Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) har akkurat undersøkt hvem som kjører kabriolet i Norge, og tallene viser for eksempel:

* Kvinner utgjør 55 prosent av dem som har kjøpt New Beetle kabriolet så langt i år, og betalt bilen med egne penger. Den eldste er 80 år, den yngste 27, og gjennomsnittet ligger på 45.

* Citroën C3 Pluriel - som er rimelig, har forholdsvis god plass i baksetet og derfor et snev av familiebilappell - har en kvinnelig eierandel på 62 prosent. Disse kvinnene er i gjennomsnitt 47 år gamle.

- Tallene er litt overraskende, mener Anders Hovde, seniorkonsulent i TNS Gallup. Hovde har gjort mange dypdykk i folks bilvaner og er ansvarlig for Gallup Bil.

Ned i pris

En viktig årsak til at så mange kvinner nå kjøper kabriolet, er at langt flere modeller er blitt overkommelige i pris. For et par tiår siden kostet de fleste kabrioleter en formue. Men slik er det slett ikke lenger: En av sommerens hotteste biler, Smart ForTwo, koster ikke mer enn 160.000 kroner, mens Citroën C3 Pluriel starter på 220.000 kroner.

Også for kvinner handler kabriolet mer om livsstil og følelser enn om fornuft.

- Vinden rusker i håret når man kjører kabriolet. Og naturen kommer nærmere når taket ikke er der. Dessuten merker man temperaturen på en annen måte, enten det er varmt eller kjølig, forklarer Åshild Breian (38).

Hun har kjørt en gammel og sjelfull Morgan i 11 år, og vet bedre enn de fleste hvordan livet arter seg med taket av.

Image

Kabrioleteierne kan deles i to grupper: Entusiastene som eksempelvis kjører Morgan, gamle MG og amerikanere - og alle de andre som i mange tilfeller betrakter kabriolet som et virkemiddel for å eksponere image.

- Å kjøre kabriolet har helt klart med image å gjøre. Vi ser ofte godt voksne menn bak rattet i slike biler, og de vil nok gjerne føle seg vel og se mer ungdommelige ut enn de faktisk er, bemerker Anders Hovde i TNS Gallup.

- Det er ikke spesielt ungdommelig å kjøre kabriolet, men mer som å iføre seg et lett sommerplagg. Kabriolet er bilismens sandaler, utbasunerer Hovde.

Han mener, i likhet med Åshild Breian, at kabriolet er et overskuddsfenomen, og for de fleste en ekstrabil.

- Man må ha levd litt for å ha ressurser til det, påpeker Hovde.

FAKTA OM KABRIOLET

* En biltype det selges flest av i oppgangstider. I fjor valgte 1,2 prosent av nybilkjøperne (1355 i alt) en kabriolet.

* De mest populære modellene koster mellom 250.000 og 310.000 kroner.

* For flere av modellene er kvinnene i flertall som eiere.

* Tall for bruktimport er usikre, men trolig importeres det ikke særlig mange flere brukte kabrioleter enn det omsettes nye.

...............

Kommenter artikkelen HER .

Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!