Etter ti mil stopper dere opp ved en avkjørsel, du vil til høyre i neste kryss og mannen din vil til venstre. Temperaturen stiger og sinnet koker. Hvorfor i all verden hører han ikke på deg når du vet at du har rett? Dere stirrer frustrert på hverandre mens han spør deg hvorfor du skal alltid være uenig med han? Begeret er fullt, korken er sprettet, krigen er i gang!

Krangling over kart

Krangling om veiretning er ofte god nok grunn til å droppe bilferien som uansett ikke vil bedre forholdet deres noe særlig likevel. Men stadig flere par tar tekniske duppeditter i bruk for å komme seg lettere frem til ønsket destinasjon, noe som kan spare dere for en mengde stygge ord og hylende gloser.

Kvinneguiden tok en liten kjøretur i Oslo by for å sjekke om en liten og slank flatskjerm virkelig kan redde ferien og hjelpe deg i riktig retning!

Trygg guide

Vi sitter i bilen sammen med produktsjef for Sony Norge, Martin Hansen. Vi har bestemt at vi skal fra Akersgata 28 til Fagerborggata 44. Nå skal vi se om vi finner veien enkelt og greit.

Krinkelkroker og veiarbeid dukker opp rundt hvert eneste hjørne, trikkespor, ødelagte fotgjengerlys, enveiskjøring og store trailere på fortau.

Det er trangt, travelt og tett, det er stress og finne veien og en kartbok ville kanskje gjort kaoset endelig.

- Det er kjekt med navigasjon i Oslo, sier Hansen og skisserer en linje med fingertuppen på Sonys NV-U92T skjerm.

Ved å følge en 4.8 tommers trykkfølsom skjerm, skal vi føle oss trygge, avslappet og sikker på at vi kommer frem. Men det nærmeste U92 kommer Fagerborggata nummer 44 er nummer 34, jaja, kommer vi oss dit er det vel ikke så vanskelig å lete seg frem til riktig nummer? På skjermen står det hvor mange kilometer turen er og tiden kjøretiden kommer til å ta. Vi skal være fremme om ti minutter.

Vi kjører avgårde, allerede etter femti meter skulle vi ifølge navigasjonsskjermen svinge til venstre, men der er det en veisperre.

- Her er det veiarbeid så da må vi bare kjøre videre, men det er viktig å følge trafikkregler samtidig, sier Hansen og fortsetter kald og rolig rett frem.

Navigeringsskjermen gir seg ikke av den grunn. Den guider oss videre og forsøker å finne en annen reiserute til oss mens vi kjører. Alternativ nummer to igjennom tunellen kommer opp etter noen sekunder, og veien er åpen.

- Dette er jo mye lettere enn å lese kart, man kan spare flere timer på å bruke et slikt navigeringssystem, man slipper å stoppe opp og man vet at man er på rett spor, forklarer Hansen.

Retningssans, jeg?

Vi kjører videre og følger den orange veiviseren som sniker seg bortover skjermen. Det er lettvint og greit, denne skjermen må da være glimrende for personer som undertegnede som ikke eier retningssans? Er det en jentegreie tro?

Hansen synes det er vanskelig å si hvem som har best retningssans av kvinner og menn, likevel er det slik at tekniske duppeditter rettes mer mot det kvinnelige markedet nå enn for eksempel for fem år siden.

- Er det ikke slik at menn er pådrivere av tekniske ting i hjemmet da? Det har ofte vært slik at menn er de som liker å kjøpe seg nye biler, men kvinner er jo også glad i det, og nå prøver vi å nå kvinner på markedet også, sier Hansen og forteller om bilradioer som rettes mot en kvinnelig målgruppe rent designmessig.

Men selv om form og farge kan være forskjellig, forteller Hansen at funksjonaliteten er den samme enten målgruppen er kvinner eller menn.

Dama i boksen

Vi kjører videre og passerer Bislett. Og er det en dame som har retningssans, er det dama som plutselig dukker opp i boksen og guider oss med klar stemme. Volumet er skrudd opp;

"Om to hundre meter skal du svinge til høyre"

"Sving svakt til venstre og ta til høyre med en gang"

"Sving til høyre NÅ"

Dama er aggressiv til tider og svært bestemt, ingen vits å krangle med henne, hun gir seg ikke uansett. Det resulterer i at vi kommer oss frem til Fagerborggata 34 som ble målet til slutt, men nummer 44 ligger nesten i en annen gate og skal vi dit må vi gå til fots. Likevel har vi kommet oss så og si frem og på tross av en del omveier på grunn av veiarbeid, og turen tok ikke stort mer enn ti minutter.

Dette ble rene joyriden uten en enste kartbok. Hansen tror at ferien kan bli lettere med dama i boksen.

- En del krangling kan unngås med et navigasjonssystem, sier han.

Og er det mannen din og ikke du som kjører på ferieturer, kan du iallefall stole på at dama i boksen skal geleide dere riktig frem. Samtidig kan du legge ut på en lang kjøretur mutters alene, slappe av, nyte ferien og vite hvilken vei du skal kjøre.

Hansen håper at flere kvinner skal få øynene opp for tekniske dupeditter i bilen, spesielt navigereren.

- Kvinner er jo blitt mer selvstendige, smiler Hansen og reflekterer over klisjeen før han skyter inn;

- De er jo uansett interesserte i å finne frem!
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!