Refused Are Fucking Dead

"The rhymes of revolution. Poetry written in gasoline. Your art is worth nothing." I alle fall ikke dersom kunsten er filmet med amatørkamera.

Sist oppdatert
( Kulturo.no ) Refused er ett av disse bandene som folk flest oppdaget først når det var for seint. Etter å ha spilt sammen i seks år, slapp bandet kraftanstrengelsen "The Shape of Punk to Come". Gjennom tolv halsbrekkende låter skisserte det svenske bandet hvordan en verdensrevolusjon skulle gjennomføres samtidig som de pekte videre på hvor punken og hardcoren burde utvikle seg.

Plutselig disintegrerte hele bandet, og etter en konsert i USA forsvant enkelt og greit Refused. Frontfigur Dennis Lyxzén dukket senere opp med the (International) Noise Conspiracy, men hva som skjedde med Refused har for de fleste vært et mysterium. Nå er endelig svaret her.

Hardcorens "Chinese Democracy"

"Refused Are Fucking Dead" har vært planlagt i flere år, og første utgivelsesdato var egentlig for to år siden. Etter utallige utsettelser og uttalelser fra Dennis Lyxzén som tydet på at filmen aldri ville komme ut, er den faktisk endelig havnet i butikkhyllene.

DVD-en kaster både ett par musikkvideoer samt hele "The Shape of Punk to Come" i konsertversjon i fanget på seeren. Men hovedpoenget med "Refused Are Fucking Dead" er den 40 minutter lange dokumentarfilmen ved samme navn.

Filmen er regissert av tidligere Refused-gitarist Kristofer Steen, som etter å ha avsluttet livet sitt som hardcore-superhelt drog til USA for å studere film. I dokumentaren møter vi alle bandmedlemmene som forteller om hvorfor bandet til slutt falt fra hverandre. Fokuset er veldig sterkt på den siste tiden bandet hadde sammen, og det kunne vært interessant med litt informasjon om bandets historie, og gjerne også mer informasjon om innspillingen av "The Shape of Punk to Come". Men det får vi altså ikke her.

"Requiem For A Band"

Ved å fokusere på den siste tiden bandet hadde sammen, har Kristofer Steen klart å lage sin egen lille "Requiem For A Dream", der narkomisbruket er byttet ut med bandliv. Det å spille sammen virket i begynnelsen forlokkende og kjekt, men etter hvert ser vi tydeligere og tydeligere at bandlivet tærer på enkeltpersonene, helt til Jon Brännström enkelt og greit ikke orker mer. Med merkelig klipping og instendige strykere bruker Steen flere av virkemidlene fra Darren Aronofskys indienarkis-epos, og klarer faktisk å fremkalle samme følelser i seeren som Aronofsky klarte med "Requiem For A Dream".

Klimakset i filmen kommer under Refuseds siste konsert. Fortalt ved hjelp av et amatøropptak fra konserten i det okkuperte amerikanske punkerhuset får vi se hvordan politimennene baner seg vei gjennom massen av hardcore-kids, for til slutt å trekke ut ledningen til forsterkerne og sette punktum for skandinavisk hardcores viktigste band.

Bilde

I dokumentarfilmen på DVD-en er bildekvaliteten bra, og regissør Steen har gjort en god jobb i å komponere fine bilder og finne gode omgivelser for intervjuene med bandkompisene sine. Intervjuene er kryssklippet med noen sanger fra Refuseds konsert på svensk P3s "Popstad"-arrangement. Dette er filmet av SVT, med flere kamera og god lyd. Dermed skiller det seg drastisk fra live-versjonen av alle sangene på "The Shape Of Punk To Come" som er inkludert på DVD-en som ekstramateriale.

Disse sangene er utelukkende amatøropptak fra forskjellige konserter. De er kun filmet med et håndholdt kamera, og lyden er fanget opp via kameraets innebygde mikrofon. Dermed er kvaliteten direkte elendig, men filmsnuttene gir til tider kuriøse innblikk i Refused som liveband. Blant annet må en av låtene avbrytes i det Dennis Lyxzén denger hodet sitt i gitaren til Jon Brännström. Resultatet er at en blødende Lyxzén nærmest kryper av scenen, mens bandet fortsetter å spille.

Dessverre er kvaliteten på de fleste opptakene her så dårlige at de forbeholdes blodfans (bokstavlig talt), og det skal både god fantasi og tålmodighet til for å gidde og se alle låtene når de faktisk er av såpass elendig teknisk kvalitet.

Bildet er i formatet 4:3.

Lyd

Med unntak av liveversjonen av "The Shape Of Punk To Come"-plata er lydkvaliteten på DVD-en god. Musikken som brukes i dokumentarfilmen er også veldig effektiv, og underbygger den klaustrofobiske følelsen som bandet følte den siste tiden sammen.

Lyden presenteres i DTS / Dolby Digital 2.0.

Ekstramateriale

Ekstramaterialet på denne DVD-en består som tidligere nevnt av konsertversjoner av "The Shape Of Punk To Come"-albumet, i tillegg til musikkvideoene til "Rather Be Dead" og "New Noise".

Konsertopptakene er som tidligere nevnt av horribel teknisk kvalitet, noe som ødelegger opplevelsen av dette ganske kraftig. Opptakene er dog gjort av forskjellige folk på forskjellige konserter, og noen er derfor mindre dårlige enn andre.

Musikkvideoene som er inkludert har allerede blitt sluppet på Burning Hearts "Hang the VJ"-DVD, og der var det faktisk inkludert to musikkvideor til av Refused. Hvorfor kunne vi ikke fått servert alle Refuseds musikkvideoer? Hvorfor blir vi avspist med kun de to mest utbredte og kjente musikkvideoen til de svenske hardcoregutta? Når det har tatt flere år å lage DVD-en burde det gå an å få slengt med et par musikkvideoer til, og gjerne noen enda bedre liveopptak. For eksempel hele "Popstad"-konserten fra SVT?

Konklusjon

Det virker som om Refused føler et behov for å forklare hva som skjedde da bandet forsvant i 1997, og at "Refused Are Fucking Dead" både er en forklaring og en konstatering på at bandet er oppløst. Etter å ha ventet i flere år er det litt tynt å få servert en DVD med total spilletid på rundt 80 minutter, når halvparten av materialet er av så dårlig teknisk kvalitet at det er plagsomt å se på. Dokumentaren er dog veldig god, om enn litt kort, og trekker helhetsinntrykket opp.

__________________________________________________________________________

Les mer om kultu hos Kulturo.no

Denne saken ble første gang publisert 23/04 2006, og sist oppdatert 30/04 2017.

Les også