Etter opp til 2500 sidevisninger hver eneste dag og motemeninger som bunnet ut fra kunnskap og interesse, lokket Sigrid Bjørkum (24) sine faste lesere med ekte trendsnop. Da hun omsider postet et barndomsbilde av seg selv i hjemlige trakter med overskriften "Kill your darling", var slutten et faktum og leserne knust.

Viktig blogging

I bloggverden har derimot gladmeldingen om Siggelicious' tilbakevending begynt å svirre. Sigrid sprer i disse dager ordet igjen med fortsettelse nummer tre etter blogspot og nettblogg. Nå er hun en av bloggerne som hjelper delsiden til DN.no, D2.no, med hyppige oppdateringer om design, mote og trender.

- Jeg viderefører min gamle Siggeliciousblogg under D2.no. Bloggen er den samme, men det blir ikke så hyppige oppdateringer som forrige runde. Det blir hovedfokus på mote, men gamlebloggen handlet om mange flere ting enn det, og det kommer denne også til å gjøre. Oppdateringer blir en til to ganger daglig, om alt fra arkitektur til mote, ting som skjer og rene inspirasjonsbilder, forteller Sigrid til Kvinneguiden.

Utgavesjef for DN.no og D2.no, Siri Skaalmo, forteller at redaksjonen lenge har ønsket seg mer blogging og økt interaksjon med leserne.

- D2.no er et fint sted å la unge, dyktige stemmer slippe til. Vi opplever at leserne ønsker seg meninger og personlige standpunkter, samtidig som de selv ønsker å delta. Blogging er viktig å satse på for å ta denne utviklingen på alvor, sier Skaalmo.

D2s satsningsområder er livsstil - både i tradisjonell betydning og i nye former.

- Vi vil fortelle leserne om det nyeste skjer innen alt fra kunst og kultur, til trender, design, reise, motor og friluftsliv, forklarer Skaalmo.

Pausen

Bloggeren forteller at hun strengt tatt trengte en liten kunstpause fra motemaset.

- Jeg hadde jo pause i et par måneder fra august og da var jeg såpass lei av hele temaet at jeg brukte vesentlig mindre penger på klær og leste ikke så mange artikler eller surfet rundt som jeg gjorde da jeg holdt på for fullt. Det var veldig greit å få satt litt perspektiv på ting, og se hvordan en eventuelt ny blogg skulle bli. Ikke så fanatisk, men mer avslappet, forteller Sigrid.

Og oppskriften er den samme. Stor fokus på bilder, lettlest tekst og linker til dyktige folk og bra steder der man kan få ytterliger inspirasjon. Sigrid forteller at motebiten er der fortsatt, men hvordan bloggen utvikler seg utover året som kommer må lesere vente å se.

Og moteinteressen er langt fra lagt på hylla selv om hun ble lei.

- Trender og moter er en karusell som til tider går alt for fort. Jeg har egentlig hatt et ganske avslappet forhold til det hele. Det viktigste er kanskje det å bare kunne formidle noe i det hele tatt, om det er kult eller ikke. Men jeg fulgte selvsagt med i smug, det er jo et interessefelt som ikke forsvinner med det første, mener Sigrid.

Rørt Sig

Kommentarene strømmet på da Siggelicious offentliggjorde at hun skulle slutte med den svært populære bloggen, noe som rørte jenta ved tastaturet.

- Tilbakemeldingene som kom når jeg sluttet var overveldende. Når man bruker så mye tid og krefter på noe, er det hyggelig å se at det var til inspirasjon, sier Sigrid som gleder seg til fortsettelsen.

Hun har etterhvert kunnet lage seg et bilde over hva som fanger leserne og hva som gjør at de er trofaste.

- Jeg har på følelsen av at mange kanskje ikke følger med på den bare på grunn av motepostene, det er mer helheten som gjelder. For eksempel å kunne variere over ulike tema og også være personlig og åpen om endel saker, sier hun.
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!