El Faro

Slik var de siste timene til 33 personer som satte kursen rett inn i en orkan

Opptak fra El Faro er offentliggjort.

Pluss ikon
Foto: (Reuters / NTB scanpix)
Publisert

NEW YORK (Side3.no): «Forlater du meg?» spør en mannsstemme, i papirene identifisert som matros nummer én.

«Nei, jeg skal ikke forlate deg. Kom igjen, la oss gå.» svarer kaptein Michael Davidson høyt.

Det høres et skrik fra matros nummer én.

«Noen må hjelpe meg. Vil du ikke hjelpe meg?» roper matros nummer én.

«Jeg er den eneste her, matros nummer én,» svarer kapteinen.

«Jeg er fortapt!»

«Nei, du er ikke det,» skriker kapteinen.

Flere rop og skrik følger.

«Det er på tide å gå hitover,» roper kapteinen.

Så blir det stille.

Foto: (AFP / NTB scanpix)

Opptaket stanset klokken 07.39 den 1. oktober 2015. Ingen fikk høre opptaket før skipsopptaket ble funnet 9. august 2016, ti måneder etter at El Faro sank.

33 mennesker mistet livet den oktoberdagen, da fraktskipet El Faro støtte på orkanen «Joaquin» utenfor Bahamas, i et område kjent som Bermudatriangelet. Skipet var på vei fra Jacksonville i Florida til San Juan i Puerto Rico med 391 containere da det ble knust av en orkan som angrep med vindstyrker på nærmere 190 kilometer i timen og ti meter høye bølger.

Hvorfor skiftet ikke El Faro kurs?

Hvorfor satte skipet i det hele tatt ut på ferden, når man visste at Joaquin truet?

De etterlatte sitter igjen med mange spørsmål.

Foto: (NTSB)
Foto: (AFP / NTB scanpix)
Foto: Joe Raedle (AFP / NTB scanpix)

De 33 personene som var om bord, er borte. Letingen startet samme dag, men værforholdene gjorde det vanskelig. 5. oktober ble en uidentifisert menneskekropp funnet i en overlevelsesdrakt, men en teknisk feil i et posisjoneringsapparat førte til at kroppen ble borte.

En livbåt med kapasitet til å holde på 43 personer, lastet med mat og drikke for flere dager, ble funnet. Den tilhørte El Faro, men var tom.

31. oktober fant USNS Apache noe på 4600 meters dyp som på sonaren lignet på El Faro. Det viste seg å være riktig. Skipet ble funnet i vertikal posisjon på havbunnen, sterkt preget av at voldsomme krefter hadde gått til angrep. Av den tre etasjer høye broen var det bare nederste etasje som fremdeles var festet til skipet.

Ingen personer ble funnet.

Foto: (AFP / NTB scanpix)

Skipets «voyage data recorder», tilsvarende den sorte boksen på fly, var også revet bort fra skipets overflate. Først ti måneder senere ble den funnet. Da fikk man omsider høre hva som foregikk om bord på El Faro de siste timene før forliset.

Lydopptaket er ikke offentliggjort, i henhold til amerikansk lov, men transportsikkerhetsbyrået NTSB har lagt ut en 500 sider lang utskrift.

Utskriften forteller oss at mannskapet stilte spørsmål ved kaptein Michael Davidsons beskytning om å fortsette i retning av «Joaquin». Davidson forsikret mannskapet om at de ville bevege seg sør for orkanens øye.

«Det bør gå fint. Vi skal nok klare oss fint. Ikke «skal nok» - vi kommer til å klare oss fint», sa Davidson klokken 08.31 om morgenen 30. september.

«Ingen ved sine fulle fem vil kjøre rett inn i orkanen», sa matros nummer to klokken 15.28 samme dag.

Diskusjonene fortsatte.

Klokken 23.26 den 30. september sa Jeremie Riehm til matros nummer tre at kapteinen er overbevist om at de vil holde seg sør for orkanen og at vinden ikke vil by på problemer. Matros nummer tre svarte at han ønsker å stole på kapteinen.

«Men å være 30 kilometer fra vinder på nesten 200 kilometer i timen høres ikke bra ut».

Klokken 01.15 natt til 1. oktober hørte mannskapet på radio at «Joaquin» var oppgradert til orkanstyrke 3. Igjen ble kapteinen bedt om å endre kurs.

«Dette er hverdagen i Alaska. Dette er sånn alle dager er der,» sa kaptein Davidson klokken 04.09 om morgenen.

Så kom meldinger om problemer i motorrommet, etterfulgt av melding om at skipet begynte å ta inn vann.

Foto: James Anderson (AFP / NTB scanpix)

Klokken 06.59 kontaktet kaptein Davidson TOTE Maritime og la igjen en beskjed på en telefonsvarer om at de hadde støtt på problemer.

Tre minutter senere ringte han nødsentralen og sa «klokken tikker».

Da en i besetningen varslet kapteinen om at kontainere hadde havnet i havet, ga kapteinen beskjed om til mannskapet om å forlate skipet.

Selv ble han værende.

Utskriften som er offentliggjort, gir oss svar på hva som var den siste kommunikasjonen om bord på El Faro før skipet sank til bunns.

«Forlater du meg?» spør en mannsstemme, i papirene identifisert som matros nummer én.

«Nei, jeg skal ikke forlate deg. Kom igjen, la oss gå.» svarer kaptein Michael Davidson høyt.

Det høres et skrik fra matros nummer én.

«Noen må hjelpe meg. Vil du ikke hjelpe meg?» roper matros nummer én.

«Jeg er den eneste her, matros nummer én,» svarer kapteinen.

«Jeg er fortapt!»

«Nei, du er ikke det,» skriker kapteinen.

Flere rop og skrik følger.

«Det er på tide å gå hitover,» roper kapteinen.

Så blir det stille.

Foto: Bob Self (AP / NTB scanpix)

Selskapet som eide El Faro og sendte det ut på oppdrag i uværet, heter TOTE Maritime. Flere av de etterlatte gikk til søksmål mot selskapet. Så langt har de etterlatte til 24 av de 33 som døde, inngått forlik og fått en erstatning på 500.000 dollar hver.

Denne saken ble første gang publisert 08/03 2017.

Les også