Despotens svinger 

Romanias Trollstige

Lik en slange bukter den seg opp fjellsidene. Utsikten er like spektakulær som kjøreturen. "Top Gear"-programleder Jeremy Clarkson har karakterisert turen opp Transfagarasan i Romania som verdens fineste kjøretur.

<b>HÅRNÅL:</b> Transfagarsan slynger seg opp fjellsiden. Veien ble bygget med tanke på forflytning av militære styrker, men er primært en turistattraksjon. 
HÅRNÅL: Transfagarsan slynger seg opp fjellsiden. Veien ble bygget med tanke på forflytning av militære styrker, men er primært en turistattraksjon.  Foto: Getty Images
Publisert

Da Sovjetunionen invaderte Tsjekkoslovakia i 1968, gikk det ikke upåaktet hen hos Romanias nye statsleder og senere president Nicolae Ceausescu.

Engstelig for at Sovjetunionen skulle foreta en lignende manøver mot hans eget land, ønsket han rask militær tilgang over fjellene som skilte Transylvania-regionen fra Sør-Romania der hovedstaden Bucuresti ligger.

Dermed besluttet han å få bygget veien som i dag regnes som en av verdens flotteste kjøreturer:

Transfagarasan (Transfăgărăşan), et veistrekke på omtrent 150 kilometer beliggende i fjellkjeden Karpatene.

<b>DEMNING:</b> Den 166 meter høye Vidraru-demningen. 
DEMNING: Den 166 meter høye Vidraru-demningen.  Foto: Getty Images

Populært for turister

Skjønt, det er dem som hevder at en medvirkende årsak til konstruksjonen var å vise muskler. Tross alt, den nye fjellveien ville uansett ikke kunne benyttes annet enn i sommermånedene på grunn av de utfordrende værforholdene vinterstid. Men en snirklete serpentinvei som bukter seg som en slange oppover fjellsidene, og som snor seg via den vakre Balea-innsjøen i mer enn 2000 meters høyde, dét ville nok imponere omverdenen og vise hva det kommunistiske styret var i stand til.

Uansett motiv for byggingen: I dag er veien en populær turist­destinasjon i månedene den holdes åpen, fra juni til oktober.

<b>SYMBOL PÅ KRAFT:</b> Prometheus-statuen ved Vidraru-dammen.
SYMBOL PÅ KRAFT: Prometheus-statuen ved Vidraru-dammen. Foto: Getty Images

6000 tonn TNT og fire år

Byggingen av veien tiltok i 1970 og den ble offisielt åpnet i 1974. Det gikk med anslagsvis 6000 tonn dynamitt for å sprenge ut veinettet i fjellsidene, og minst 40 soldater (uoffisielle tall sier flere hundre) skal ha mistet livet under arbeidet. Selv om de krappeste hårnålssvingene finnes på nordsiden av ruta, kommer man som turist gjerne inn fra sør, fra hovedstaden Bucuresti.

Første delen av veien er riktignok ikke så spektakulær siden den går innimellom trærne. Men så fort man er kommet over tregrensen, er resten av den totalt to timers kjøreturen opp til Balea-innsjøen, som er høyeste punkt før man begynner turen ned på nordsiden, virkelig en opplevelse. Før man kommer dit, er det imidlertid flere interessante stopp man kan foreta.

Symbol for kraft

På veien opp kan man se ruinene av det som kalles det ekte Dracula-slottet, Poenari. Slottet var i en periode hjemmet til adelsmannen Vlad III Dracula, opphavet til myten om den blodtørstige Dracula. Vlad kjempet mot tyrkerne og ble beryktet for å spidde sine fiender levende på påler. Han ble derfor kalt Vlad Tepes, rumensk for Vlad Spidderen. I 1462 flyktet Vlad fra slottet og den tyrkiske overmakten.

Lenger opp kommer man til den 166 meter høye Vidraru-­demningen, som med sitt volum på 480 000 kubikkmeter skal ha vært verdens niende største vannkraftverk da det sto ferdig i 1966. Det går båtturer på Vidraru-innsjøen, og en 10 meter høy Promotheus-statue, som symboliserer kraft, hilser mot en fra en klippe over innsjøen.

