Det er pinlig, det er ekkelt, det er slitsomt, men det er alt annet enn uvanlig.

Mange gravide kvinner opplever å tisse på seg når de nyser, ler, hoster, trener, løfter eller bøyer seg. Faktisk rammes hele 30 prosent av alle gravide kvinner av anstrengelsesinkontinens.

Press mot blæren

Det sier seg selv at det å tisse på seg oppleves som irriterende, uhygienisk og ikke minst pinlig. Men faktisk er problemet ganske vanlig blant gravide. Problemet skyldes blant annet at muskulaturen i bekkenbunnen er under betydelig belastning under graviditeten da den bærer den voksende livmoren.

Les også: Lekkasje etter fødsel

Les også: Flaut med sex

Les også: Stopp urinlekkasjen


Et kraftig trykk i buken som kan oppstå når babyen sparker eller når den gravide hoster kan gjøre det vanskelig for musklene å holde igjen urinen. Dette kan resultere i at noen dråper lekker ut. Trykket fra livmoren på blæren under graviditeten gir mindre plass til å lagre urinen.

Anstrengelsesinkontinens kan oppstå når som helst under graviditeten, men er vanligst mot slutten. Ofte blir det verre noen dager etter fødselen når bekkebunnen og andre deler av kroppen restitueres. Selv kvinner som tar keisersnitt kan rammes.

Knip regelmessig

Lekkasje er heldigvis mulig å forebygge, og også å bli helt kvitt.

Syv til ti dager etter fødsel bør det bli bedre. Den beste medisinen er ifølge nettsiden Blæren.no regelmessig trening av bekkenbunnen, for eksempel i form av knipeøvelser.

Selv om du ikke blir helt bra under selve graviditeten, vil regelmessig trening redusere problemet og hjelpe deg til å bli helt bra etter at barnet er født.

Dersom du trener regelmessig, og det ikke har blitt bedre etter seks uker, bør du prate med en jordmor eller lege. Mange steder i landet finnes det mottakssteder for inkontinensrammede. Metode og middel for behandling avhenger av symptomene og individuelle faktorer som allmenntilstand, samt leve- og arbeidsvilkår.

Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!