SOSIALT: For enkelte er sosiale medier den platformen som passer dem best når de skal sosialisere seg. Hvor mye enklere er det for eksempel ikke å åpne seg opp skriftlig uten å måtte se andre man

SOSIALT: For enkelte er sosiale medier den platformen som passer dem best når de skal sosialisere seg. Hvor mye enklere er det for eksempel ikke å åpne seg opp skriftlig uten å måtte se andre man ""snakker"" med eller til i ansiktet? © Thinkstock.

Sosiale medier er for lengst kommet for å bli, og selv om det eksisterte før Facebook, var det dette nettverket som kickstartet det hele i 2004.

I dag er det for mange merkelig å høre om bekjente som ikke bruker Facebook, det er en selvfølge for de fleste.

Samtidig bruker vi mobilen som aldri før når vi sjekker alt som foregår på nett - og da også på sosiale medier tilpasset telefonen.

Enklere sosialt?

Instagram begynner å bli like vanlig som Facebook, Snapchat følger like etter.

For enkelte kan det selvsagt bli for mye av det gode - å sosialisere seg på nett har både negative og positive sider.

For andre er sosiale medier den platformen som passer dem best når de skal sosialisere seg. Hvor mye enklere er det for eksempel ikke å åpne seg opp skriftlig uten å måtte se andre man "snakker" med eller til i ansiktet?

Og ikke minst; vi som medieforbrukere har fått mye større makt enn før til å styre hva som skal foregå i media generelt siden vi kan dele våre meninger med journalistene bak artiklene, magasinene som representerer sakene som presenteres, og diskutere temaer med andre lesere.

Med andre ord; det er ikke like lett å si hvem som bestemmer hva som skal ut i media; redaktørene og journalistene, eller leserne?

Har du peiling på alle de sosiale platformene på nett? Ta quizen øverst og sjekk!

Prøv gjerne andre quizer hos oss også:

Hvorfor er det så vanskelig å servere Cola Light i luften?

Blir du livredd når andre promper?

Kjenner du hitsa?

Husker du pensum?

Hvordan skrives ordet?

Vet du hva disse ville sex-uttrykkene betyr?

Hva vet du om karriere?

Les hele saken

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!