Du har en jobb, du har et liv, og du har et bryllup å planlegge! Det er faktisk enklere enn du tror. Du får god hjelp om du følger de åtte stegene fra det amerikanske Bridal Guide Magazine:

Kom i gang!

For om du skal gifte deg neste år er det lurt å komme i gang med planleggingen før nyåret starter, slik slipper du alt stresset med dårlig tid.

Møt sjefen din

Når du og forloveden din har bestemt dere for bryllupsdatoen, avtal med sjefen din hvor mye du behøver å være borte fra jobben. Det er ryddig og organsiert dersom du skriver opp en ferdig plan til sjefen din slik at hun/han har oversikt.

Forberede deg

Vær klar over at den travleste tiden i planleggingen skjer i begynnelsen etter at dere har forlovet dere. Begynn tidlig slik at du ikke blir helt utmattet.

Undersøk

Kjøp deg en planleggingsbok som du kan fylle med all informasjon du behøver. Her samler du telefonnumre og adresser, gjesteliste, arrangementplaner og hva enn du måtte ønske.

Husk å ta fri

Om du drar litt tidligere på jobb har du tid til å sende noe e-poster og raske på i prosessen. Bruk dødtiden på dagen på kontoret til å oppdatere listen din over ting som må gjøres, og sørg for å ta deg litt fri etterpå.

Bruk lunsjen

Om du spiser lunsj ved kontorpulten din, oppdatere bryllupsbudsjettet eller arkivere informajson i boken din. Lag en liste med spørsmål som du behøver svar på. Du kan også bruke lunsjen på å sjekke ut bryllupswebsider eller destinasjoner for bryllupsreisen.

Spar tid med teknologi

Det er mange gode bryllupssider på nettet som gir deg gode råd for hvordan du kan liste opp utgifter, gjestelister og frister. Lag en liste på PC-en hvor du har kontroll over all viktig informasjon som adresser, telefonnumre og avtaler. Kanskje du kan ha med deg en båndopptaker i vesken din som du kan bruke hver gang noe plutselig skulle inspirere deg!

Uventede problemer

Om du plutselig skulle behøve mer tid for planleggingen fordi du kanskje møter på uventede problemer, kom gjerne tidligere på jobb eller jobb i helgene for å kompansere for tiden du har gått glipp av. Slik unngår du å irritere sjefen din.

Bruk folk rundt deg!

Minimere sjansene for å gå glipp av jobb ved å la venner, familie og forloveden ta del i planleggingen. Ditt sosiale nettverk kan hjelpe med alt fra bordkort til adresseresearch og avtale sminke- og frisørtime.
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!