Dirr dirr. En melding tikker inn på mobilen. «Kim Kardashian shocks the world» twitrer US Weekly. 60 sekunder senere liker bestevenninnen din Instagrambildet du la ut for et minutt siden. Ny vibrering. Line har bursdag, gratuler henne med dagen. Mens du balanserer telefonen, prøver du å mate datteren din samtidig som du sjekker klokken for å se om dere er sent ute.

Hadde det ikke vært deilig å sette mobilen på flightmode og bare konsentrert deg om frokosten?

Vi har en god nyhet. Har du hørt om JOMO? Ifølge en undersøkelse gjort av J. Walter Thomson Company var nettopp JOMO en av de store trendene i USA i 2014. Nå har den så vidt kommet til Norge.

JOMO står for «The Joy of Missing Out» - motsatsen til «Fear of Missing Out» (FOMO), og betyr å være imot å si ja til alt.

Den gir deg tid til å tenke og oppleve ting uten å måtte bekymre deg over hva du burde gjøre i stedet.

Sosiale medier, forskere

TID FOR PAUSE: Professor Tor W. Andreassen tror flere vil melde seg ut av sosiale medier. © FOTO: NHH

Slik logger du deg av

  • Skru av varsler.
  • Installer apper som RescueTime og Stayfocusd på datamaskinen.
  • Slett alle apper fra telefonen.
  • Se på det som å slutte å røyke/snuse eller spise godteri. Når du blir bevisst på det og motiverer deg selv, klarer du det. Du prøver og feiler, men så klarer du oftere og oftere å være borte fra telefonen. Til slutt kan du faktisk glemme den uten å få abstinenser.

Kilde: Professor Tor W. Andreassen og forfatter Ida Aalen.

Greit å være utilgjengelig

Foreløpig er det for tidlig å si om det er en norsk trend, men ifølge professor i innovasjon ved Norges Handelshøyskole, Tor W. Andreassen, synes flere og flere at det er greit å være utilgjengelig.

– Stadig flere begynner å få øynene opp for at sosiale medier ikke alltid er riktig bruk av tiden. Det ødelegger også relasjonen mellom mennesker, sier professor, til Kvinneguiden.

Han har forsket på det å alltid være pålogget, hva årsakene til det er og hva som er mulige konsekvenser.

– Jeg tror flere og flere i 2016 og 2017 vil begynne å henge seg opp i disse tingene. Som regel starter det med de som har høyere utdanning, og så vil det gradvis danne seg en norm i samfunnet at det er politisk korrekt å ikke være tilgjengelig hele tiden, tror Andreassen.

Motreaksjon

Professoren anser JOMO som en naturlig konsekvens av all tiden de fleste av oss har brukt på sosiale medier de siste  årene. Mens vi har sjekket og liket og postet, har vi gradvis blitt klare for noe nytt.

– En trend er noe som bygger seg opp og vil ha innvirkning på stadig flere mennesker over tid. Men alle trender har en motreaksjon. JOMO er en motreaksjon til FOMO. Om det blir en trend er helt avhengig av hvor mange som henger seg på. Det er det samme som med røyking. Plutselig var det upopulært og politisk ukorrekt å røyke, forklarer Andreassen.

Ukonsentrert befolkning

Etter at sosiale medier tok helt av er det få som for eksempel har klart å se gjennom en hel film uten å måtte sjekke mobilen for oppdateringer x antall ganger. Ifølge en undersøkelse gjort av Nottingham Trent University sjekker vi telefonen 85 ganger om dagen, og tilbringer totalt fem timer på sosiale medier

– Jeg tror vi idag er blitt så ruset på det å være tilgjengelig at flere melder seg ut eller setter mobilen på flymodus i den tro at tiden kan anvendes bedre. Etter hvert vil vi lære oss å leve med smarttelefonen og nettbrettet, sier Andreassen.

Sosiale medier, forfatter, kvinne

EKSPERT: Forfatter Ida Aalen har skrevet to bøker om sosiale medier. © FOTO: Privat

Ida Aalen tror vi vil få et mer balansert forhold til teknologi når vi har blitt vant til å bruke det. Hun har nylig gitt ut sin andre bok om sosiale medier og jobber til vanlig i NetLife Research med digital strategi og brukervennlighet.

– Når ny teknologi kommer, bruker vi alltid litt tid på å etablere forventninger og normer rundt bruken. Det er gjerne mer konflikt i starten, men etter hvert vil det normalisere seg. Sent på 90-tallet diskuterte vi hvorvidt det var lov å snakke i telefonen på bussen eller på restaurant, sier Aalen til Kvinneguiden.

Derfor logger vi av

Tidstyv og distraksjon er to av årsakene til at folk velger å logge av. Andreassen forteller at noen rett og slett ønsker å bruke tiden på andre ting.

– De ser hvor mange timer de bruker på sosiale medier og ønsker å bruke tiden på noe mer produktivt eller givende. En annen årsak kan være at tiden de bruker på sosiale medier stjeler tid fra mellommenneskelig samvær, sier Andreassen.

Vanskelig å stoppe avhengigheten

Etter å ha forsket på overdreven bruk av mobiltelefon, konkluderer professoren med at noen har samme avhengighetsgrad som spillavhengighet.

– Det å være tilgjengelig gir en form for rus. I kjølevannet av dette har vi fått et samfunn der unge heller foretrekker å snakke til hverandre gjennom tekstmeldinger, e-post, twittermeldinger, Instagram og likes. Frykten for å svare feil, for ikke å levere det perfekte svaret, gjør at mange unngår dialogen. De søker tilflukt i mobilen eller på kontoret sitt foran skjermen og svarer heller tilbake på epost. De har da full kontroll på svaret, sier Andreassen.

Blir JOMO en trend vil den bringe flere bort fra skjermene og tilbake til den upolerte samtalen mellom mennesker.

– Det ligger faktisk egenverdi i det å ha en dialog. Det stimulerer til konsentrasjon og kreativitet, påpeker professoren.

Vil du lese flere lignende saker?  Meld deg på vårt nyhetsbrev og følg Kvinneguiden på Facebook!

Les hele saken

Susanne Kaluza, redaktør

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!