<b>BALEASJØEN:</b> Det er flere serverings- og overnattings­steder ved Balea­sjøen. Nærmest på bildet ligger Balea Lake Mountain Chalet. 
BALEASJØEN: Det er flere serverings- og overnattings­steder ved Balea­sjøen. Nærmest på bildet ligger Balea Lake Mountain Chalet.  Foto: Getty Images

Fra Vidraru Dam og opp til Balea-innsjøen gjenstår omtrent 1,5 timers kjøring, og det er nå hårnålssvingene virkelig begynner. Siste delen før man kommer til Balea-innsjøen går gjennom Capra-tunnelen, som er Romanias lengste med sine 887 meter.

Når man kommer ut ved Balea-innsjøen er det normalt å oppleve at værforholdene og temperaturen er annerledes enn der man kjørte inn i tunnelen. Tåken kommer ofte sigende her oppe, men på dager der den holder seg unna, åpenbarer Balea-innsjøen og de omkringligende fjellene seg som et majestetisk skue.

Kjappe fakta om Transfagarasan: 

<b>POPULÆR:</b> Veistrekningen er blitt svært populær.

Lengde: 151 kilometer 

Antall broer og overganger: 27

Lengste tunnel: 887 meter

Høyeste punkt: 2042 moh. 

Åpen: fra juni til oktober (resten av året får man kun kjørt deler av strekningen)

Slik kommer du deg hit: Som turist er det enklest å kjøre fra Romanias hovedstad Bucuresti og til den lille byen Albestii De Arges, som regnes som startpunktet når man kommer fra sør. Kjøretiden er to timer fra Bucuresti. 

Overnatting: Hvorfor ikke dele Transfagarasan inn i to dagsetapper med en innlagt overnatting på et av de mange fjellhotellene langs ruten? Om du vil bo på Ceasescus gamle jakthytte, kan du finne mer informasjon her: https://www.balea-turism.ro/en/Accommodation-cabana-paltinu

Top Gear-effekten

Det sies på fleip at halve Romania kjører Transfagarasan i helgene på sommerstid.

Den ble ikke mindre populær etter at det velkjente BBC-programmet «Top Gear» oppsøkte veien i 2009 og omtalte den i panegyriske vendinger.

<b>DESPOTENS JAKTHYTTE:</b> På Nicolae Ceausescus tidligere jakthytte, Villa Paltinu, kan du spise og overnatte.
DESPOTENS JAKTHYTTE: På Nicolae Ceausescus tidligere jakthytte, Villa Paltinu, kan du spise og overnatte. Foto: wikimedia commons

Programleder Jeremy Clarkson uttalte at veien var «verdens beste» der han føk av gårde i en Aston Martin DBS Volante. Hans medprogramledere kjørte henholdsvis en Lamborghini Gallardo Spyder og en Ferrari California opp de krappe svingene. Bedre biler kunne de knapt valgt for det imponerende veianlegget.

De fikk antageligvis ikke testet de eksplosive bilenes toppfart, for de mange hårnålssvingene umuliggjør høye hastigheter. Det er ikke uvanlig med en snittfart på 40 km/t opp Transfagarasan. Det så imidlertid ikke ut til å plage Jeremy Clarkson og hans medprogramledere:

– Takk, Romania, for opplevelsen. Kan vi få bli her for alltid?, uttalte Jeremy Clarkson.

<b>PASSENDE BILER:</b> Top Gear på Transfagarasan i 2009. 
PASSENDE BILER: Top Gear på Transfagarasan i 2009.  Foto: NTB Scanpix

60 meter vannfall

Selv om man kan «gjøre» Transfagarasan på 3–4 effektive timer, så er det anbefalt å spandere mer tid på turen. Det må du uansett ta høyde for på grunn av trafikken i sommerhalvåret. Mange vil stoppe for å ta bilder underveis. Det kan også være verdt å huske at kjørekulturen er noe annerledes i Romania, som har en av EUs verste ulykkesstatistikker.

Når du omsider når Balea-innsjøen og de mektige Fagarasfjellene, er det vanskelig å ikke la seg friste til (enda) et stopp. Balea-­fossen med sitt 60 meters vannfall er også et inntagende skue. Vel å merke på dager da området ikke er innhyllet i tåke.

