvaliteter både i bakken, i løssnø og i parken. Men du kan fint få ski som har spesielt gode egenskaper for eksempel på preparerte forhold, som er bra i løssnø og som ikke er fullt så bra i park, sier Erlend Sande, ansvarlig redaktør i Fri Flyt.

- Du må spørre deg selv hva du kjører mest, og så gjøre et kompromiss.

Kategoriene

Alpinski kan grovt deles inn i tre kategorier:

Carvingski

* Relativt korte ski med mye innsving uten baktupp. Det nærmeste man kommer en konvensjonell slalåmski. Dette er skien for de som vil kjøre skjærende svinger i preparerte bakker. Skiene er imidlertid for smale til at de flyter godt i løssnø. Koster fra 1000 til 10.000 kroner.

Parkski:

* Twintip-ski, det vi si ski med tupp i begge ender, bygd for lek i funparken. Ofte utstyrt med forsterket såle og kanter for å tåle den mer urbane formen for skikjøring. En gjennomsnitts parkski er 80 mm brede på midten. Også kalt jibbeski og new school-ski

Fatski:

* Er som navnet tilsier fet. Ski med spesielle egenskaper i løssnø. Mange fatski er formet som twintipski, men er ofte bredere på midten. En fatski er gjerne rundt 100 mm bred på midten. Omtales også som backcountry-ski, big mountain-ski, freeride-ski og pudderski.

Foto: Paal Audestad / Alex Klun

__________________________________________________________________________

Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!