Du har sikkert opplevd at bestemte låter kan bringe frem bestemte tanker, følelser og bilder. Og du har sikkert merket hvordan musikk på film er med på å styre hvilke tanker og følelser som følger bildene. Men har du sett en film der det er sangtekstene som styrer handlingen?

I filmen "Across The Universe" tar regissør Julie Taymor utgangspunkt i 33 Beatles-låter, og lar karakterene spille teksten ut.

Her er hovedpersonen Jude, som ber oss lytte hans historie om sitt livs store kjærlighet med "Girl". Her er Lucy som venter på at kjæresten skal vende hjem fra militæret med "It Won't Be Long". Her er kompisen Max som selvfølgelig må reparere litt med sin sølvhammer. Her er Prudence som synger ut smerten om ugjengjeldt kjærlighet i "I Want to Hold Your Hand".

Syngende dialog

I typiske musikaler stopper handlingen opp når noen begynner å synge. I "Across the Universe", er det musikken som driver handlingen videre, ved at regissør Taymor legger The Beatles' sanger i munnen på karakterene.

- Hvorfor bry seg med å snakke, når de kan synge det? sa Julie Taymor til The New York Times.

De fleste sangene er spilt inn live under filmingen, og ikke i studio i ettertid.

- Jeg ønsket at overgangene mellom sangsekvenser og øvrig handling skulle flyte umerkelig over i hverandre, forklarte hun.

Men med over 200 låter å ta av, kunne manuset bare inneholde et utvalg av dem. Sangene valgte hun ved å stille seg selv to spørsmål: Hva er mine favoritt Beatles-låter? Og hvilke låter kan bare ikke utelates?

- Jeg ville at sangene skulle passe historien, som om de var skapt i det øyeblikket, for de karakterene, sa hun til The New York Times.

Da Taymor startet, antok hun at hun ville bruke rundt 15 sanger. Men etter hvert som hun stadig fant flere sanger som passet karakterenes status følelsesmessig, endte hun til slutt opp på 33.

- Det tar et kvarters tid å venne seg til at handlingen styres av musikken. Men det fungerer. Jeg synes det er en fin film, sier festivalsjef for Bergen internasjonale filmfestival (BIFF), Tor Fosse. "Across the Universe" var åpningsfilmen på årets festival, på tross av at Fosse verken liker musikaler eller The Beatles.

- Jeg er vel omtrent den eneste som har et dårlig forhold til The Beatles, det ble rett og slett overdose i oppveksten. Og jeg er ingen fan av musikaler. Men filmen er ingen typisk musikal. Den har en del "Hair" og "The Wall" med hippietid og politisk slagside, og minner også mye om en musikkvideo.

Nye bilder

The Beatles kan sies å stå som soundtracket for en hel generasjon, og fallhøyden er stor når nye bilder skal settes til sanger de fleste allerede har sine egne bilder knyttet til.

Ikke forvent at filmen legger det samme i sangene som du ville gjort. "Let It Be" er blitt en gospelsang og "Happiness Is a Warm Gun" handler om å ligge i sykesenga og vente på neste skudd morfin.

Taymor innrømmet at det var et dristig prosjekt.

- Det er å gamble. Alle har sin egen tolkning, sa hun til The New York Times.

Mottakelsene har tilsvarende variert fra radbrekking til vakker nytolkning.

For de som foretrekker å se The Beatles synge sangene sine selv, ble "Help!" utgitt på nytt på DVD i høst.

Også en annen nyskapende musikkfilm kommer snart på kino; "I'm Not There", hvor syv ulike karakterer representerer ulike sider ved Bob Dylans liv.

BIFF har som tradisjon å ha musikk og film som tema, og viste også filmen om Dylan. At de valgte "Across the Universe" som åpningsfilm hadde andre årsaker enn bare musikken.

- Det er en retrobølge i amerikansk film for tiden, og festivalen var derfor preget av 60- og 70- tallet. Denne filmen tar jo for seg både Vietnamkrig og studentopprør sier Tor Fosse. Han tror årsaken til retrobølgen er krigen i Irak.

- Parallellen til Vietnamkrigen er klar. Spørsmålet er hvorfor vi ikke får den samme protestbevegelsen nå?

Det samme spørsmålet stiller Julie Taymor seg.

- Handlingen i filmen springer ut av en æra med slike traumer, sa hun til The New York Times.

- Det er ikke annerledes enn nå. Men hvordan vi takler det er veldig annerledes. Hvor er protestsangene?
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!