Det var en gang hvor man stod opp, dusjet, spiste frokost, småpratet med mannen, pakket matpakker for de minste, satte seg på bussen eller i bilen og dro på jobb. Og så begynte arbeidsdagen. Og når klokken viste 7,5-8 timer senere, så dro du hjem - og lot jobb være jobb.

Slik er det ikke lenger. Nå forventes det i større og større grad at du også utenfor jobbens fire vegger og normal kontortid skal følge med på hva som skjer på arbeidsplassen, og være tilgjengelig til å både lese og svare på e-post

Opplever stadig større "tele-press"

Om du har jobbmailen knyttet opp mot telefonen din, så er det ifølge nettavisen Huffington Post stor sjanse for at du nesten manisk sjekker og besvarer e-post - selv på tidspunkter hvor det ville være helt naturlig at du ikke var tilgjengelig.

- I vårt konstant påkoblede samfunn i dag har det blitt en tendens at man tenker at den ideelle arbeidstakeren er han eller hun som alltid er "på", forklarer nettavisen.

- Faktisk viste en studie nylig at hele 81% av amerikanske ansatte sjekker jobb-mailen sin flere ganger om dagen utenom arbeidstiden - og av disse svarer 1/3 at de vanligvis svarer på e-poster innen det har gått 15 minutter.

Forskere har kommet opp med ordet "workplace telepressure" for å beskrive følelsen av at man bare MÅ svare på en jobbmail, enten det nå er til sjefen, kolleger eller kunder.

Ikke ta med jobben hjem

FARLIG MULTITASKING: Vi gjør det alle sammen. Men multitasking får ikke jobben gjort verken raksere eller bedre. FOTO: Colourbox

Så syk kan du bli av jobben

Det er ikke bare stress du kan pådra deg om du har det travelt på jobb, legger inn flere overtidstimer og glemmer å koble av når du har fri. Sjekk hva jobben kan gjøre med helsen din:

1. Depresjon

Jobber du overtid mer enn dobler du din risiko for å bli deprimert viser en ny studie.

Studien, som var publisert i PLoS ONE, viser at mennekser som jobber 11 eller flere timer per dag har en langt større risiko for å bli deprimerte.

2. Diabetes, hjerteproblemer og kreft

Stillesitting, som er hverdagen for svært mange av oss når vi er på jobb, er i flere studier lenket til alvorlige helseproblemer som diabetes, overvekt, kreft og hjerteproblemer. En studie fra University of Missouri viser at mennesker med stillesittende jobber også har langt høyere sjanse for flere kroniske sykdommer.

3. Syk av søvnmangel

Å ikke få nok timer på øyet har mange konsekvenser for både kropp, helse og humør, og for de som jobber mye, har det vist seg at dette ofte går utover søvnlengde og kvalitet.

Gode råd innebærer å holde en stabil legge- og stå-opp tid enten det er ukedag eller helg, ikke ta med jobben inn på soverommet, ikke trene for tett innpå leggetid, ikke spise like før du skal sove og lære deg å roe ned og heller tenke gjennom bekymringer på dagtid enn når du skal legge deg.

4. Kardiovaskulære problemer

Å jobbe overtid og hele tiden være "på" øker risikoen din for mange ulike hjerteproblemer.

En studie fra 2010 viser at jobber man over 10 timer om dagen øker man risikoen for hjerteproblemer med hele 60%.

5. Demens

En studie fra 2009 publisert i American Journal of Epidemiology viser en sammenheng mellom lange dager på kontoret og demens.

 

(Kilder: Huffington Post, The National Sleep Foundation)

- De samme forskerene har også oppdaget at såkalt "telepress" ikke bare er en av hovedårsakene til at man er utsatt for en følelse av stress på jobb, men kan også utgjøre en seriøs trussel mot helsen din og kan bidra til både fysisk og mental utbrenthet.

