"Ternen" overlatt til tidens tann

Reddet håndbygget sjark fra forfallet

Tidens tann gnaget uforstyrret på M/S «Ternen» der hun lå til glemsel og forfall bak noen containere, men så kom tilfeldigvis en nyutdannet maskinist forbi.

Pluss ikon
<b>I FORFALL:</b> Slik sto båten da Runar Paaske og Frank Rønneberg oppdaget den i påsken 2019.
I FORFALL: Slik sto båten da Runar Paaske og Frank Rønneberg oppdaget den i påsken 2019.
Sist oppdatert

Synet var egnet til å få salige Torstein Lillevåg til å rotere i graven: M/S «Ternen», fiskesjarken han hadde bygget med egne hender i 1957, var blitt overlatt til Nordnorsk Fartøyvernsenter i Gratangen. Men særlig mye vern var det ikke snakk om der Torsteins båt lå lagret på land.

<b>BYGDE SELV:</b> Fisker Torstein Lillevåg hadde minimalt med snekkererfaring da han som 27-åring bygget en kravellbåt. Han utviklet stor kunnskap om båter.
BYGDE SELV: Fisker Torstein Lillevåg hadde minimalt med snekkererfaring da han som 27-åring bygget en kravellbåt. Han utviklet stor kunnskap om båter.

Lage fremfor kjøpe

– Han pappa, han var en sånn mann som aldri kjøpte noe han kunne lage selv. Han laga også de verktøyan han trengte til båtbygginga, og han stima bordan selv, forteller Tove Anita Lillevåg om faren, Torstein Lillevåg.

I Efjord i Ballangen kommune i Nordland bor Tove, og her var det også at en stolt fisker i 1957 kunne sjøsette sin selvbygde båt. «En 21 fot prektig kravellbåt» var beskrivelsen den fikk i en artikkel i lokalavisa samme år. Båtbyggingen gikk ikke helt upåaktet hen, for det var ikke så vanlig at fiskerne bygde båtene sine selv.

Oppfinnsom

«Nybygget til Lillevåg skal være den første kravellbåt som er bygd i Efjord, og visstnok også den første i hele Lødingen kommune» står det å lese i den gamle avisartikkelen. Selv kalte Torstein Lillevåg båtbyggingen for «bare et lite eksperiment».

Kravell-bygging innebærer at ytterbordene ligger ved siden av hverandre som slett bordkledning, i motsetning til klinkbygging der bordene ligger utenpå hverandre.

Den innovative 27-åringen laget seg først en modell på én meter, og så utarbeidet arbeidstegninger fra denne. Han hadde svært lite snekkererfaring på dette tidspunktet, og fikk litt hjelp av sine to brødre. Totalt brukte han seks måneder på båtbyggingen.

<b>JOBBET PÅ SPRENG:</b> Frank Rønneberg slår inn drev. De to nye eierne hadde fem dager på seg til å gjøre skroget flytende.
JOBBET PÅ SPRENG: Frank Rønneberg slår inn drev. De to nye eierne hadde fem dager på seg til å gjøre skroget flytende.

Fisket alene

Torstein vokste opp i Lillevåg der foreldrene drev gårdsbruk. Selv ble han fiskerbonde der han var på slåttemarka om sommeren og på fiske vinterstid. Han stiftet familie, og ble far til to døtre.

– Pappa hadde slipp nede i fjæra der også andre fikk ta opp båtene sine for båtpuss, motorskifte og reparasjoner. Jeg husker at det var mange som ringte til pappa for å få hjelp eller råd når de hadde problemer med båter. Han hjalp også til på båtbyggeriet i Lødingen, kan Tove fortelle.

I mange år var han på lofotfiske med sjarken sin, der han fiska alene med juksa. Han var også sørover på sildefiske som mannskap på større båt. En pe­ri­ode jobbet han i Forsvaret, men måtte slutte der på grunn av hjertetrøbbel.

<b>FIKS FERDIG:</b> Her ligger «Ternen» ferdig oppusset ved kai i Trondheim.
FIKS FERDIG: Her ligger «Ternen» ferdig oppusset ved kai i Trondheim.

Ombygd i 1971

«Ternen» fungerte som skolebåt i en kort periode her inne på Efjorden før veien og E6-broa kom på 60-tallet. Da var de to mann om bord, én som førte båten, og én som rodde lettbåten med skoleungene til og fra land.

I 1971 ble «Ternen» ombygd og det ble lagt dekk og bygd nytt rorhus, samt at båten ble forlenget til 24 fot. Sabb semi-motoren på 5–9 hk ble byttet ut med en kraftigere på 6–12 hk av samme merke.

Ti år senere var det slutt på fisket for Torstein på grunn av et hjerteinfarkt. Han hadde jo hatt hjerteproblemer tidligere også. I 2010 døde han. «Ternen» ble gitt bort, og slept til Gratangen.

