Ikke la det tunge høstmørket ta knekken på humør og energi. Her kan du ta kraftige tak på egenhånd og virkelig bestemme deg for å gjøre dagene gode selv om det er kaldt og surt ute.

Viktige folk

Det høres ut som en stor klisjé, men hvor ofte setter du deg egentlig ned og reflekterer rundt hvor gode mennesker du har i livet ditt? Ta deg tid til nettopp det! Skriv opp navnet på dine aller beste venner, kjæreste og familie. Ved siden av hvert navn skriver du opp en eller to kvaliteter ved personen som du setter pris på og som gjør at du helst vil være mer sammen med de.

Les også: Alltid på topp?

Les også: Kos er sunt

Les også: Høsthoroskop 2011



Deretter kan du for eksempel lage en Facebookgruppe hvor du inviterer alle menneskene som er viktige for deg til en fest hjemme hos deg eller på en middag ute på en resturant du har booket. Målet for kvelden; dere skal bare henge sammen, nyte livet, skravle, spise god mat, drikke god drikke og ha det gøy!

Nyt eget selskap

For at vi skal ha det godt i hverdagen og i livet generelt, er det hundre prosent nødvendig å trives i eget selskap. Mange av oss bruker mye tid alene utenfor skole eller jobb og har ikke tid eller energi til å være sammen med andre når vi kommer hjem om kveldene. Men ikke gå inn i ensom-dvale når du kommer hjem til din tomme leilighet av den grunn.

Her kan du også lage en liste over hva du liker å sysle med når du er alene:

Først og fremst; hva med å unne deg litt små ting i hverdagen og fokusere mer på å leve litt mer istedet for å alltid tenke på å spare penger eller at du kan gjøre ting senere?

Prøv dette:
  • Istedet for å grue deg til tørre brødskiver hver dag, kjøp fersk lunsj. Hverdagsluksus er gull verdt i lengden!
  • Istedet for å stå foran speilet og banne nesten hver dag, kan du for eksempel begynne med å få øyenbrynene dine vokset eller nappet på en salong. Du verden så mye freshere man føler seg.
  • Stikk til Stockholm på helgetur.
  • Ta deg tid til å lese mer om kveldene eller kjøp deg en DVD-boks med en god serie du lenge har hatt lyst å se.
  • Rydd! Ryddig hjem gir ryddig hode. Gi for eksempel mye av det du ikke bruker av klær til Fretex, slik at andre kan få nytte av det og du føler du har gjort noe av verdi.
  • Slutt å "spare" på de klærne du synes er finest. Gå heller med dem så ofte du kan!
  • Blogg. Om ikke for hele verden, så for deg selv og dine egne venner. I dag kan du skjule bloggen din med passord og brukernavn, her kan du legge ut favorittmusikken din, sitater, bilder, tanker, gode minner - hva som helst som du ønsker å dele med venner og familie. Faktisk kan en slik personlig blogg være rene terapien for deg.
  • Trening og god mat


Ikke gå i fella ved å sove altfor lenge utpå i helgedagene. Stå heller opp når du våkner av deg selv, lag en stor og god frokost med egg, varme rundstykker, ferskpresset juice og kaffe eller te, kos deg med et glossy magasin eller nettmagasin og nyt den lange, gode morgen.
  • Book deg på treningstimer på nett en uke frem i tid, så har du faste holdepunkter og vet når du skal trene. Da er det mye lettere å holde trutt med treningsrutinene.
  • Fyll kalenderen din med alle gjøremål én måned frem i tid, så føler du deg mer strukturert og avslappet i forhold til alle planer du har.
  • Lag handleliste og gjør innkjøp av mat én gang per uke så godt det lar seg gjøre. På den måten slipper du å tenke på hva du skal ha til middag hver dag, du har jo allerede all maten du trenger hjemme.
  • Lag avtale med en fast kompis eller venninne at dere skal spise sammen minst en eller to ganger i uken, dere lager middag annenhver gang.
  • Med samme venn eller en annen, kan du også ha faste turavtaler, enten på fjellet, i marka eller bare i parken. Frisker opp kropp og sinn, og ikke minst får du være sosial på en sunn og stimulerende måte.
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!