Jo Paoletti

EKSPERT: Jo Paoletti er forsker og professor ved University of Maryland i USA. FOTO: University of Maryland

- Fargene som ble brukt for å signalisere et barns kjønn var motsatt for hundre år siden, forklarer professor Jo Paoletti ved University of Maryland i boken "Pink and Blue: Telling the Boys from the Girls in America" fra 2012.

I dag må du gjøre innsats om du vil oppspore nøytrale barneklær. Helt ned i nyfødtalderen eksisterer et strengt skille mellom rosa og blått. Det skillet gjelder ikke bare klær: alt fra leker, sykler, bøker og plaster kommer med rosa prinsesser på for jentebarn og blå pirater for guttebarn.

Ikke født sånn

- Helt unge babyer kan ikke engang skille mellom disse fargene, og foretrekker alle først sort og hvitt, så etter hvert sterke primærfarger som rødt, blått og gult, forklarer fargeekspert, foredragsholder og innehaver av The Daily Dagny, Dagny Thurmann-Hoelseth, til Kvinneguiden.

I sin bok avdekker Jo Paoletti at det når oldeforeldrene våre levde var stikk motsatt farger som gjaldt. I en artikkel i Ladies Home Journal i 1918 beskriver magasinet hvorfor blått er en perfekt farge for små jenter, mens rosa er forbeholdt gutta.

- På den tiden var argumentet at blått var perfekt for jenterbabyer fordi det var en farge som var sart og delikat, mens rødt og rosa-toner var best på små gutter, da det passet deres sterke og bestemte karakter, forteller Paoletti.

Dagny Thuermann-Hoelseth

EKSPERT: Dagny Thuermann-Hoelseth er en av Norges fremste eksperter på farger. FOTO: Fargerike

Kjønnsskifte

Så sent som 1927 publiserte Time Magazine en oversikt over hvilke farger ledende varemagasin mente passet for gutter og jenter. Resultatet var delt. Både Filene's i Boston, Best & Co. i  New York, Halle's i Cleveland og Marshall Field i Chicago markedsførte rosa som en ideell guttefarge.

Først på 40-tallet gjennomgikk disse fargene et realt kjønnsskifte. Rosa ble selve symbolet på femininitet, mens blått ble en farge som stod for maskulin styrke og direktehet.

- Fra 1940-tallet ble rosa og blått opplest og vedtatt som jente- og guttefarge, og siden 1985 omtrent har rosa ikke bare vært et sterkt symbol på femininitet, men i større og større grad har nøytrale og ikke-rosa alternativer forsvunnet.  I dag, med påvirkningskraften markedskreftene har, er det blitt "akseptert" verden over at rosa er for jenter og blått er til guttene.

Dette gjelder også i Norge.

- Fargekoding av kjønn er av nyere dato, bekrefter professor og forfatter Harriet Bjerrum Nielsen ved Senter for Kjønnsforskning ved Universitetet i Oslo til Kvinneguiden.

Penger i kassa

Sånt blir det penger av - for handelstanden.

For lillebror kan vel ikke gå i barnehagen i den rosa arvedressen fra storesøster? Og lille Nora må da få slippe å sykle rundt på Spidermann-sykkelen etter storebror?

Butikkene forsvarer seg med at tilbudet følger etterspørsel.

- Lindex har en bred kundegruppe som har ulike ønskemål om hvilke plagg de vil kjøpe til sine barn, derfor har vi et bredt sortiment som tiltaler mange kunder, forklarer markedsføringssjef Nina Haugen hos Lindex som tilbyr rosa regnjakker til jentene og blå til guttene.

- Det er opp til kunden selv å velge blant de farger vi har i vårt sortiment, uansett om de henger på jente- eller gutteavdelingen.

At klærne er delt på gutte- og jenteavdeling, forklarer Haugen med at mange forbrukere søker på denne måten i butikken.

Artikkelen fortsetter under bildet

Kjønnsdelte leker

TØFF OG PEN: Guttene får sykle på tøff Spiderman-sykkel, mens for jentene er det prinsesser og sarte farger som råder. FOTO: Toys'R'Us

Harriet Bjerrum Nielsen

EKSPERT: Harriet Bjerrum Nielsen er forfatter og professor ved Senter for Kjønnsforskning ved Universitetet i Oslo. FOTO: Forskning.no

Hos konkurrenten H&M Norge er markedsføringssjef Kristin Fjeld åpen for å ta inn mer kjønnsnøytrale klær.

- Vi er svært opptatt av å tilby et stort utvalg modeller, snitt og farger. Man finner blant annet et godt utvalg basisplagg i mer nøytrale farger som off white, grått og beige i alle kolleksjoner for barn. Vi utelukker ikke at vi vil satse enda mer på nøytrale farger og unisex-klær for barn i fremtiden. Vi ser for eksempel i dag at mørkeblått har blitt en veldig populær farge også blant jentene. 

Fjeld forklarer at de er svært åpne for dialog og tilbakemeldinger fra kundene sine når det gjelder barneklær.

I likhet med Lindex forklarer også Fjeld at tilbakemelding fra kunder sier at de synes det er enklere å finne frem i butikkene når det er delt inn i områder for gutter og for jenter.

- På samme tid er vi opptatt av å bruke samme type merkelapper i alle barneklær for å understreke at farger og modeller kan brukes på tvers. Vi utelukker ikke at vi i fremtiden vil integrere gutte- og jenteavdelingene i enda større grad.

Barn lærer

Professor Liv Mette Gulbrandsen ved Masterstudiene i sosialfag på Høgskolen i Oslo og Akershus mener en av årsakene til den økte kjønnsdelingen er nettopp at foreldre har fått stadig mer penger å rutte med. Dermed har vi i større grad råd til å ha ett sett klær og leker for datteren og et annet for poden.

