Helse og sunnhet

Gjør du dette, vil du leve lengre!

Forleng livet med disse enkle, men effektive grepene.

TA TRAPPEN: Å være lat tar livet av flere enn det å være tjukk gjør. FOTO: Trine Jensen

TA TRAPPEN: Å være lat tar livet av flere enn det å være tjukk gjør. FOTO: Trine Jensen

Publisert Oppdatert

Forventet levealder i vår rike del av verden stiger og har steget betraktelig de siste tiår - det til tross både hullete ozonlag, global oppvarming og fedmeepidemier - for å nevne noe. 

Faktisk vil hele 1 av 3 nordmenn født etter år 2000 leve til de runder 100 år, ifølge forskere på området . En alder man bare for få generasjoner siden sjelden kom i nærheten av.

Men ikke fortvil om du er født flere år før millenniumskiftet. Det kommer an på både gener, egeninnsats og flaks når det gjelder hvor lenge du kommer til å leve.

For ifølge ekspertene er det nemlig slett ikke bare fødselsåret som har betydning når det kommer til forventet levealder - du kan nemlig egenhendig påvirke hvor gammel du blir på ganske mange måter.

Livsfarlig latskap

Det er kanskje ikke så overraskende at de som er aktive og trener som regel er sunnere enn sofasliterne som strever med å komme seg opp og ut.

Men nå sier forskning utført nylig ved Cambridge University at det faktisk ikke er så mye som skal til av aktivitet for å øke sannsynligheten betraktelig for at du lever lenger.

- Ifølge studien kan selv en 20-minutters gåtur i moderat tempo hver dag være nok til at du reduserer sjansene for å dø tidligere enn du trenger med hele en tredjedel, forklarer forsker og leder av studien, Ulf Ekelund, til avisen Daily Mail.

Beveg deg

Flere dør av latskap enn av overvekt

Det finnes etter hvert mye dokumentasjon på at det faktisk er bedre for helsa å være aktiv og noe overvektig enn inaktiv og slank.

- Det mest akutte og farligste med inaktivitet er at det påvirker blodverdiene og hormonproduksjonen, forklarer avdelingsdirektør Jakob Linhave ved Helsedirektoratet til Kvinneguiden.

- Du blir nedstemt og kan utvikle depresjoner og livstruende sykdommer som diabetes, hjerte- og karsykommer og kreft. Kroppen er skapt for bevegelse og aktivitet har positiv effekt på det aller meste.

Linhave forklarer at aktivitet reduserer fettverdiene i blodet og har blant annet positiv effekt på blodtrykk og kolesterolverdier.

En gåtur om dagen

- Aktivitet forebygger også overvekt, som også som kjent er svært skadelig for kroppen.

Og aktivitet kan være så mye, og trenger slett ikke bety dyre medlemskap på treningssenter eller timesvis med jogging i skogen.

- Flett aktivitet inn i hverdagsrutinene – en rask gåtur med litt puls to-tre ganger om dagen er supert, råder eksperten.

- Bruk de små etappene du uansett må gjøre unna, ta noen runder i trappa på jobben, bruk nærområdet ditt. Det er en myte at du må trene knallhardt og lenge for å få helsegevinst.

Det er Helsedirektoratet som står bak kampanjen Dine30 - som går ut på å vise folk hvor enkelt og greit det er å klemme inn 30 minutter med aktivitet om dagen - uansett hvor travelt du måtte ha det.

- Og ikke nok med det, du kan gjerne dele opp de 30 minuttene i tre ganger ti minutter – eller flere fem-minuttere, forklarer Linhave.

- Målet er de magiske 30 minuttene. Problemet er nemlig når det gjelder aktivitet at mange går altfor hardt ut og vil for mye i begynnelsen. Da er det bedre å sett seg realistiske mål, og heller evaluere seg selv etter uke en, to og tre.

Gå og legg deg

Søvn er sunt

FINN TID: Alle kan klemme inn en halvtime om dagen hvor de bruker kroppen. Hva med å ta joggeskoene på og ta en powerwalk i lunsj-pausen? FOTO: Trine Jensen

FINN TID: Alle kan klemme inn en halvtime om dagen hvor de bruker kroppen. Hva med å ta joggeskoene på og ta en powerwalk i lunsj-pausen? FOTO: Trine Jensen

«Ingen dør av for lite søvn» hører man til stadighet - særlig kan man som småbarnsforeldre få servert denne «sannheten» når man klager over bleieutslett og amming og hyl og skrik som stjeler nattesøvnen.

Men det er faktisk ikke helt sant. For søvnmangel er regelrett livsfarlig.

- Alle vet at røyking, alkohol, kosthold og mosjon er faktorer som har avgjørende betydning for helsen. Men det er de færreste som vet at tilstrekkelig og regelmessig søvn er minst like viktig, forklarer overlege, dr.med. Poul Jennum som er senterleder på Søvnlaboratoriet ved Glostrup sykehus i Danmark til nettstedet Forskning.no.

Legen forklarer at søvnmangel bærer med seg store helserisikoer.

- Faktum er at det er mange som dør av søvnforstyrrelser eller søvnsykdommer. I tillegg kommer et ukjent antall dødsfall som skyldes svekket immunforsvar, for høyt blodtrykk, stress, fedme eller hjertesykdommer som følge av dårlig søvn.

