Kvinneguiden.no samarbeider med sportsnettstedet Speaker.no da undertegnede og journalist Hilde Tomter i tiden fremover tester til dels uvanlige mosjonsformer og idretter fra en kvinnes perspektiv. Denne gangen ble det skikkelig tøft!

Se web - TV innslaget her!

Utrygg på isen

Lukta av svette knebeskyttere, sure sokker, vaskepulver og sportstape siver opp i nesa i det vi tråkker innover korridorene i Ungdomshallen. Vi er på Jordal i Oslo og tro det eller ei, men vi skal teste ishockey!

Og hvis du tenker at ishockey er en sport for macho muskelgutter, tar du grundig feil! Damelaget til Jordal er for tiden det nest beste dameishockeylaget på Østlandet og er mektig tøffe på isen.

Per i dag er det 320 damespillere med lisens i Norge og Norges Ishockeyforbund har jente-/kvinnehockey som et av sine satsningsområder og rekrutterer i dag så mange som mulig.

I garderoben hjelper Jordal damelagsspiller Ina Andersen (23) oss med det enorme utstyret vi skal ha på oss. En stor shorts med beskyttende puter på rumpa og lårene, albuebeskytter, skulderbeskytter, halsbeskytter, knær-og leggbeskyttere, hjelm, polstrede hansker, strømper og strømpeholder og til og med susp for å beskytte bekkenet!

Med Jordals signaturfarger gult, hvitt og rødt er antrekket nesten komplett.

Til slutt skal skøytene snøres stramt og med kølla i hånden er vi så rå at det halve kunne vært nok!

- Jeg føler for å banke noen, spøker vi til hverandre før vi innser at vi kanskje ikke kommer til å være så truende på isen likevel..

Det er noe som ikke stemmer i det jeg titter ned på mine lange negler gjennom gitteret jeg har foran øynene. Men hvem har sagt at ikke damer kan være tøffe?

På med hanskene og klar for action!

Andersen forteller at ishockey strammer opp kroppen, da særlig rumpe, lår og legger.

- Du bruker alle delene av kroppen og det er ingen som har så hard og lekker rumpe som en hockeyspiller, smiler hun.

Det krever selvsagt at man har teknikken inne.

I det vi stumper oss på skøytene ut av garderoben, føles det ikke så vanskelig. Men så kommer vi på isen, her er vi ikke lenger fullt så trygge.

Fokus på teknikk

Selv om alderen vår tilsier at vi er damelagsspillere, er vi ikke i nærheten av å være kvalifiserte til dette.

Vi får derfor trene sammen med Jordals jentelag i alderen 10 til 12 år.

Jentene har trent sammen i ett år, men suser over isen mellom kjegler og hinder, skrenser og svinger, snur seg og kjører baklengs mens de behandler pucken elegant. Vi måper på sidelinjen og lurer på hvordan i all verden de har blitt så gode etter et knapt år.

Jordal ishockeyklubb har i dag to jentelag som består av til sammen rundt 30 jenter, som spiller i serie mot gutter. De trener fire ganger i uken.

- Hvis du skal bli skikkelig god, bør du trene fem til seks ganger i uken, mener Andersen.

Vi våger å slippe taket i beskyttelsesveggen og sparker fra. Først glir vi over isen men merker at det ikke lønner seg å stå med strake stylter og en hvilende overkropp på hælene.

Ubalansen røsker i armer og ben, et kraftig sug trekker skrekkblandet fryd opp igjennom magen i det latteren runger ekko i hallen og første fall på isen er et faktum. Det er likevel bare til å reise seg igjen.

Jentene tar godt i mot oss og viser frem basisbevegelser i ishockey.

- Knærne bøyde og ryggen rett, så gir dere fart med føttene! Ikke hold så langt oppe på kølla, roper to elleveåringer til oss.

Og jammen blir det enklere i det vi fokuserer på teknikken.

Plutselig er det slettes ikke så vanskelig å balansere på hockeyskøytene og dessuten kommer vi oss fortere frem i det vi inntar en mer agressiv angrepsposisjon.

Konklusjon

Da bena er bøyde, overkroppen fremoverlent og rumpa står i spenn, kjenner man virkelig at denne treningsformen får kroppen til å jobbe hardt.

Anklene jobber konstant med balansen og såre fotsåler vitner om at dette er en helt ny type belastning. Svetten pipler nedover ryggen, øynene jakter på pucken og overkroppen styrer konstant.

Sporten er utfordrende, tøff, anstrengende, hard, oppstrammende, utrolig morsom og sosial!

Med ishockey får du ikke bare god kondisjon, du jobber også opp statisk styrke over lange perioder.

Dessuten er treningsformen knall for deg som tror at trening er et slit.

For samtidig som kroppen jobber mye, merkes ikke dette så mye før etterpå, i form av stølhet. Når man holder på har man nemlig mer enn nok med å konsentrere seg om gode pasninger og poengscoring!
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!