- Det ligger en kjempejobb bak hvert plagg, mer enn hva man kanskje tror som kunde, sier innkjøper Anna Dahlin. Hun sitter foran et stort bord fullt av skisser og fargeprøver sammen med områdesjef Karin Westas Norlander.

Å få ut nye plagg i butikken hver ukedag krever raske avgjørelser, gode leverandører og et velfungerende team. Innkjøperen har en viktig rolle i hele prosessen. Når Suzanne Svanteson og designteamet har tatt ut et designkonsept, setter innkjøperen seg ned med assistenter, produktdesignere og mønsterkonstruktører og skaper såkalte styles. De diskuterer materialvalg og funderer på hvem den potensielle kunden er.

- Alt handler om å finne riktig produkt til riktig pris og riktig tid, sier Karin Westas Norlander. Samarbeidet i gruppen er enormt viktig. Alle bidrar med sin kunnskap. Innkjøperen tenker kommersielt, produktdesigneren tenker fremover, og mønsterkonstruktøren bestemmer stilen på plagget.

Deretter sendes målene til leverandøren, og en første prøve kommer tilbake. Etter at mønsterkonstruktøren og designeren har gransket og korrigert plagget, setter innkjøp seg sammen med en økonom og legger inn en bestilling. Noen uker senere er plagget i butikken.

- Vi har verdens morsomste jobb, sier Anna. Men samtidig stiller vi høye krav til oss selv og svarer raskt på plaggprøver og mailer fra leverandørene. Vi husker også på at frontruten alltid er større enn bakspeilet. Vi ser alltid fremover, og prøver å ikke analysere for mye. Vi har det veldig morsomt sammen. Det er høyt under taket og mye latter. Vi jobber veldig tett i team, og alle får komme med sine tanker og meninger.

Les hele saken