Ukens kinofilm: Tsotsi

(Kulturo.no ) Tsotsi betyr gangster, og er navnet vår ganske så motstandsdyktige protagonist går under. Tsotsi, som innledningsvis fremtrer som egosentrisk og følelsesløs, står etter et biltyveri overfor en hard beslutning: I baksetet ligger nemlig en baby. Avgjørelse er like overraskende som vakker, og ikke minst svært spennende. Karakteroppbyggingen er av original natur, og fascinerer fra start til ende. Til tider heller utviklingene i søtlaten retning, men det holder seg hele tiden under en svulstig linje. Filmen vant for øvrig Oscar for beste fremmedspråklige film under årets prisutdeling.

Ukens DVD: A History of Violence

Regissør David Cronenberg har sjeldent latt seg hemme i sine grafiske skildringer av emner innenfor sitt interesseområde, som er bredt. Denne gangen er det, blant annet, voldens gang som portretteres, og hemningene er også nå heller umarkerte. Regissøren har av dette gjerne stilt seg kommersielt uavhengig. Filmens grunnlag svøpes om av forholdsvis tradisjonelt handlingsdekke, men progresjon avslører stadig flere spørsmål for seeren å stille, reflektere over og - kanskje - få svar på.

Hovedrolleinnehavernes prestasjoner er gode, og deres kjemi, samspill, enda bedre - hvilket hever den allerede gode stemningen til svært fengslende. Howard Shores nydelige musikk hjelper også til på dette punktet. En perle er funnet blant mange av fjorårets tomme muslinger, og vi kaller den "A History of Violence."

Ukens klassiker: Crimes and Misdemeanors

En meget vellykket øyekirurg, Judah Rosenthal (Martin Landau), har hatt et forhold på si. Da han vil gjøre det slutt med denne kvinnen, blir hun rasende og truer med å ødelegge hans selvoppbygde luksus. Dette finner ikke kirurgen seg i, og tyr dermed til mer drastiske metoder. Samtidig lager Cliff Stern (Woody Allen) en dokumentarfilm om sin vellykkede svoger, Lester (Alan Alda), som han intenst hater. Cliff blir også betatt av produsenten for filmen, Halley Reed (Mia Farrow), men klarer ikke helt å vinne henne over da Lester stadig er i veien. Disse to, nokså forskjellige historiene glir stadig nærmere hverandre.

Woody Allen går inn i en mer seriøs forfatter- og regirolle, da han nydelig portretterer gjenkjennelige følelser rundt livet, døden, religion og kjærlighet på en realistisk og betydningsfull måte. Samtidig klarer han å sette sitt varemerke på det hele, med svært intelligent, raffinert og vittig humor. Med på rollelisten finner vi Allens flittig brukte skuespillere; Alan Alda og Mia Farrow, som begge leverer vidunderlige prestasjoner. Martin Landau likeså. Allen er nok en gang den eksentriske, bekymrede og elskverdige karakteren vi alle kjenner han som. Slik skal det være.

__________________________________________________________________________

Les mer om kultur hos Kulturo.no

Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!