Ung norsk design i Milano.

- Che bello! Superlativene satt løst for de unge norske designerne som stilte ut framtidens design under årets møbelmesse i Milano.

Sist oppdatert
Dette var den 44. gangen at den årlige Salon de mobile satte Milano på hodet, med arrangementer spredt rundt om i hele designmetropolen. I løpet av noen få dager fikk nærmere 180.000 besøkende og over 2000 utstillere vist fram det siste innen interiørdesign. Blant disse fantes også 3 utvalgte norske utstillere som viste fram produktene sine i SalonSatellite - hallen for ung og nyskapende design. For den spektakulære møbelmessen i Milano er også en av de viktigste møteplassene der nye designere kan presentere seg selv for det som kan krype og gå innefor interiørverden.

Langt fra skolebenken

- Det produktet som har fått mest oppmerksomhet, er stolen vår "R4", som er inspirert av den klassiske Renault 4, smiler Øystein Austad (25) og henviser til en enkel, men elegant kjøkkenstol i gul-lakkert tre og laminat. Med avrundede og bøyde former er inspirasjonen fra navnebroren tydelig.
Sammen med makkeren Jonas Ravlo Stokke (26) utgjør de designduoen StokkeAustad som til vanlig går på linjen for industridesign på Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo. Men for anledningen var nordlige breddegrader byttet ut til fordel for å være blant de 510 unge og lovende designere plukket ut av fagjuryen til den prestisjefylte SaloneSatellite.
Ifølge duoen selv fikk de svært god respons fra diverse internasjonale designblader og fagpersoner. I det minste har de utvekslet flerfoldige visittkort som på sikt kan føre til noe mer enn bare nysgjerrige blikk og spørsmål.
- Dette er en viktig eksponeringsplass og ikke minst lærerikt. Det er veldig stor forskjell på å eksponere seg i Milano og det å vise fram produkter for en lukket krets på skolen, sier Stokke.
I tillegg til de andre møblene som blant annet bestod av sjenk, hylle, lamper og et multifunksjonsbord, var de representert med en subtil samling prototyper preget av lyse og duse farger. Og et håp om at prototypene en dag skal bli realisert i større kvanta.
For i vrimmelen av designstudenter og skuelystne italienere lurte det flere viktige møbelprodusenter som kan gjøre drøm til virkelighet.

Litt lengre ned i det enorme utstillingslokalet holdt Tore Vinje Brustad stand blant strømmen av skuelystne og viste fram kolleksjonen til det litt mer etablerte industridesignbyrået Permafrost.
Etter å ha vært med noen år tidligere, var de nærmest for veteraner å regne i forsamlingen som for en stor del bestod av førstegangsutstillere.
Med den helgrønne sofaen "Mama" som umiddelbart blikkfang var det mange som stoppet opp og studerte også de andre produktene - blant annet en vegg med halvgjennomsiktige,grønne tapetklistremerker der komposisjonen tilpasses rommet.
- Tapetklistremerkene og teppene har kanskje vært de mest etterspurte produktene våre i år, sier Brustad, og henviser til et rundt, håndknyttet teppe med mønster formet som harespor i den myke overflaten.
- Det er jo ikke så mye som blir signert av ferdige avtaler under selve utstillingen, men man vet jo aldri hva som kan komme etterhvert. Noe av det viktigste er å markere seg, og i så måte har det gått veldig bra, mener Brustad. En sterkt redusert visittkortbunke og en fullskreven kontaktliste, kan vitne om at pågangen var stor.

Drømmende design

En annen designer som som hadde deltatt før, var Ina Nikolic (27) som viste fram sin Sleepwear-kolleksjon. Hun debuterte på Milanomessen ifjor og er utdannet som industridesigner ved Arkitekthøgskolen i Oslo og har en master i mote ved Domus Academy i Milano.
Leken og eksperimentell design som utfordrer vedtatte konvensjoner om hva et møbel kan og skal være, var en fellesnevner for hennes visning.
Her kunne du praktisk talt iføre deg flere av "møblene" som skilte seg ut fra de fleste mer tradisjonelle interiørproduktene på møbelmessen. Myke, sanselige klær og tøymøbler for rolige stunder. En lek og spill med hva det vil si å drømme og dagdrømme, utdyper Nikolic.
- Jeg er opptatt av hva slags produkter som får deg til å slappe av i ulike situasjoner - og hvordan man skaper trygghet bare ved å dekke seg til med noe mykt og varmt.
Og budskapet hennes har tydeligvis slått an.
Da hun stilte ut kolleksjonen i fjor ble hun forespurt av det kjente motemerket Kenzo om ikke de kunne selge et av hennes Sleepwear-produkter som en del av et eksklusivt konsept.

Liten offentlig støtte

Til tross for at 2005 er utropt til det offisielle norske designåret, måtte de norske utstillerne klare seg med svært begrenset pengestøtte fra det offentlige.
Svenskene satset på sin side stort på den viktige møbelutstillingen. For anledningen leide de et eget hus som ble fyllt med ulike designuttrykk og produkter som kunne fronte svensk design.

- Vi fikk sponset bilturen av et norsk bilmagasin, ler Øystein Austad og Jonas Ravlo Stokke. Og ser selv ironien i at de måtte gå til et bilblad for å få hjelp til å virkeliggjøre turen til møbelmessen i Milano.

<HR>

Kommenter artikkelen HER .

Denne saken ble første gang publisert 27/04 2005, og sist oppdatert 30/04 2017.

Les også