Musikkmobilens gullår

2007 blir året da musikken for alvor finner veien til mobiltelefonene.

Sist oppdatert
9. januar klokka 18.00, norsk tid, lanserte Apple-sjef Steve Jobs den lenge etterlengtede iPhone. Musikkbransjen hilser nyheten hjertelig velkommen, og tror den kan bety mye for musikkmobilmarkedet.

- Blir den priset riktig, og er like "sexy" som en iPod, blir dette et suksessprodukt. Det som er mest spennende for oss er jo om de som kjøper en iPhone vil kjøpe musikk fra iTunes, eller om de vil legge inn musikken fra CD eller hente den andre steder. Dette avhenger selvfølgelig av at teleselskapene gir Apple muligheter til å selge uten påslag for datatrafikk, sier Stein Vegusdal, Digital Business Manager i SonyBMG.

Uansett når iPhone kommer på markedet i Norge, ligger 2007 an til å bli det store gjennombruddsåret for musikkmobiler. Bare i 2006 ble det solgt rundt en million musikkmobiler i Norge. Det betyr at det ble solgt dobbelt så mange mobiler med mp3-muligheter som tradisjonelle mp3-spillere i fjor. Mens de tidlige musikkmobilene var stygge, tungvinte å håndtere og knapt hadde plass til mer enn en håndfull sanger, har de nye telefonene som nå er på markedet langt større lagringskapasitet. Funksjonaliteten er blitt omtrent like bra som på vanlige mp3-spillere, og dessuten kan man endelig koble skikkelige hodetelefoner til mobilene slik at lyden blir god.

Produsentene våkner

- Siden mai i fjor er det blitt lastet ned over 1.000.000 sanger til mobiler fra Telenor og djuice, og dette er bare begynnelsen. Vi regner med at tallet kommer til å doble eller tredoble seg i år, uttaler Klaus Martin Sørland i Telenor.

En viktig årsak til økningen er at mobilprodusentene endelig har klart å lage musikkmobiler det svinger av.

- Sony Ericsson har produsert sine walkman-telefoner en stund, og nå kommer disse med opptil fire GB minnekort. Nokia har også kommet med Music Edition-telefoner med opptil 8 GB minne, og Samsung er på gang med interessante ting, sier Klaus Martin Sørland.

Også i musikkbransjen rår optimismen.

- Vi forventer en ganske kraftig økning i 2007, og da mest fordi vi vil få flere og større aktører på banen. Den trege utviklingen her i landet skyldes jo først og fremst mangel på tilbydere av lovlig nedlasting, samt at det hittil har vært svært vanskelig - om ikke umulig - for personer under 18 år å laste ned lovlig til PC/Mac, sier Stein Vegusdal i SonyBMG.

Vegusdal forteller at dette nå er i ferd med å løse seg gjennom såkalte dual delivery-løsninger, altså at man kjøper musikken ett sted, og får den både på PC og mobilen. Fokuset i 2007 kommer til å være på nettopp dette; forbrukervennlige løsninger hvor du kjøper musikken ett sted, men har tilgjengelighet på alle plattformer.

- Et eksempel til etterfølgelse er sør-koreanske SK Telecoms MelOn-tjeneste, hvor du betaler en månedlig sum for tilgang til et bibliotek med musikk, video og ringetoner. Dette kan streames eller lastes ned både til mobil og PC, og det fungerer så lenge du har et aktivt abonnement. Vårt håp er at en slik tjeneste vil være tilgjengelig for norske forbrukere innen utgangen av 2007, sier Stein Vegusdal.

Markedet åpnes?

I musikkbransjen er man kritisk til at det i praksis foreløpig bare er én leverandør av musikk til mobilen, nemlig Telenor. Stein Vegusdal i SonyBMG mener dette er en viktig årsak til at vi i Norge ikke har kommet lengre enn vi har.

- Vi trenger ikke dra lengre enn til Danmark for å se at et større antall utsalgssteder har positiv innvirkning på salget. Der har de i dag fem ganger så mange aktive tilbydere, og de har en omsetning på digitalt innhold som ligger to-tre ganger høyere enn det den gjør i Norge, sier Vegusdal. Han mener markedet må åpnes for andre enn teleselskapene, slik at alle får adgang til å selge musikk på like vilkår.

- Det er vanskelig i dag, i og med at kostnaden for datatrafikk kommer på toppen av prisen for selve produktet, sier Vegusdal. Han ser likevel lyst på musikkens fremtid i mobiltelefonene våre.

- Alle analyser tilsier at markedet for digital distribusjon av musikk vil fortsette å vokse ganske bra, i hvert fall fram til 2011. Og her vil absolutt musikk rett til mobil eller til en mobil enhet være den store magneten. Men for at det skal skje må man først få på plass betalingsmodeller som er forbrukervennlige.

i_250296

Denne saken ble første gang publisert 16/01 2007, og sist oppdatert 30/04 2017.

Les også