Bermuda-triangelets hemmelighet

Mysteriet om Bermuda-triangelet kan være løst. Og løsningen fantes i Nordsjøen

Tusenvis av liv har gått tapt under mystiske omstendigheter i det beryktede «Bermuda-triangelet».

Pluss ikon
<b>DREPENDE KRAFT:</b> Monsterbølgenes eksistens er bevist. Og deres dødelige kraft er dokumentert. Men kan de være forklaring på forsvinningene fra Bermuda-triangelet?
DREPENDE KRAFT: Monsterbølgenes eksistens er bevist. Og deres dødelige kraft er dokumentert. Men kan de være forklaring på forsvinningene fra Bermuda-triangelet? Foto: Wikimedia Commons
Sist oppdatert

Ut av ingenting reiste kjempebølgen seg, midt i Nordsjøen, 1. januar 1995. Hadde det ikke vært for sensorene om bord på Draupner E-plattformen, ville historien om den enslige 26,5 meter høye bølgen som oppsto tilsynelatende ut av intet, blitt møtt med skepsis. Akkurat som det fiskere og andre sjøfarende var blitt møtt med i hundrevis av år før når de fortalte om hvordan havet reiste seg som en vegg foran dem uten forvarsel.

Et helt annet sted på kloden, i et havområde mellom Puerto Rico i sør, Bermuda i nord og Florida i vest, levde en annen seiglivet myte. Bare de siste 100 årene har 1000 mennesker forsvunnet sporløst i området innenfor det som også er kalt «Dødens Triangel» eller «Bermuda-triangelet» .

Kunne begivenhetene i Nordsjøen og Bermuda-triangelet ha noe med hverandre å gjøre? Den engelske oseanografen, professor Simon Boxall og hans forskere ved Universitetet i Southampton mener det. De har studert fenomenet kalt «Rogue Wawes» – monsterbølger.

<b>26,6 METER HØY:</b> Bølgen steg opp fra havet uten varsel og dundret inn i Draupner E-plattformen i Nordsjøen. Dokumentasjonen kan løse et av verdenshavenes store mysterier. 
26,6 METER HØY: Bølgen steg opp fra havet uten varsel og dundret inn i Draupner E-plattformen i Nordsjøen. Dokumentasjonen kan løse et av verdenshavenes store mysterier.  Foto: Øyvind Hagen (OYH)/Equinor

Kompass-kaos

Da Christopher Columbus seilte inn i det som skulle bli kjent som Bermuda-triangelet på vei til det han trodde var India i 1492, beskrev han uventede navigasjonsproblemer i sine notater: Kompassene ble plutselig upålitelige. Han skrev videre at han, og mannskapet, så rare lys på himmelen – «en stor flamme som stupte i havet».

I ettertid antar man at lyskulen kunne ha vært en meteoritt, men beskrivelsen av fenomenet var mer enn nok til etablering av mytene rundt havområdet.

Så begynte skip å forsvinne sporløst. Store skip.

I mars 1918 forsvant lasteskipet USS Cyclops et sted mellom Barbados og Chesapeakebukta. Skipet med 300 menn og 10 000 tonn malm om bord sendte aldri ut nødsignal selv om det hadde utstyr til det. Vraket ble aldri funnet. «Bare Gud og havet vet hva som skjedde med skipet», sa president Woodrow Wilson. I 1941 forsvant to av Cyclops søsterskip på samme vis langs den samme ruta.

<b>HULL I HAVET:</b> Bermuda-triangelet
HULL I HAVET: Bermuda-triangelet

Forsvant fra luften

I 1945 skulle mysteriet rundt forsvinningene i Bermuda-triangelet få en ny dimensjon:

Shakespeare-storm

Skuespillet Stormen, det siste William Shakespeare skrev i 1610–1611, er basert på et virkelig skipsforlis i Bermudaområdet ifølge enkelte forskere. Dette forsterket områdets mystiske rykte.

Det var først på 1900-tallet at et bredt publikum fikk interesse for mysteriet.

Ryktene ble allment kjent da Charles Berlitz og J.M. Valentine skrev boken Dødens triangel (The Bermuda Triangle på engelsk) i 1974. I boken hevdes det at uvanlig mange fartøy og fly har forlist eller styrtet av uforklarlige grunner.

