Caravelle

Den elegante pioneren: I kabinen ble man møtt av fransk design

«Det var som å danse ballett i luften», sa SAS’ og verdens første kvinnelige pilot, Turi Widerøe, om Caravelle – det lett gjenkjennelige franske flyet med sin lekre snute, trekantede vinduer og egen trapp i buken.

<b>RETRO:</b> Caravelle var lett gjenkjennelig med sine trekantede vinduer, elegante snute og motorene montert bak på flykroppen.
RETRO: Caravelle var lett gjenkjennelig med sine trekantede vinduer, elegante snute og motorene montert bak på flykroppen.
Sist oppdatert

Mange fikk sin første Caravelle-tur på vei til eller fra Skandinavia, og de glemmer nok ikke så lett det smakfulle interiøret med de oransje setene. Det epokegjørende mellomdistanseflyet ble konstruert for maksimum passasjerkomfort og enkelhet for flyselskapet.

Designkonkurranse

Caravelle var den første flytypen med motorene montert bak, noe som skulle redusere støyen i kabinen. Lydnivået var allikevel påtagelig, og flere tiltak ble forsøkt, med vekslende hell. I Stockholms forsteder rapporterte huseiere om murpuss som falt av og bilruter som sprakk. På en skole i nærheten av flyplassen Bromma ristet vinduene så kraftig hver gang et Caravelle-fly passerte at lærerne måtte avbryte under-
visningen.

SAS avholdt egen designkonkurranse for bestikk til det nye flyet. Førstepremien var på 4000 kroner, og vinneren fikk også designe serveringsbrettet og alt annet tilbehør til serveringen. Selskapet fikk også innspilt en egen sang, «The Caravelle Samba» med Cliff Adams Singers.

<b>STILIG:</b> I kabinen ble man møtt av fransk design og eleganse.
STILIG: I kabinen ble man møtt av fransk design og eleganse.

Jetmotor

Mange husker sikkert også Restaurant Caravelle på Fornebu, som var oppkalt etter dette flyet.

Totalt antall fly produsert: 282

Mannskap: 3 +

Maks antall passasjerer: 80

Høyde: 8,72 m

Seter: 2+3

Flykropp: 32,01 m

Vingespenn: 34,3 m

Motor: 2 stk. Rolls-Royce Avon Mk. 527

Toppfart: 805 km/t

Maks høyde: 10 400 meter

Rekkevidde: 1845 km

Se mer

Caravelle var SAS sitt første jetfly da det i april 1959 ble satt inn på ruten København-Beirut, som det første av 21 fly SAS kjøpte.

Caravellen var det første vellykkede passasjerflyet med jetmotor, og det sparte inn 20 minutter for hver time i forhold til propellfly. Oslo til Stockholm ble plutselig unnagjort på tre kvarter, tidsbesparelser som medførte at Caravelle svært ofte var fullbooket. Det fløy til 23 destinasjoner i 17 land inntil DC-9 overtok i 1974.

Siste Caravelle-tur for SAS var en charter der supporterklubben til fotballaget Brann ble fløyet t/r Bergen-Gardermoen. Flyet som ble brukt var Finn Viking, SAS sin første Caravelle, som nå står utstilt på Norsk Teknisk Museum i Oslo.

Denne saken ble første gang publisert 10/02 2021, og sist oppdatert 15/02 2021.

Les også