Shelby 350 GT Mustang:

Fords sterkeste noensinne

Den kanskje mest ikoniske Mustangen vender tilbake, med den sterkeste selvpustende V8-eren Ford noen gang har bygget. Over 500 hestekrefter!

IKON: Ford Mustang Shelby 350GT kommer med den sterkeste selvpustende V8-eren som Ford noensinne har bygget. At den er selvpustende innebærer at motoren ikke får hjelp av turbo eller kompressor. FOTO: Ford
IKON: Ford Mustang Shelby 350GT kommer med den sterkeste selvpustende V8-eren som Ford noensinne har bygget. At den er selvpustende innebærer at motoren ikke får hjelp av turbo eller kompressor. FOTO: Ford
Sist oppdatert

Den er uten tvil en drømmebil for mange, den originale Shelby 350 GT fra av 60-tallet. Få biler og stor etterspørsel har gitt skyhøy pris for den ikoniske muskelbilen på bruktmarkedet, og det er ikke uvanlig at en bil i god stand går for rundt én million kroner.

Til den prisen kan man like gjerne kjøpe en ny bil, tenker nok mange. Derfor kunne det ikke passet bedre at Ford og Shelby nylig slapp bilder og info om en helt ny Shelby GT 350.

Målsettingen var klar: «Vi ville bygge en best mulig Mustang for de veiene og banene vi best liker å kjøre på», sa Raj Nair, visepresident i Ford Global Product Development.

Mange var bekymret for at den karakteristiske V8-lyden skulle bli borte da Ford slapp nyheten om at de ville utstyre nye Mustang med en firesylindret turbomotor, men heldigvis er nye Mustang å få med både V6-er og V8-er.

SYMFONI: Fire heftige enderør skal i hvert fall ikke dempe symfonien. FOTO: Ford
SYMFONI: Fire heftige enderør skal i hvert fall ikke dempe symfonien. FOTO: Ford

Et beist av en V8-er

I GT 350 trenger du ikke bekymre deg over lyden. I den er det V8-er som gjelder – tidenes sterkeste selvpustende V8-er fra Ford.

5,2-literen yter opp mot 500 hestekrefter og 540 Newtonmeter, over det som loves å være et bredt spekter som skal gi rå fleksibilitet. I tillegg skal motoren være svært turtallsvillig, ifølge Ford.

Jamal Hameedi, sjefsingeniør i Ford Global Performance Vehicles, forteller at lyden skal gjenspeile både motortypen og effekten som bor i den. Fire heftige enderør skal i hvert fall ikke dempe symfonien.

Motoren er koblet opp mot en sekstrinns manuell girkasse og en Torsen-differensial for å plante kreftene i bakken så effektivt som mulig med bakhjulsdrift.

MANUELL: GT 350 har en  sekstrinns manuell girkasse. FOTO: Ford
MANUELL: GT 350 har en sekstrinns manuell girkasse. FOTO: Ford

Grovt fra Brembo

Shelby GT 350 skal ikke bare gå fort rett fram. Alt fra støtdempere til foringer og stag er oppgradert fra vanlige Mustang, samtidig som det skal være gjort enkelte ting for å bedre vridningsstivheten.

GT 350 har såkalt MagnaRide-understell, der stålpartikler i hydraulikkoljen endrer støtdempernes egenskaper i takt med kjøringen.

Shelbyen har også langt grovere bremser enn Mustang. Bremsene kommer fra Brembo og består av seksstemplede kalipere foran og firestemplede kalipere bak, samt enorme skiver på henholdsvis 394 og 380 millimeter.

Også ser den jo utrolig tøff ut!

GT 350: Da er det bare å vente på den enda heftigere GT 500. FOTO: Ford
GT 350: Da er det bare å vente på den enda heftigere GT 500. FOTO: Ford

Denne saken ble første gang publisert 18/11 2014, og sist oppdatert 02/05 2017.

Les også