Vind i rotorene

Vindmølleparker er blitt stor industri i Europa

I slutten av august åpnet Skandinavias største havvindpark.

Pluss ikon
<b>VINDKRAFT:</b> Horns Rev 3 er Skandinavias største havvindpark. 
VINDKRAFT: Horns Rev 3 er Skandinavias største havvindpark.  Foto: Vattenfall
Sist oppdatert

Svenske Vattenfall er ansvarlig for Horns Rev 3, som er navnet på vindmølleparken som ligger 25–40 kilometer utenfor Danmarks vestkyst. Det er forventet at Horns Rev 3 kommer til å øke den danske strømproduksjonen med rundt 12 prosent. Effekten på 407 megawatt dekker ifølge Vattenfall det årlige strømforbruket til cirka 425 000 danske husstander.

Horns Rev 3 består av totalt 49 gigantiske vindmøller som er produsert av danske Vestas. Vindmøllene har hver en kapasitet på 8,3 megawatt. De måler 187 meter fra havoverflaten til ytterst på vingetuppen, og de enorme rotorbladene er alene 80 meter lange. Med fundamentet, bladene og de enorme nacellene veier turbinene 1500 tonn hver. Arbeidet med å plassere ut de gigantiske turbinene har involvert den norske jackup-riggen «Brave Tern» som eies av Fred. Olsen Wind­carrier.

<b>DIMENSJONER:</b> Nacellene med generatoren på de enorme turbinene er gigantiske. 
DIMENSJONER: Nacellene med generatoren på de enorme turbinene er gigantiske.  Foto: Vattenfall

Verdens største

Frem til sommeren var Walney Extension-feltet nordvest for Blackpool i Nord-England verdens største med sine 87 turbiner. Men rollen som verdens største havvindpark er nå overtatt av Hornsea One. Feltet ligger hele 120 kilometer ut i havet vest for kysten av Yorkshire i England. Feltet består av 174 Siemens Gamesa-turbiner på 7 megawatt. Hornsea One skal være i full drift tidlig i 2020, og er ifølge utvikler Ørsted verdens første havvindpark med en kapasitet på 1 gigawatt, dobbelt så mye som Walney Extension og nok til å forsyne rundt én million britiske husstander med strøm. Flere norske skip er involvert på Hornsea One, som jackup-riggen «Bold Tern», søsterskipet til «Brave Tern». To spesialskip fra Østensjø Rederi i Haugesund har femårskontrakter med Ørsted. Det gjelder 82 meter lange «Edda Passat» og «Edda Mistral». Begge er såkalte SOV-er (Service Operations Vessel) som fungerer som boligrigger for teknikerne som jobber ute på feltet. Begge skipene er designet og konstruert med havvind-utbygging som formål. I motsetning til «Edda Passat», har «Edda Mistral» helipad.

<b>STØRST:</b> Walney Wind Park utenfor Irland var inntil nylig verdens største havvindpark. Tronen er overtatt av Hornsea One som skal være i full drift i 2020. 
STØRST: Walney Wind Park utenfor Irland var inntil nylig verdens største havvindpark. Tronen er overtatt av Hornsea One som skal være i full drift i 2020.  Foto: Matthias Ibeler/Ørsted

Flytende vindmøller

Norge har foreløpig ingen havvindpark, men sent i august ble det kjent at Enova har gitt tilsagn om støtte på inntil 2,3 milliarder kroner til Equinors Hywind Tampen-prosjekt. Mens fundamentene på turbinene på de fleste havvindparkene er festet til bunnen, skal Hywind Tampen bli en flytende havvindpark.

– For oss handler tilsagnet om å bringe flytende havvind et steg nærmere kommersialisering, og alle de positive ringvirkningene det kan ha både for den globale klimautfordringen og norsk næringsliv i lang tid fremover, uttaler Nils Kristian Nakstad, administrerende direktøren i ENOVA.

<b>SOV:</b> Edda Mistral på jobb på Hornsea One-feltet. 
SOV: Edda Mistral på jobb på Hornsea One-feltet.  Foto: Ørsted

Hywind Tampen skal etableres på feltene Gullfaks og Snorre, og vil bestå av i alt 11 flytende vindturbiner, hver på 8 megawatt, som skal forsyne olje- og gassinstallasjoner med strøm. Med sokkel vil turbinene være rundt 254 meter høye.

Havvindparker med bunnfast feste står på grunne farvann. Dybden på Horns Rev 3 varierer for eksempel fra seks til 14 meter. Fordelen med flytende havvind er at teknologien kan benyttes på dypt vann. Likevel finnes det i dag bare én flytende havvindpark i verden. Det er Equinors egen Hywind Scotland som består av fem vindturbiner på 6 MW hver. Mens bunnfast havvind har gjennomgått en rask utvikling, er det fremdeles et godt stykke igjen dit for flytende havvind.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn

Denne saken ble første gang publisert 16/09 2019, og sist oppdatert 09/09 2019.

Les også