Mye kan gjøres i arbeidstiden

For mange har jobbhverdagene blitt til et løp i det berømmelige hamsterhjulet, hvor alt går raskere og raskere og kravene om å være tilgjengelig og pliktoppfyllende og svare raskt bare øker og øker. Og tilgjengelighetspresset er i høyeste grad til stede her i Norge også.

- Det vi ser mer og mer av, er at dette med at man må være tilgjengelig og "på pletten" nå i større og større grad ikke bare gjelder på kontoret, men også utenfor arbeidstiden, forklarer coach og partner i CoachTeam as - House of Leadership, Lene Fjellheim, til Kvinneguiden.

- Mange vi snakker med blir kvalme av å kontinuerlig se hvor mange uleste mail som venter i innboksen, og opplever det nå mer som et krav å svare når man ikke er på jobb, noe jobben og sjefen forventer av deg.

Fjellheim tror at mye ansvar her hviler på ledere.

- Vi anbefaler ofte til ledere at noe av det viktigste de gjør, er å være gode rollemodeller. For selv om mailene skrives sene kvelder og langt på natt, så kan de med hell sendes i ordinær arbeidstid dagen etter om det ikke er noe helt prekært.

Ofte tror Fjellheim at det er litt ubetenkt egoisme som gjør at denne typen mailer sendes når de gjør og skaper en følelse av stress hos arbeidstakeren.

- Ofte haster ikke mailene det er bare så enormt deilig å få det ut av vårt system så derfor sender vi uten tanke på mottaker og tidspunkt.

Skaper avhengighet

Markeds- og kommunikasjonsdirektør hos Adecco Norge AS, Anne-Stine Talseth, er enig med Fjellheim:

- Jobben din er viktig, men veldig få har en jobb der de faktisk må være tilgjengelig hele tiden. Det aller meste kan vente til normal arbeidstid. Og det å være tilgjengelig hele tiden er fort et skapt behov.

Noen klarer dog ikke helt å la mailen ligge utenom jobb, og får mer ro av å holde et lite øye med den. Begrens deg, og sett regler, råder Talseth.

- Sett av en tid du skal sjekke, og gjør det da - i den tiden du har satt av, og så la det ligge ellers. Ikke ha pushvarsler på telefonen din, eller sjekk mailen hele tiden.

Karriereeksperten forklarer at dette med å sjekke mail og reagere på varslinger faktisk er vanedannende.

- Lyden eller vibreringen som indikerer at det er kommet en ny mail skaper en slags forventning, som blir «belønnet» av å få et svar på hva det er som har kommet inn, og omvendt stress hvis du ikke sikker. Det samme skjer hvis du har varsel som popper opp på maskinen hele tiden. Over tid blir du derfor faktisk litt avhengig av å sjekke mailen din med en gang den kommer inn.

Talseth tror det kan være en idé å droppe varsler på mailen - også når du faktisk er på jobb.

- På denne måten tar du mer kontroll over mailflyten, råder karriereeksperten.

Multitasking gjør deg mindre effektiv

Multitasking er et mye brukt ord og beskriver ofte forsøkene vi alle har på å prøve å gjøre ferdige mange oppgaver på en gang i en travel jobbhverdag.

Men her lurer du ofte deg selv - og ender til og med opp med å bruke lengre tid på oppgavene enn du strengt tatt trenger mener ekspertene.

- Multitasking har blitt diskutert i mange år nå, og vår evne til å fordype oss, reflektere og gjøre oss ferdige med en ting av gangen oppleves ofte i dag som en sjeldenhet, forklarer Fjellheim.

- Vi sitter i åpne landskap hvor forstyrrelser kommer i form av telefoner, besøk, små kommentarer, mailer og sosiale medier. Vi hopper fra oppgave til oppgave og gjør gjerne det som oppleves lettest fremfor det som krever dyp konsentrasjon - som det ikke ligger til rette for lenger på jobben. Denne type oppgave ser vi ofte blir underprioritert eller tatt med hjem hvor det er roligere - men hvor man da igjen stjeler fra både fritid og tid med familie og venner.