5. desember 1945 kl. 14.10 tok fem Avenger torpedofly, også kalt Flight 19, av fra marinebasen i Fort Lauderdale i Florida. Avdelingen på 14 menn skulle på et rutinemessig treningstokt. Ruten gikk 193 km østover og 117 km nordover fra basen. Oppdraget var beregnet til rundt tre timer.

To timer etter takeoff ga leder av skvadronen, løytnant Charles Taylor, beskjed om at kompass og instrumenter ikke virket. Han var en erfaren pilot og godt kjent i området, men nå hadde han ikke noen anelse om hvor de befant seg. Fra land prøvde man å søke opp flyene på rader, men uten hell. To timer senere kom igjen et fortvilet anrop fra et av flyene. De begynte å gå tom for drivstoff. Skulle de lande på havet?

<b>DRAUPNER-BØLGEN:</b> Sensorene på Draupner E registrerte kjempebølgen 1. nyttårsdag 1995. 
DRAUPNER-BØLGEN: Sensorene på Draupner E registrerte kjempebølgen 1. nyttårsdag 1995. 

På dette tidspunktet klarte en radarstasjon å anslå at flyene befant seg et sted nord for Bahamas og øst for Floridakysten.
Kl. 19.27 tok et redningsfly med 13 mann av fra Fort Lauderdale i søket etter de fem flyene. Straks de var i luften ga piloten beskjed over radioen om at de var på vei. Så ble det helt stille, også fra det flyet.

Senere ble det kjent at et tankskip som seilte langs kysten av Florida denne kvelden, kl. 19.50, hadde observert en eksplosjon.

<b>MØTTE VEGGEN:</b> 33 meter høy var bølgen som traff cruiseskipet Queen Elisabeth 2, 11. september 1995. Hendelsen utløste forskning på rouge-waves-fenomenet.
MØTTE VEGGEN: 33 meter høy var bølgen som traff cruiseskipet Queen Elisabeth 2, 11. september 1995. Hendelsen utløste forskning på rouge-waves-fenomenet.

Forsvinningen av de 14 mennene fra Avenger og de 13 fra redningsflyet førte til at flere hundre fly og skip deltok i en leteaksjon som frem til 1945 var verdens største. Leteaksjonen foregikk i et stort område av Atlanterhavet, Mexicogolfen og langs kysten av Florida. Ingen spor hverken av vrakrester eller kropper ble funnet.

Forsvinningen i dette farvannet var nå ikke lenger bare en legende, men et mysterium som man ville finne et svar på.

<b>I LØSE LUFTEN:</b> Fem Avenger Flight 19-fly forsvant sporløst samtidig i Bermuda-triangelet i 1845. Redningsflyet som ble sendt ut etter dem, likeså.
I LØSE LUFTEN: Fem Avenger Flight 19-fly forsvant sporløst samtidig i Bermuda-triangelet i 1845. Redningsflyet som ble sendt ut etter dem, likeså. Foto: Wikimedia Commons

Uhyrlige forklaringer

Både fantasifulle og mer håndfaste teorier oppsto. De gamle mytene kunne fortelle om monstre som kommer opp fra havets dyp og tar med seg både mennesker og skip. Andre foreslo para-
normal aktivitet. Atter andre mente at romvesener måtte stå bak, men uten å kunne forklare hvorfor romvesnene hadde valgt ut akkurat dette området for å huke tak i mennesker.

At kompassene til Flight 19-flyene og til Christopher Columbus ble unøyaktige i Bermuda-triangelet kan ha sin naturlige årsak: I dette havområdet blir kompassnålen forstyrret av et magnetfelt, slik som i et tilsvarende område øst for Japan.

Metangass under havbunnen blir frigjort ved jordskred og jordskjelv. Det kan gi sterke strømninger og vann med lav tetthet fullt av bobler. Dette kan suge fartøy og mennesker ned, og kan skje så fort at besetningen ikke rekker å sende ut nødsignal. Konsentrasjon av metangass på havbunnen ble oppdaget på 1970-
tallet.

Vanskelige værforhold som tornadoer har også blitt observert i området. Det eneste ingen i ramme alvor har foreslått, er menneskelige feil.

<b>MYTE:</b> Romvesener, ånder, eller som her; sjøuhyrer − er tillagt ansvaret for forsvinninger i Bermuda-triangelet.
MYTE: Romvesener, ånder, eller som her; sjøuhyrer − er tillagt ansvaret for forsvinninger i Bermuda-triangelet. Foto: Ukjent

Bølgen

Men etter bølgesjokket på Draupner E-plattformen i januar 1995, begynte verden å bli mer opptatt av «rogue waves». Ikke minst etter at en 33 meter høy bølge rammet det britiske cruiseskipet «Queen Elizabeth 2» i Nord-
Atlanteren. Kapteinen beskrev senere en enorm vegg av vann som knuste vinduer og tok med en mast. Utover det var skipet heldig og slapp unna med alle liv og lasten i behold.

