I følge nettstedet about.com opplever 75 prosent av alle gravide kvinner morgenkvalme og oppkast på visse tidspunkt gjennom svangerskapet. Vanligvis kommer dette tidlig og i løpet av de tre første månedene.

Det finnes dessverre ingen magisk kur, men det er likevel flere punkter som kan hjelpe på veien. Det viktigste er at du prøver deg frem og ser hva som virker for akkurat deg.

1. To kjeks

To kjeks før du legger deg er et gammelt kjerringråd som visst nok skal fungere for mange.

2. Små porsjoner

Små og hyppige måltider kan også hjelpe på å holde magen under kontroll.

3. Unngå

Unngå mat som har en lukt som trigger kvalme. Noen ganger kan det føles som all mat eller all lukt trigger kvalmen, hold deg unna til det går over.

4. Blodsukker

Spis noe som inneholder mye protein før du legger deg om kvelden. Dette holder blodsukkeret stabilt og kan hjelpe på kvalmen.

5. En kake per dag

Ingefær, te, kaker og til og med krydder kan forebygge mot kvalmen.

6. Is

Drikk iskaldt isvann når du føler du må kaste opp. Mange kvinner sier at dette hjelper dem å holde på måltider.

7. Press

Akupunktur- og pressband kan brukes som armbånd og faktisk kontrollere kvalmen mens du bruker de. Men kvalmen kan snike seg fort innpå igjen når du tar dem av deg.

8. God ånde

Mintpastiller eller te kan hjelpe mot kvalmen. Dette kan også få deg til å slappe av.

9. Slapp av

Ta et dypt åndedrag. Det høres kanskje for enkelt ut, og det er ikke sikkert at kvalmen går bort. Men om du puster dypt og rolig, holder dette kroppen rolig og måltidet innabors.

10. Trøstemat

Spis det du klarer, etterhvert vil du kanskje merke at visse typer mat lettere holder seg nede enn andre ting. Sakte men sikkert kan du også begynne å spise mer.



Kilde: About.com



Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!