Slutt å røyke

Det er aldri for sent

Om du er røyker, kan du herved slutte å bruke som unnskyldning at skaden sikkert allerede er gjort og at du dermed bare kan fortsette å røyke.

LEGG DEG: Søvn er faktisk alfa og omega for et sunt liv.

LEGG DEG: Søvn er faktisk alfa og omega for et sunt liv.

Nå sier nemlig forskning at om du stumper røyken før du blir 30 år, vil opptil 97 prosent av helserisikoene røyking medfører, kunne reduseres.

Og slutter du før du fyller 40, vil du fortsatt kutte risikoen for disse sykdommene med hele 90 prosent.

Dette skriver avisen Independent.

Lungekreft er kanskje den aller mest alvorlige - og dødelige - sykdommen man kan linke direkte til røyking. Desto viktigere er det å slutte - nå.

- Fem til ni år etter røykeslutt er risikoen for lungekreft redusert når man sammenligner dem som har sluttet å røyke med dem som fortsatt røyker, sier spesialrådgiver i Kreftforeningen Kristin Byrkje.

Ha mer sex

Bli sunn med sex

Det er mulig enda flere ville ha anstrengt seg litt på romantikk-fronten om de var klar over følgende: Regelmessig sex kan forlenge livet ditt med hele tre år.

- Å ha tilfredstillende se to-tre ganger per uke kan tilføye så mye som tre år til din forventede levealder, forklarer helsenettstedet Health.com.

KUTT RØYKEN: Du vil merke helsegevinster umiddelbart. FOTO: Colourbox

KUTT RØYKEN: Du vil merke helsegevinster umiddelbart. FOTO: Colourbox

- I tillegg forbrenner det kalorier, senker blodtrykket, forbedrer søvnkvaliteten, stryker immunsystemet og beskytter hjertet ditt.

Sexolog og forfatter av sex- og selvhjelps-boken She Comes First, Ian Kerner, er enig.

-  Sexlivet ditt er ofte et slags speilbilde av den generelle helsetilstanden din, forklarer Kerner til nyhetskanalen CNN.

- Om du ikke kjenner deg i form eller humør til sex, så er det ganske åpenlyst at dette er en indikasjon på at noe er galt. Det kan være stress, det kan være depresjon, overvekt eller at du ikke spiser riktig.

Det er viden akseptert at sex gir deg både energi, overskudd og bedre humør.

Og ikke nok med det:

Studier publisert i blant annet American College of Cardiology viser at sex kan ha en betydning for hjerte- og kar helsen din også.

Presseansvarlig Maria K. Ebbestad ved Kondomeriet er enig:

- Det er ingen tvil om at regelmessig sex er svært sunt og helsebringende, det har forskning tydelig vist, forklarer Ebbestad til Kvinneguiden.

- Sex trener hjertet, den dype pusten under et hett samleie får kroppen til å slappe av og frigir mer oksygen i blodet.

I tillegg har forskning vist at hormonene oksytocin og DHEA, som frigis under en orgasme, kan direkte være med på å forebygge hjerteproblemer.

Og det stopper ikke der forklarer Ebbestad.

- Sex forbrenner kalorier, flere studier har også vist at det i aller høyeste grad reduserer stress og faktisk også kan være med på å styrke immunforsvaret ditt - noe som ble linket til et lavere stressnivå.

Spis mer frukt og grønt

Grønt er gull for helsa

De fleste har hørt at fem porsjoner frukt og grønt om dagen er viktig for å holde seg sunn og frisk. Spiser du mindre enn tre, kan det begynne å få alvorlige konsekvenser for helsen din.

- All forskning og data tyder på at et sunt kosthold med fem om dagen gir en kraftig effekt på helse og forventet levealder, forklarer professor i ernæring ved Medisinsk Fakultet ved Universitetet i Oslo, Christian A. Drevon, til Kvinneguiden, og legger til:

- Uten at jeg, naturlig nok, kan referere til et definert antall ekstra leveår.

SUNN HYGGE: Det er ikke bare jogging du kan drive med på kveldstid for å bli sunnere. FOTO: Colourbox

SUNN HYGGE: Det er ikke bare jogging du kan drive med på kveldstid for å bli sunnere. FOTO: Colourbox

Drevon forklarer at Helsedirektoratets anbefalinger er et godt holdepunkt, og at kosttilskudd ikke på noen måte er et alternativ til et sunt og variert kosthold med mye frukt og grønt.

- Det er ingen helsegevinst i å spise kosttilskudd dersom man ikke har en definert mangel etter medisinsk undersøkelse og blodprøver, forklarer professoren.

- Det eneste som kan anbefales er tilskudd av tran til alle som ikke spiser regelmessig fet fisk minst to ganger i uken, og folsyre før og de første tre måneder av graviditeten.

Ernæringsfysiolog ved Bryn Medisinske Senter, Thea Falck, er enig med Drevon.

- Det er ikke en overdrivelse å si at man er det man spiser, forklarer Falck til Kvinneguiden.

- Og at man kan oppleve store helsegevinster og absolutt tilføye år til livet sitt ved å spise nok frukt og grønnsaker.

GRØNT ER GULL: 5 om dagen er ikke bare et ordtak. Du trenger alle fem for å holde deg sunn og frisk. FOTO: Trine Jensen

GRØNT ER GULL: 5 om dagen er ikke bare et ordtak. Du trenger alle fem for å holde deg sunn og frisk. FOTO: Trine Jensen

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag