Svensk praktskip til bunns

Sveriges største flause har blitt turistmagnet – nesten 400 år senere

Det skulle være kong Gustav 2 Adolfs store stolthet, men praktskipet sank nesten med det samme det var sjøsatt.

Pluss ikon
<b>SVERIGES STOLTHET: </b>Skipet var svenskekongens største stolthet, men ble hans største flause.
SVERIGES STOLTHET: Skipet var svenskekongens største stolthet, men ble hans største flause. Foto: Peter Isotalo/Wikimedia Commons
Sist oppdatert

Det praktfulle svenske orlogsfartøyet sank under sin første reise i 1628. 333 år senere ble det hevet og er nå utstilt som verdens best bevarte 1600-tallsskip.

Regalskipet «Vasa» var 47,5 meter langt i vannlinjen, hadde en største bredde på 11,7 meter og stakk 4,8 meter dypt. Det var 52 meter høyt over stormasten og var svenskekongen Gustav 2. Adolfs stolthet. Med en bestykning på 64 kanoner var skipet en del av hans ønske om å etablere en sterk østersjøflåte.

«Vasa» var ett av fire skip den hollandske skipsbyggeren Henrik Hybertsson hadde kontrakt med det svenske admiralitetet om å bygge. Kjølen ble strukket på Skeppsholmen varv vinteren 1626.

Stabilitetsprøve

Under bygging ble fartøyet malt i livlige farger og dekorert med skulpturer i renessansestil. Motivene var fra Det gamle testamente, oldtidens Egypt og gresk mytologi. (Bildet viser en modell i skala 1:10 i Vasamuseet med akterspeilet malt i antatte originalfarger.)

Allerede under utrustningen av skipet oppdaget man at det rullet altfor lett i vannet. Den svenske admiral Klas Fleming hadde bange anelser etter en stabilitetstest gjennomført på initiativ av kaptein Søfring Hansson: 30 mann løp fra den ene siden av dekket til den andre for å få krenge skipet.

Allerede etter tredje gangs løping hadde det krenget tre plankebredder. En normal stabilitetsprøve var seks gangers løping fra den ene siden av dekket til den andre. En rystet Fleming avbrøt testen, for under et neste løp ville skipet ha kantret.

Les også: (+) Det legendariske skipet var forsvunnet i 107 år. Så ble det funnet

<b>PÅ UTSTILLING: </b>Vasa-skipet ble hevet fra havbunnen i 1961 og står nå på utstilling i Vasamuseet i Stockholm
PÅ UTSTILLING: Vasa-skipet ble hevet fra havbunnen i 1961 og står nå på utstilling i Vasamuseet i Stockholm Foto: Peuelle/Wikimedia Commons

Begynte å synke

Jomfruturen foregikk 10. august 1628. Først ble skipet varpet nedenfor slottet til Tranboderna. Fire seil ble satt i den lette brisen fra sørvest, og det ble skutt salutt. Ti tusen mennesker hadde møtt frem den ettermiddagen for å se den nye svenske marines stolthet. Utenlandske ambassadører var blant tilskuerne. Svenskekongen var bortreist.

På sørsiden av havnen i Stockholm ga noen klipper «Vasa» le for vinden. Et kraftig vindkast traff så seilene. Følgen ble at skipet, som hadde et altfor høyt tyngdepunkt, krenget voldsomt mot babord.

«Vasa» tok inn vann gjennom kanonlukene og begynte å synke. Skipet forliste bare 120 meter fra land. Den svenske marines stolthet gikk ned med 30-50 personer av et mannskap på omkring 200 og møtte bunnen på 32 meters dyp. Den 1300 meter lange ferden hadde vart i 20 minutter.

Les også: (+) Hilmar, Isak og Nils ble igjen da 29 mann gikk i livbåtene. Ingen kunne ha forutsett det som skjedd

Levninger fra 12 mennesker

Etter grundig leting oppdaget amatørforskeren Anders Franzén «Vasa» 25. august 1956. Skipet sto på bunnen i Stockholms havn. Etter en langvarig operasjon ble skipet langsomt hevet. 24. april 1961 så flere tusen tilskuere vraket bryte vannoverflaten i Kastellsviken, der siste løft foregikk. Fartøyet ble plassert på en pongtong som ble slept til en tørrdokk på Beckholmen.

Det ble funnet levninger av 12 mennesker, to kvinner og ti menn, i og omkring vraket. Det ble funnet mange tusen gjenstander om bord og i området rundt. Gjenstandene var godt bevart for ettertiden av mudderet, og det forskes fremdeles på dem.

Turistattraksjon

Konserveringen av skipet ble en omfattende prosess med mye prøving, feiling og justeringer. Nå står det i Stockholm i sin egen bygning, Vasamuseet, der temperaturen og luftfuktigheten holdes på et konstant nivå for å hindre nedbrytning.

Feilkonstruksjon og dårlig organisert hastearbeid endte som en av Sveriges fremste turistattraksjoner.

Denne saken ble første gang publisert 13/10 2019, og sist oppdatert 10/08 2023.

Les også