I desember 2000 gikk 11 europeiske land sammen om å kartlegge forekomsten av kjempebølger og finne ut hvordan de oppstår. Gjennom satellittbilder og radar kunne forskergruppen bekrefte at disse enorme bølgene ikke bare eksisterer, men også at de er mer vanlige enn hva man tidligere hadde trodd.

<b>TRE SØSTERSKIP BORTE:</b> Ingen signal, ingen nødmelding, ingen spor. USS Cyclops forsvant i Bermuda-triangelet i 1918. Senere forsvant de to søster­skipene på samme uforklarlige vis.
TRE SØSTERSKIP BORTE: Ingen signal, ingen nødmelding, ingen spor. USS Cyclops forsvant i Bermuda-triangelet i 1918. Senere forsvant de to søster­skipene på samme uforklarlige vis.

Kjempebølger oppstår ofte der vanlige bølger møter havstrømmer og virvelstrømmer. Formen på bølgen er like viktig som dens høyde og lengde. Kjempebølger kan oppstå langt fra havstrømmer og da i nærheten av værfronter og lavtrykk.

En monsterbølge vil kunne ødelegge også de største båtene, og i ytterste fall knekke skipet i to.

Bølgeenergien blir forsterket av havstrømmen når den blir samlet på et begrenset område. Golfstrømmen i Nord-Atlanteren er et slikt område. Kjempebølger der kan treffe bølger fra Labra-
dorsjøen.

Disse har videre en tilknytning til Bermuda-triangelet.

<b>SANK:</b> Lasteskipet El Faro havnet ut for en plutselig storm 2. oktober 2015. Da stormen like brått var over, var også El Faro borte. Men ikke helt uten spor. Noen få vrakdeler (under) ble funnet flytende i Bermuda-triangelet.
SANK: Lasteskipet El Faro havnet ut for en plutselig storm 2. oktober 2015. Da stormen like brått var over, var også El Faro borte. Men ikke helt uten spor. Noen få vrakdeler (under) ble funnet flytende i Bermuda-triangelet. Foto: Scanpix/Reuters

Basseng-bevis

I fjor høst dokumenterte professor Simon Boxall og kollegene ved universitetet i Southampton hvordan monsterbølger kan være en naturlig årsak til en rekke forsvinninger i Bermuda-triangelet.

I et innendørsbasseng simulere forskerne monsterbølgens kraft ved å bygge en modell av USS Cyclops, som sank i Bermuda-
triangelet i 1918. Det tok ikke lang tid etter at bølgen oppsto, til det store skipet var slukt. En normal bølge på oppimot 12 meter gir et trykk på 8,5 psi (pound-force per square inch), mens en monsterbølge kan gi et trykk på opp mot 140 psi. En monsterbølge vil kunne ødelegge også de største båtene, og i ytterste fall knekke skipet i to. De fleste moderne skip er konstruert for å tåle 21 psi.

En monsterbølge kan få en høyde opp mot 30 meter. Mange skip er bygget for å kunne motstå bølger opp mot 15 meter. Slik har den en viss likhet med sjømonstrene fra de gamle mytene.

Monsterbølgene kan Senke båter. Men de kan ikke være årsak til de forsvunne flyene …

Kunnskapen hjelper ikke så mye, heller: 1. oktober 2015 var lasteskipet SS El Faro, et 241 langt lasteskip lastet med containere og kjøretøy, på vei fra Jacksonville i Florida til Puerto Rico. Den tropiske stormen Joaquin hadde bygget seg opp hundrevis av mil unna.

Ikke lenge etter omringet stormet El Faro, og uten et eneste SOS-signal var skipet vekk. Så roet stormen seg like raskt som den hadde oppstått. Etter en ukes søk, ble skipet lokalisert på 4500 meters dybde i Atlanterhavet. Ingen spor av mannskapet på
33 ble funnet.

Kilder: History.com, Wikipedia, ESA, unexplained-mysteries.com, foxnews.com

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn

Denne saken ble første gang publisert 14/11 2019, og sist oppdatert 15/11 2019.

Les også