Ikke ta med jobben hjem

GJØR DEG SYK: Det er ikke sunt å være "på" hele tiden. Legg vekk telefon og nettbrett og slapp av. FOTO: Colourbox

Psykolog Lars Dehli i Oslo er enig.

- Å skulle prøve å gjøre mange oppgaver på en gang i stedet for å konsentrere seg om én og én ting er ofte en svært ineffektiv måte å arbeide på, forklarer Dehli til Kvinneguiden.

- Og en måte å jobbe på som ofte skaper stress og en følelse av ikke å strekke til.

Her mener psykologen man må bli flinkere til å sette grenser og kjenne på egne begrensninger.

- Det er klar at det føles flott å gjøre mange ting på en gang, og så lenge alt går riktig vei, er det jo en kjempefølelse å kunne krysse av på listen over ting man har å gjøre. Men ofte er det stressende å skulle samle konsentrasjonen sin om mange ting på en gang, og de fleste jobber langt mer effektivt med én oppgave av gangen.

Lær deg å vær til stede

For å kunne yte bedre - både hjemme og på jobb - er det i følge ekspertene viktig å ta seg fri når man faktisk har fri. Fjellheim forklarer:

- Noen tar et aktivt valg om å ikke ha mail og/eller Facebook på sin telefon og sier at dette - til tross for en abstinensperiode, har gitt dem mer energi og livsglede da de er mer til stede i alt de gjør.

De verdsetter øyeblikket mer og setter seg heller ned foran datamaskinen etter at barn er lagt, aktiviteter er ferdig og er også flinke til å sette tidsbegrensninger på seg selv.

Dehli er enig.

- For noen år tilbake var det ikke mange som syntes det var så absurd å se noen sitte på gulvet og leke med barna og samtidig ha en sigarett i hånden. Om det samme hadde blitt gjort i dag, ville nok vedkommende vært buret inne for barnemishandling.

I dag er smarttelefonen den nye sigaretten.

- Om noen år vil vi synes det er helt absurd å skulle sitte og være sammen med barna sine og samtidig sitte og knote på den der lille datamaskinen vi bærer rundt på, forklarer Dehli.

- Vi vil bli flinkere til å tenke at selv om teknologien er der, så trenger vi ikke til å benytte oss av den hele tiden.

Fjellheim mener man må kunne omfavne latskapen iblant.

- Det er lov og nødvendig å finne ro til egne tanker. Legg deg på sofaen, sett deg i stolen, gå en rolig tur - kun deg, uten telefon og venner og tenk over ingenting, hva du er takknemlig for, hva du verdsetter i livet, hva som gir energi og hva som tapper.

Helsefarlig å være "på" hele tiden

Dehli tror mange i dag "jobber" seg syke ved at man aldri helt tar fri, men gjennom mail-sjekking, tilgjengelighet og tanker om jobben går rundt og er litt "på" hele tiden.

- Da er man på en måte aktivert hele tiden, og det er både usunt og også tildels farlig, forklarer psykologen.

- Mange som blir utbrent og ofte sykemeldes har gått rundt med en slik form for "constant arousal" over tid, og til slutt har kroppen fått nok. Alle trenger å kople av. Det er søvn og hvile som gir energi og ny giv, og får vi ikke nok, vil det blir problemer av det.

Talseth er enig:

- Det er spesielt viktig å ta skikkelig fri når du ikke er på jobb, roe ned og kanskje også kjede seg litt av og til, ikke alltid være stimulert.

Og ikke gå på jobb når du er syk, råder eksperten. Det er å gjøre vondt verre.

- Det er en bjørnetjeneste mot deg selv og arbeidsgiveren din å skulle være «helt» når du er syk, og kanskje være dårlig, og mindre effektiv, mye lenger enn det du trenger.

Les hele saken

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!