- Utviklingen i retning skarpere kjønnsmarkører for fargepreferanser hos barn kan kanskje forklares bedre med økonomi og markedskrefter enn med psykologi. Det er dog viktig å poengtere at selv om rosa eller lyseblått ikke er noen medfødt preferanse, så har de aller fleste samfunn markører for kjønnstilordning, og å lære seg disse er en del av barns kulturelle læring

Starter før fødselen

Paoletti er enig:

- Mange er ikke klar over den påvirkningskraften de har, også når det gjelder svært unge barn og babyer. Du tenker at du kan kle barna i det du selv synes er søtt eller pent, og det vil ikke ha noen langvarig effekt.

Og når barnet så ved 2-3 årsalder begynner å etterspørre rosa og glitter, eller for alt i verden vil unngå nettopp rosa og glitter, så tolker vi dette som "naturlig" eller "medfødt".

Artikkelen fortsetter under bildet

Kjønnsdelte klær

DOBBELT OPP: Skal lillesøster arve storebrors blå regnjakke eller få sin egen søte rosa? FOTO: Lindex

Bryter med tradisjonelle fargemønster på barneklær.

FØDT ROSA: Svært mange finner i dag ut om babyen i magen er gutt eller jente. Det gjør at selv fra nyfødt-størrelse deles klærne på rosa og blått. FOTO: No Added Sugar

Gulbrandsen tror påvirkningen begynner ekstra tidlig i dag, hvor ultralydundersøkelsen gjør at de fleste vordende foreldre vet kjenner babyens kjønn.

- Det betyr at foreldre og andre retter seg inn mot en bestemt type kjønnet person allerede før barnet er der. Utstyret kan dermed matche barnets kjønn fra dag en.

Pådyttes kjønnsroller

Og hva så? Er det lett å tenke. Gjør det noe om femåringen sykler rundt på prinsessesykkelen sin i i sjokkrosa fra topp til tå, mens lillebror stabber rundt i mørkeblå Spidermandress?

- Problemet begynner når jenter fremstilles som søte og gutter som tøffe, noe farger ofte brukes for å understreke, sier Harriet Bjerrum Nielsen.

Ekspertene har delte meninger om i hvor stor grad kjønnsrollene pådyttes barn gjennom farger, men er alle enige om at man trenger en langt større bevissthet rundt fenomenet.

- At jenter liker rosa og gutter blått er ikke i seg selv skummelt. Det man må spørre seg om er hvorvidt de pådyttes fargene, og om det i fargene ligger preferanser for hva de bør like, hva de bør leke med og hvordan de skal se ut.

Når det gjelder hvilket grad av frihet du som forbruker har til å velge farger som ikke er så knyttet til kjønn, ja så er bildet litt problematisk, mener professor Gulbrandsen ved HiOA.

- Det er i dag vanskelig å finne alternativer til de veldig stereotypiske fargene og kjønnsrollebildene. Selv leker som Lego har nå blitt delt på "gutte-lego" og "jente-lego". Å holde garderoben og barnerommet kjønnsnøytralt kommer ikke til å bli en lett oppgave, uansett hvor innstilt du er på å prøve, sier Gulbrandsen.

Endring på vei

Men det finnes håp. Hos danske Top-Toy, som blant annet eier leketøysgiganten Toys'r'Us i Norge, forklarer kommunikasjonskonsulent Line C. W. Rasch har de tatt et bevisst valg for å bevege seg bort fra den sterke kjønnsdelingen i lekebransjen. De mener alle barn burde stå fritt til å velge selv hva de liker og vil leke med.

- Vi har de siste årene gjort en stor innsats for å markedsføre våre produkter på en måte som ikke kopler kjønn og produkter sammen, forklarer Rasch til Kvinneguiden.

I deres butikker selges rett nok både rosa og blå sparesykler, rosa og blå akebrett og sengesett med henholdsvis rosa Barbie eller blå fly, men de har også alternativer i nøytrale farger som rødt og grønt, og på nettsidene er det bare mulig å søke opp leker etter alder, -ikke kjønn.

- Dette er et bevisst valg vi har tatt, sier Rasch.

- Vi mener at gutter og jenter skal kunne leke med de samme lekene, og ikke styres av om dette markedsføres som "til gutter" eller "til jenter".

Artikkelen fortsetter under bildet

Kjønnsnøytrale leker

JENTER KAN: Toys R Us har tatt et bevisst valg for å la barna selv velge farger og leker, uavhengig av kjønn. © Foto: Toys R Us

- Vi mener at det er å legge bånd på både lek og fantasi om man dikterer kjønn på lekene for barna.

I julekatalogen deres lekte også jenter og gutter side om side, med både sverd og biler.

Dette er en del av en bevisst retning, skal vi tro Rasch.

- Når vi kjøper inn leker til butikkene legger vi til grunn både etterspørsel fra kunder og etiske overveielser i forhold til hva vi mener er passende leketøy.

Velge selv

En slik åpen tilnærming er viktig, om så bare for å la barna selv få finne ut hvem de er og hva de liker å leke med eller ha på seg.

- Barn har alle et ønske om å undersøke verden sammen med sine jevnaldrene og være en del av gruppen, oppsummerer Harriett Bjerrum Nielsen.

- Siden de tidlig forstår at kjønn er viktig, prøver de sammen å fylle denne kategorien med mening.


Vil du lese flere saker om kjønnsroller og identitet? Følg Kvinneguiden på Facebook

Kritisk til fargedeling i barns klesskap og leketøyskurv.

ROSA OG BLÅTT: Toys R Us tilbyr fortsatt leker i både rosa og blått, men kategoriserer de ikke som "jenteleker" eller "gutteleker". FOTO: Toys'R'Us

Les hele saken

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!