<b>KABELBANE:</b> En 3700 meter lang gondolheis går over store deler av veien. Den går mellom fossen Cascada Balea og Balea-sjøen.
KABELBANE: En 3700 meter lang gondolheis går over store deler av veien. Den går mellom fossen Cascada Balea og Balea-sjøen. Foto: Getty Images

Ceausescus jakthytte

Takk, Romania, for opp­levelsen. Kan vi få bli her for alltid?

Det ligger flere hytter og restauranter rundt Balea-innsjøen, og flere av dem ble satt opp lenge før Nicolae Ceausescu besluttet å bygge Transfagarasan. Diktatoren sørget naturligvis for å få sitt eget krypinn ved innsjøen. Villaen fikk navnet Paltinu, og sto ferdig i 1972, to år før Transfagarasan. At været kan bli tøft oppe ved sjøen, ble demonstrerte i 1974. Da blåste taket av Paltinu-villaen og havnet i innsjøen. Ceausescu brukte hytta når han jaktet fjellgeit, og kona Elena var ofte med. De hadde hvert sitt soverom, og begge rommene skal være relativt intakte, i liket med en del annet interiør, selv om villaen ble delvis ødelagt da regime ble styrtet og ekteparet Ceausescu henrettet i desember 1989. Despoten skal ha oppholdt seg på Paltinu så sent som høsten 1989.

<b>DRACULA:</b> Ruinene av Poenari-slottet.
DRACULA: Ruinene av Poenari-slottet. Foto: Wikipedia Commons

Fantastisk utsikt

Nå er Paltinu er populært reisemål. Hvorfor ikke ta en lunsj i restauranten som nå holder til i hytta, mens du ser på det samme TV-apparatet som Romanias diktator i sin tid gjorde?

Paltinu ligger sentralt i Fagaras-fjellene, cirka ni kilometer i luftlinje fra 2544 meter høye Moldoveanu, Romanias høyeste fjell, og fem kilometer fra landets nest høyeste topp, 2535 meter høye Negoiu.

At været kan bli tøft oppe ved sjøen, ble demonstrert i 1974.

Det er imidlertid ingen grunn til å gjøre vendereis ved Balea-innsjøen, for det sies at det er på nordsiden at den virkelige kjøreturen begynner. Det er også her postkortfaktoren er høyest. De fleste velger derfor å kjøre hele ruten, og dermed fortsette ned nordsiden mot Transylvania-regionen. De 25 kilometerne ned til Cartisoara går for å være den mest oppsiktsvekkende delen av selve kjøreturen. Utsikten her er fantastisk og de fleste postkortbilder av Transfagarasan er tatt her.

Kilder:romaniatourism.com, roadstodrive.com og Romania-insider.com

Styrte med jernhånd

<b>STOR FOT:</b> Som kommunistiske despoter fleste levde Nicolae Ceausescu og kona Elena et liv i luksus, fjernt fra hverdagen til folk flest. 

Nicolae Ceausescu styrte Romania med jernhånd i over 20 år, iherdig assistert av den nesten like mektige kona Elena.

En periode var Ceausescu ansett som et vestlig håp. Han talte Politbyrået i Sovjet midt imot, fordømte invasjonen av Tsjekkoslovakia i 1968 og nektet å delta. Han besøkte vestlige land og fikk sågar storkorset av St. Olavs Orden da han besøkte Norge i 1980. Det ble imidlertid trukket tilbake i 1989. For i hjemlandet ble han stadig mindre populær. Persondyrkelse og et vanvittig pengeforbruk, samtidig som leveforholdene ble stadig verre for den vanlige rumener, gjorde at glorien falmet. Det gjorde ikke saken bedre at det fryktede, hemmelige politiet Securitate slo ned på alt som ble oppfattet som opposisjonell virksomhet med voldsom brutalitet.

Ceausescu-parets fall ble raskt og brutalt. Det startet med en demonstrasjon i Timisoara 15. desember 1989 mot regimets forsøk på å kneble og deportere den etnisk ungarske og frittalende pastoren László Tőkés. To dager senere ble det åpnet ild mot demonstrantene på Ceausescus ordre. Det førte til opptøyer som kulminerte i at det forhatte Ceausescu-paret ble henrettet 25. desember 1989 etter en summarisk rettssak.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 44 2021

Denne saken ble første gang publisert 15/09 2021.

Les også