Tormod Granheim

Tormod Granheim

33 år fra Bærum

Jobber med motiverende foredrag for næringslivet og ekspedisjoner utenfor allfarvei

2006: Har klatret opp Mount Everest på en dag. Sto på ski ned Nordveggen - som førstemann i verden

2007: Seilte over Atlanterhavet på en sivbåt. Inspirert av Thor Heyerdahls "Ra"

2008: Tester ekstremsporter for Klikk.no

Vi skal teste: Elvepadling, kiting, utforsykling, buldring, fallskjerm, paraglider og hangglider, longboard skating

Likevel merket jeg noen ekstra sommerfugler i magen da jeg møtte Eirik Evjen, redaktør på nettstedet utfor.com.

Vi stod like under Frognerseteren, Eirik hadde tatt med to sykler og jeg hadde tatt med den største hjelmen jeg eier.

Sykling kan deles i mange grener: Det enkleste er bysyklene som har dukket opp som paddehatter i sentrum av de store norske byene de siste årene. Er du litt mer avansert har du kanskje investert i en mountainbike? Noen få dedikerte blant oss lar seg inspirere av Thor Hushovd og sykler rundt på lette racersykler med krumme styrer - kanskje mens de drømmer om distanser som Trondheim-Oslo.

Ligner litt på motorsykler

Har du satt dine føtter i en velassortert sykkelbutikk de siste årene har du helt sikkert lagt merke til store sykler som ligner litt på motorsykler både med tanke på de store demperne og den store prislappen. Det var en slik en jeg satt på her, mens jeg tenkte tilbake på min egen barndom: Da jeg ble observert tråkkende i nedoverbakke - et tabu i min mors øyne.

Må bruke musklene

Evjen understreker at de store skivebremsene er til for å brukes. Vi setter utfor. Under oss venter akebakken fra OL i 52', men det viser seg snart at det ikke er krevende nok, når Eirik vrenger inn på en smal sti. Jeg mister ham raskt av syne mellom trærne, og fokuserer på mine egne arbeidsoppgaver. Skarpe steiner, harde trestammer og elger omgir meg på alle kanter. Aller helst vil jeg bli sittende på sykkelen.

De store demperne svelger de mange humpene i terrenget, mens lungene jobber hardere enn jeg hadde trodd på forhånd. Jeg trodde ideen var at tyngdekraften skulle gjøre jobben, men det viser seg at musklene må ta i en hel del de og.

Utforsyklister og freeridere

Vi stopper på toppen av en merkelig bro, spikret fast oppå et rotvelt. Eirik forklarer: "Selv om syklene kanskje ligner finnes det mange tilnærminger til sykling med tyngdekraften som motor. For utforsyklistene er det om å gjøre å gi full gass. Men en annen stor gruppe er de såkalte freeriderene. Her handler det mer om stil. Om flyten i kjøringa."

Eirik setter utfor den smale brua, mens jeg tenker at dette er godt for den lekne.

Utforsykling

TØFFING: Eirik Evjens bilder fra Frankrike. © Foto: Eirik Evjen

Aktuell nettside

www.utfor.com

Fakta

Det er lett å komme i gang med utforsykling, få land er velsignet med flere bakker enn Norge. Utfordringen består i frakte den tunge sykkelen til toppen av en bakke, det vanligste er å bruke en skiheis, men mange bruker bil, noen bruker muskelkraft og i Oslo brukes Holmenkollbanen.

Passer for: Utforsykling passer for deg som liker fart, balansekunst og teknisk krevende sykling.

Passer ikke for: Hvis du er redd for å slå deg er det ikke sikkert det passer så godt.

Startkostnad: Gratis. Du trenger ingen dyre kurs for å starte.

Hvordan komme i gang: Flere og flere skisentere leier ut utforsykler, dette kan være en grei måte å teste sporten på før du investerer i eget utstyr.

Kostnad utstyr: En brukt sykkel kan du kjøpe fra i underkant av 10.000, men de beste har sykler som nærmer seg 50.000 i verdi.

Hva koster det å være aktiv: Ramler du mye trenger du et saftig vedlikeholdsbudsjett. Eiriks tips er å ha to sykler, så kan du mekke på den ene og sykle på den andre.

Adrenalinnivå: Middels til høyt

Er det sosialt: Ja

Er det tidkrevende: Det bestemmer du selv, men blir du bitt av basillen går det med mye tid.

Les hele saken

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!