Maten er viktig for at babyen skal utvikle seg i magen din og for at kroppen din skal takle endringene den gjennomgår. Ved siden av å høre med lege og helsesøster, kan du også få gode tips andre steder som her på Kvinneguiden.no!

Variasjon

Det er viktig å variere maten slik at du du får i deg alle vitaminer og mineraler kroppen higer etter.

  • Mye frukt og grønnsaker (ferske, frosne, dampede, tørkede eller i juiceform). Prøv å spise minst fem porsjoner med varierte retter hver eneste dag.
  • Når du spiser mat med karbohydrater som brød, pasta, ris og poteter, velg helst grove produkter med fullkorn.
  • Proteinrik mat som rent biffkjøtt, kylling eller fisk (velg helst to fiskeretter i uken, gjerne fet fisk), egg, bønner og linser. Gjennom denne typen mat får du også i deg mye jern.
  • Få i deg mye fiber. Dette hjelper fordøyelsen og du føler deg mett. Du finner fiber i fullkornbrød, pasta, ris, bønner og linser, frukt og grønnsaker.
  • Spis melkeprodukter som melk, ost og yogurt som inneholder kalsium.

    Tenk over

    Det er lurt å ikke spise så mye kjeks og kaker da det er mye fett og sukker i den typen matvarer. Klarer du det, unngår du å legge på deg for mye under graviditeten.

    Du kan likevel kose deg med deilig, sunn snacks som godt brød, sandwicher eller pitabrød fylt med cottage cheese, kylling eller renskåret skinke, lettyogurt, grønnsaks-og bønnesuppe, og fersk frukt inkludert tørkede eller dampede aprikoser og rosiner.
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!