– Han var stillferdig, en mann som ikke gjorde mye av seg, er beskrivelsen datteren gir ham. Og «stillferdig uten å gjøre mye av seg», kan man også si om «Ternen» etter at Torstein døde.

<b>MED JUKSA:</b> Torstein Lillevåg på Lofothavet med M/S «Ternen» som hadde registreringsmerke N63BG.
MED JUKSA: Torstein Lillevåg på Lofothavet med M/S «Ternen» som hadde registreringsmerke N63BG.

Fant «Ternen»

Men så kom en ung mann forbi Nordnorsk Fartøyvernsenter i Gratangen.

– Jeg var på Senja i påsken på besøk hos en kamerat. Vi kjørte oss en tur til Gratangen der vi fant en båt i en snø-skavel bak noen containere hos fartøyvernsenteret. Vi så at den var et bra utgangspunkt, sier Runar Paaske.

«Utgangspunktet» hans var M/S «Ternen», og kameraten var Frank Rønneberg som er flink med trearbeid. Runar tok noen telefoner for å finne frem til eierne. Dette tok litt tid, men endte godt.

– Jeg fikk overta båten gratis, sier Runar, som er 21 år og kommer fra Fosen i Trøndelag.

Han er maskinist, akkurat ferdig med den toårige utdanningen ved Trondheim Fagskole. Og har fått seg hyre som maskinkadett i Olympic Shipping AS, et underselskap til Subsea, som for tiden opererer i Nederland og den engelske kanal.

<b>HÅNDGRIPELIG:</b> 21 år gamle Runar Paaske tok grep og berget båten som fisker Torstein Lillevåg bygde. Her er den nye eieren om bord i sin speedsjark.
HÅNDGRIPELIG: 21 år gamle Runar Paaske tok grep og berget båten som fisker Torstein Lillevåg bygde. Her er den nye eieren om bord i sin speedsjark.

Fem lange dager

«Ternen» var ikke i særlig bra stand der den sto. Og de to kameratene hadde knapp tid på seg.

« Han pappa, han var en sånn mann som aldri kjøpte noe han kunne lage selv. 

– Fra vi kom dit, hadde vi fem dager på oss til å få skroget i flytbar stand slik at vi kunne få slept båten fra Gratangen til Tovik hvor den skulle om bord på en lastebåt til Trondheim. Det ble fem lange dager. Etter at vi hadde fått den drevet opp, hadde vi asfaltmasse over drevet, og så bunnsmurte vi den, forteller Runar.

– De ansatte på fartøyvernsenteret var litt skeptiske i starten, men syntes vi hadde gjort en bra jobb med båten da den var klar til sjøsetting. De var happy for at noen kom og berga «Ternen», for de hadde ikke midler til å sette den i stand. Vi hadde et godt samarbeid der vi fikk låne det utstyret vi trengte, sier han.

<b>FASTRUSTET:</b> Motoren som er en Sabb 6-12, skal overhales.
FASTRUSTET: Motoren som er en Sabb 6-12, skal overhales.

Får nytt liv i Trondheim

Nå har «Ternen» fått kaiplass i Trondheim, der videre restaurering skal foretas.

<b>MERKEBREVET:</b> Merkebrevet fra 1957 da den nybygde båten ble registrert.
MERKEBREVET: Merkebrevet fra 1957 da den nybygde båten ble registrert.

– Overbygget og motoren har vi tatt fatt på her i Trondheim. En dekksbjelke er dårlig, og det er litt råte i dekket. Så er det noen bord i vannlinja som også må skiftes. Ellers er skroget bra, det må bare oljes litt mer. Motoren er fastrusta. Vi skal legge den i kjemikaliebad og få den rengjort for rust. Den skal overhales der deler skal byttes ut. Om én måned kan jeg starte «Ternen» og dra på fjordtur med den, fastslår den driftige, nye eieren.

Men hvorfor overtok han det gamle oppussingsobjektet når han har både en daycruiser og en speedsjark i sitt eie fra før?

– Jeg liker gamle båter og motorer. Og så er jeg med i en liten gjeng entusiaster som har den 60 fots kutteren M/K «Tampen 1», bygd i 1902. Vi er mye ute på tur med den. Og vi har verksted i Trondheim, forklarer den unge motormannen.

Takknemlig

M/S «Ternen» fikk opprettet sin egen Facebook-gruppe 1. juni, der dens nye liv blir vel dokumentert i tekst og bilder. Tove Lillevåg og resten av familien til båtbyggeren er både glad, takknemlig og rørt over at båten er berget.

– Det er helt fantastisk at «Ternen» blir restaurert, sier en beveget Tove Lillevåg ved synet at det flytende minnesmerket over faren Torstein.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn

Denne saken ble første gang publisert 11/11 2019, og sist oppdatert 05/11 2019.

Les også